site.btaАПИ: Пътната администрация стана на 140 години
Поздравителни адреси по случай юбилея изпратиха президентът Румен Радев, НСОРБ, Камара „Пътища“
Днес държавната пътна администрация стана на 140 години. По случай юбилея във фоайето на Агенция „Пътна инфраструктура“ беше открит барелеф на инж. Стамен Стаменов, който в продължение на 17 години е бил първи заместник-министър на транспорта и началник на Главно управление на пътищата. В събитието участваха председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Венцислав Ангелов, председателят на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по транспорт инж. Ясен Ишев, председателят на Управителния съвет на Българска браншова камара „Пътища“ инж. Стефан Чайков, ветерани служители на пътната агенция, дъщерята и внукът на инж. Стаменов, скулпторът на барелефа Петко Генов и др.
Под ръководството на инж. Стаменов са изграждани участъци от автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“, Аспаруховия мост във Варна, фериботния комплекс Варна - Иличовск, ж. п. линията София – Мездра и още редица инфраструктурни проекти. Барелефът е изработен с лични дарения на членовете на Националния клуб на строителите ветерани, Научно-техническия съюз по транспорт, Българска браншова камара „Пътища“, Камара на строителите в България и др. Барелефът е в памет на инж. Стаменов и приноса му в изграждането на модерната пътна и железопътна инфраструктура на България.
По повод 140-годишния юбилей председателят на АПИ инж. Ангелов и екипът на агенция получи поздравителни адреси от президента на Република България Румен Радев, от председателя на УС на Националното сдружение на общините в Република България и кмет на Велико Търново Даниел Панов, от генералния директор на Национален институт по метеорология и хидрология доц. д-р Илиан Господинов, от председателя на УС на Българска браншова камара „Пътища“ инж. Стефан Чайков, от директора на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ главен комисар Александър Джартов и др.
В поздравителния адрес президентът Радев изразява благодарността си към поколенията експерти, които с професионализъм и всеотдайност са изградили и развили ключови транспортни връзки от национално и трансгранично значение и със своята работа са създали важни предпоставки за общ икономически, социален и културен просперитет. Председателят на НСОРБ Даниел Панов поздрави ръководството на пътната агенция и изказа своето пожелание за добро взаимодействие и ефективното партньорство с общините, което е от ключово значение за поддържането на пътищата.
Председателят на УС на Българска браншова камара „Пътища“ инж Стефан Чайков поздрави ръководството на агенцията за отстояването на етичните правила в работата, партньорството, отговорността и ангажираността за подобряването на пътната инфраструктура в страната.
Главният комисар Александър Джартов изказва задоволство от добрата съвместна работа между АПИ и ГДПБЗН-МВР, благодарение на която българските граждани, тръгнали на път могат да разчитат на сигурни и проходими пътища и навременна помощ при необходимост.
През своята 140-годишна история държавната пътна администрация преминава през различни етапи на своето развитие, като най-интензивните промени са в началото на 21-ви век. През 2000 г. с решение на Народното събрание Главно управление на пътищата /ГУП/, което е създадено през 1952 г. се преобразува в Изпълнителна агенция „Пътища“. Агенцията за кратко е Фонд „Републиканска пътна инфраструктура“ /ФРПИ/ между 2006 г. и 2008 г., а от 2008 г. до 2009 г. е Национална агенция „Пътна инфраструктура“. От септември 2009 г. до момента държавната пътна администрация е Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/.
Основите за създаването на пътната администрация се полагат с Указ №267 от 3 април 1883 г. на княз Александър I Батенберг. С него се утвърждават законите за направата, поправката и поддръжката на държавните пътища и на окръжните пътища, както и Правилникът за службата на кантонерите. С първите държавни документи за проектиране, строителство и поддържане на пътищата в Княжество България за първи път се регламентира пътното дело у нас. Двата закона са изработени от княз Михаил Хилков, който е бил управляващ Министерството на общите сгради, земеделието и търговията (МОСЗТ) в кабинета на ген. Леонид Соболев. Към това министерство са били и пътищата на държавата. По-късно МОСЗТ се управлява лично от министър-председателите Драган Цанков, Петко Каравелов и др.
През 1887 г. пътната мрежа, която преди Освобождението е била 2100 км, достига 3367 км, с 5176 моста и водостока, от които 2026 дървени, 2973 каменни и 177 железни. През 1912 г. пътната инфраструктура достига 8876 км, с 15 450 моста и водостока и 492 кантона.
С Постановление № 922 от 24.12.1952 г. на Министерския съвет се създава Главно управление на пътищата към Министерския съвет.
На 19 май 1971 г. с Разпореждане №239 на Министерския съвет се утвърждава изграждането на автомагистралния пръстен на страната в направленията: София – Пловдив, Сливен – Бургас – Варна и София – Плевен – Бяла – Попово – Нови пазар – Девня – Варна.
Днес републиканската пътна мрежа е близо 20 хиляди километра. От тях над 825,4 км са автомагистрали, 2879,4 км – първокласни пътища, 4019 км – втори клас, 11 836,1 км – трети клас, а около 382 км са връзките при кръстовища и пътни възли.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина