site.btaНякой от родителите винаги се разстройваше, каза учителката, показала статуята на Микеланджело

Някой от родителите винаги се разстройваше, каза учителката, показала статуята на Микеланджело
Някой от родителите винаги се разстройваше, каза учителката, показала статуята на Микеланджело
Снимка: АП

През март училищно настоятелство във Флорида уволни директорка на училище заради показването на една от най-известните скулптури на Ренесанса пред ученици на 11 и 12 години и така влезе в националните и световните новини. Последваха светкавични реакции – кметът на Флоренция, Италия, където се намира статуята на Давид, написа в Туитър, че планира да покани низвергнатата учителка, а колеж в Мичиган прекрати отношенията си с училището. Новината беше обвързана с обхвата на закона във Флорида, който предвижда забрана на сексуалното образование в държавните училища, макар училището в Талахаси да е с независимо финансиране.

Родител, оплакал се от урока, воден от директорката Хоуп Караскила, е нарекъл „порнографска“ скулптурата на Микеланджело, както и фреската „Сътворението на Адам“. Оплаквания е предизвикала и картината на Ботичели „Раждането на Венера“.

Подобна позиция защитава тезата, че родителите са достатъчно компетентни, за да оценят качествата на учителя и съдържанието на урока. Макар и укорима, тя е масово разпространена по отношение на хуманитарните предмети и изкуствата, които се смятат за по-разбираеми и достъпни.

У нас през 2017 г., във връзка с новите програми по литература в гимназиалната степен, масово вълнение у родители и някои организации предизвика ренесансовият сборник с новели „Декамерон“ на Джовани Бокачо. Бокачо, подобно на Микеланджело, е крайъгълен камък в развитието на ренесансовото изкуство. Съдържанието на сборника бе преценено като твърде неподходящо за ученици на 13-14 години. Според други родители обаче включената в програмата новела „Притчата за трите пръстена“ не е сред новелите, които биха предизвикали смут. Чуха се и гласове, че е добре децата да прочетат целия „Декамерон“, както и че няма голямо значение „слизането“ на Бокачо в осми клас.

Година по-рано друг класически текст – „История славянобългарска“ на Паисий Хилендарски, стана обект на полемика, този път защитна. Българското възраждане, оказа се, не отпадна от учебните програми, а просто бе преместено в девети клас.

Периодично предизвиква вълнение и стихотворението „Аз съм българче“ на Иван Вазов, въпреки че това произведение никога не е било „застрашено“ от отпадане.

Привидната достъпност на хуманитарните науки и изкуствата явно е твърде изкушаваща. На практика е трудно да се намери родител, който да не е в състояние да изкаже мнение по съдържанието на съответна учебна програма. За сравнение – едва ли са твърде много родителските настоятелства и организации, които биха възроптали срещу изучаването на елементите на лещата или квадратните уравнения, или биха препоръчали допълване на уроците за съответния клас.

Голямата статуя на Давид на Микеланджело е своеобразна метафора на образованието – създадена да се гледа отдолу нагоре, тя, все пак, не може да се защити от невежите погледи и буквалното тълкуване. Барни Бишъп, председател на борда на родителското настоятелство на придобилото противоречива известност училище в Талахаси, Флорида, уточни пред сп. „Слейт“, че учителката Хоуп Караскила не е изгонена само заради снимки на статуята, а защото не е сметнала за необходимо да уведоми родителите какво и как смята да преподава. Когато лаическото мнение се качи на пиедестал, може да се стигне до пародия. Драмата около скулптурата на Микеланджело се превърна в отвличане на вниманието, гласи статия на „Нюзуик“, а самата Караскила каза пред „Хъфингтън Пост“, че не е изненадана от реакцията, защото „някой от родителите винаги се разстройваше от ренесансовото изкуство“.  

 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:41 на 28.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация