site.btaОБНОВЕНА Искаме "бърза писта" за изпълнението на големи инфраструктурни проекти и гаранции, че отпуснато финансиране няма да бъде загубено, каза евродепутатът Андрей Новаков

Искаме "бърза писта" за изпълнението на големи инфраструктурни проекти и гаранции, че отпуснато финансиране няма да бъде загубено, каза евродепутатът Андрей Новаков
Искаме "бърза писта" за изпълнението на големи инфраструктурни проекти и гаранции, че отпуснато финансиране няма да бъде загубено, каза евродепутатът Андрей Новаков

Искаме "бърза писта" за изпълнението на големи инфраструктурни проекти, както и гаранции, че вече отпуснато финансиране няма да бъде загубено от административни и политически пречки. Това каза евродепутатът Андрей Новаков (ЕНП, България), член на парламентарната комисия по бюджетен контрол (CONT) и на парламентарната комисия по транспорт и туризъм (TRAN) на брифинг за медиите на тема „Защо Европа се бави с реализацията на големи транспортни проекти и какво може да се направи?“.

Той представи нов доклад на Европейския парламент (ЕП) относно големите проекти за транспортна инфраструктура в ЕС, който засяга изпълнението на проектите, както и мониторинг и контрол на средствата от ЕС (2022/2021(INI)). Докладът прави подробен преглед на съществуващите предизвикателства в реализирането на големите транспортни инфраструктурни проекти в ЕС и очертава основните направления за преодоляване на препятствията с цел постигане на успешна и навременна реализация на тези ключови за Европа инвестиции.

Сред целите на доклада Новаков посочи и особен надзор от Европейската комисия, която да не позволява при смяна на „един кмет с друг или смяната на едно правителство с друго“ работата да спира, при положение че проектът вече е одобрен.

Европейската сметна палата казва, че средното забавяне на големите инфраструктурни проекти е между 11 и 15 г., заяви той и добави, че "трябва да върнем вярата на хората в Европа, че тя може да строи бързо, качествено и с мащаб, който да служи за пример в цял свят".

Често на нас ни се дава за пример това, че докато вземем решение какво да строим, докато извървим всички процедури, координирането с всяка европейска и национална институция, с управляващите органи, в Китай вече са го построили, изтъкна Новаков.

Той отбеляза, че се работи и в посока, в която ЕП, заедно със Съвета и Комисията да дадат точна дефиниция какво е голям инфраструктурен проект. Дали ще мерим само неговата стойност и парите, които са инвестирани, дали ще броим колко хора ще бъдат облагодетелствани от изпълнението на този проект, дали ще мерим неговото въздействие и щадящото му въздействие върху околната среда, допълни Новаков. 

По думите му големи инфраструктурни проекти трябва да се ползват от предимства – ускорена процедура, опростени процедури, съкратени срокове, безплатна техническа помощ и съдействие - не само от ЕК, а и от Европейската инвестиционна банка.

Новаков отбеляза като цел и държавите да нямат право да спират работата на големи проекти заради вътрешни противоречия: "Когато една държава реши да инвестира в международен транспортен коридор, който засяга други държави, разположени по него, да няма право заради своите вътрешнополитически противоречия да бойкотира работата и по този начин да компрометира идеята на този коридор", даде за пример Новаков. 

Това беше много силен сигнал, който изпратихме вчера от ЕП и се надявам много скоро той да окаже влияние върху ЕК и когато започне да пише правилата за новия програмен период, оценката за стария, да изпрати препоръки към националните органи, които да знаят, че когато строиш по международни транспортни коридори, които са от ключово значение за цяла Европа, то трябва да спазваш още по-строги правила и да знаеш, че нямаш право да забавяш този проект без това да е наложено от обективен фактор, коментира Новаков. 

Попитан има ли риск от загуба на европейски средства, Новаков заяви, че има, но затова съществуват и механизми, които да го предотвратяват. В Европа действа принципът -или използваш парите, или ги губиш и ги връщаш обратно в европейския бюджет, и това е добре, посочи той. По думите му това действа стимулиращо за държавите, които трябва по-бързо, по-качествено, спазвайки всички правила за прозрачност, да изпълняват тези проекти. Новаков обясни, че от тази гледна точка съществува и т.нар. „фазиране на проекти“, ако до края на програмния период или три години след края на програмния период не бъде завършен проект. Не е възможно вече инвестирани пари в даден проект, дори да не е завършен, да бъдат изтеглени и да бъдат прехвърлени за нещо друго, обясни той. 

Предполагам, че ще се наложи да се фазират проекти като магистрала „Струма“, каза той в отговор на въпрос дали у нас има опасност от неизпълнение на проекти до края на годината. 

Попитан дали докладът има за цел да стане част от европейско законодателство, Новаков отбеляза, че това е първоначална идея. Вярвам, че в момента, в който ЕК получи доклада, е въпрос на време да се обсъди кои от тези предложения биха могли да залегнат в европейското законодателство и да бъдат изпратени като препоръки още сега от ЕК, посочи той. 

Видях със собствените си очи трудностите, които съществуват в България, за да се продължи с известен брой големи проекти, които са напълно необходими и основополагащи за развитието на страната. Срещнах и известен брой фактори – конюнктурни, но и структурни, които можеха да обяснят тези забавяния, каза Юнус Омарже (Левицата, Франция), председател на комисията по регионално развитие (REGI) и член на парламентарната комисия по бюджетен контрол (CONT).

Смисълът на доклада е да предложи решения на трудностите, които са в основата на забавянията на изпълнението на тези проекти, добави той.

Омарже подчерта, че големите инфраструктурни проекти са от изключително значение за Европа, най-вече за по-слабо развитите държави. По думите му много остава да се направи, особено в България, за свързаността, за изпълнението на големи проекти, които да намалят различията вътре в България. Но още повече това са проекти, които имат много голямо европейско значение, посочи той.

Ние сме европейски законодатели и нашата отговорност е да поемем отговорността си в промяната на регламенти, каза още Омарже. 

 

/АБ, ВД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:11 на 17.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация