site.btaАджерпрес: Банката за растителни генетични ресурси в Бузъу проведе първото си извличане на растителна ДНК, проправяйки пътя за генотипна библиотека

Снимка: Аджерпрес

Банката за растителни генетични ресурси в Бузъу (BRGV), Източна Румъния, извърши първото извличане на растителна ДНК секвенция от древен сорт патладжан, като по този начин проправи пътя за създаване на генотипна библиотека; в този проект ще бъде използвано първокласно оборудване, за да се определи по научен път автентичността на някои растителни сортове, съобщи за БТА агенция Аджерпрес.

Според изследователската институция първото извличане на дезоксирибонуклеинова киселина (ДНК), извършено в лабораторията по молекулярна биология и биохимия на институцията, е било възможно благодарение на най-съвременно специфично оборудване.

"Между 12 и 15 февруари екипът по генетика и молекулярна биология извърши първото извличане на ДНК от ценни запазени видове, подготвяйки почвата за ДНК секвениране и генетично дактилоскопиране. Това забележително постижение открива нови хоризонти в разбирането и опазването на генетичното биоразнообразие, като се възползва от най-съвременното оборудване (...). В епоха, в която науката се развива бързо, екипът на BRGV Бузъу се присъединява към тенденцията за провеждане на международни изследвания на най-високо ниво", заявиха от BRGV.

Изследователите от BRGV бяха обучени за използване на оборудването за молекулярна биология и генетика от екип от експерти, към които ще се присъедини екип от специалисти от Германия, "които ще конфигурират оборудването за биохимия и ще подготвят румънските учени, за да могат да го използват за биохимични анализи".

"Ако досега познавахме растителните ресурси от фенотипна гледна точка, сега можем да говорим за генотипиране и познаване на биохимичния състав. Това е първото постижение за нашата банка. Това, което правим сега, вече е дългогодишна практика в чужбина. У нас нямаше специализирани институции, ресурсни банки с възможност за извършване на генетично дактилоскопиране. Стъпка по стъпка искаме да достигнем международния стандарт, към който всички се стремим", заяви пред Аджерпрес директорът на БРГВ Костел Вънатору.

С помощта на лабораторни анализи BRGV ще може да създаде генетична библиотека на зеленчуковите и растителните сортове в портфолиото си. Освен това институцията се надява, че в бъдеще ще може да определя дубликати на зеленчукови сортове и генетично модифицирани организми.

Базираната в Бузъу Банка за растителни генетични ресурси за зеленчуци, цветя, ароматни и медицински растения е публична изследователска институция под координацията на Министерството на земеделието и развитието на селските райони, чиято основна мисия е проучването, инвентаризацията, събирането, изследването и развитието и съхраняването на фитогенетичните ресурси.

(Новина, избрана от румънската агенция АДЖЕРПРЕС за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)