Инициатива на ЕК за обществени консултации и мнения по политики на ЕС

site.btaЕК събира мнения и коментари за Пакета за ДДС в областта на пътуванията и туризма

ЕК събира мнения и коментари за Пакета за ДДС в областта на пътуванията и туризма
ЕК събира мнения и коментари за Пакета за ДДС в областта на пътуванията и туризма
(AP Photo/Virginia Mayo)

Европейската комисия се ангажира с инициатива за обществени консултации и мнения, в рамките на която граждани и предприятия могат да споделят виждането си по редица политики на ЕС и действащото законодателство. На определения за това уебсайт може да бъдат публикувани коментари, които ЕК ще вземе предвид при по-нататъшно разглеждане на тези политики.

Една от инициативите, която понастоящем е отворена за коментари, е свързана с пакета за ДДС в областта на пътуванията и туризма.

Съгласно "плана за действие за справедливо и опростено данъчно облагане в подкрепа на стратегията за възстановяване" целта на настоящата инициатива е да се направи оценка и да се преразгледат специалния ДДС режим за туристическите агенти и правилата за ДДС при превоз на пътници.

ЕК приканва обществеността и заинтересованите страни да споделят мнението си относно разбирането на Комисията във връзка с проблема и възможните решения, както и да предоставят подходяща информация, с каквато може да разполагат, включително относно евентуалното въздействие на различните варианти.

Политически контекст, оценка, определяне на проблема и проверка за спазване на принципа на субсидиарност

Европейската икономика до голяма степен зависи от пътуванията и туризма. Като допринася с около 10% за БВП на ЕС, през 2023 г. секторът включва над 4,36 милиона дружества, а към днешна дата се възстановява след пандемията от COVID-19.

Повечето от правилата за ДДС, приложими за сектора на пътуванията и туризма, са остарели и не отразяват развитието в по-широк план, като увеличаването на броя на международните пътувания и мобилността на пътниците в рамките на ЕС, цифровизацията и засилената глобална конкуренция. Освен това тези правила се тълкуват или прилагат непоследователно от държавите членки, което може да наруши конкуренцията на вътрешния пазар и, както обикновено се случва, също така да засегне конкурентоспособността на предприятията от ЕС спрямо трети държави.

В плана за действие за справедливо и опростено данъчно облагане в подкрепа на стратегията за
възстановяване Комисията подчертава необходимостта от оценка и преразглеждане на специалния режим за ДДС за туристическите агенти и правилата за ДДС при превоз на пътници. Тази инициатива се основава по-специално на предишни анализи на правилата за ДДС, включително оценката на специалния режим за туристическите агенти, съответната обществена консултация и проучване относно икономическото въздействие от правилата за ДДС при превоз на пътници. Тя допълва реформата "ДДС в ерата на цифровите технологии" за модернизиране на европейската система за ДДС. Освен това тази инициатива ще бъде част от предстоящата стратегия за туризма за по-конкурентоспособен, цифровизиран, устойчив, издръжлив и по-екологичен туристически сектор на ЕС.

Поради тази причина Комисията ще оцени необходимостта от законодателен пакет за ДДС, фокусиран върху две взаимосвързани групи разпоредби за ДДС: 1) специалния режим за ДДС за туристическите агенти и 2) правилата за ДДС при превоз на пътници. 

Проблем, който инициативата цели да преодолее

Специалният режим за туристическите агенти е причина за сериозни нарушения на конкуренцията.

Първо, маржът на туристическите агенти от държави извън ЕС, продаващи туристически услуги в ЕС, не се облага поради правилото за данъчно облагане в държавата на произход. Това конкурентно предимство на туристическите агенти от държави извън ЕС (които работят по-лесно в ЕС поради цифровизацията) се оценява в проучването на 2—4 % от крайната цена. Нееластичността при третирането на доставки B2B (например доставки на едро и организиране на делови събития) също e важна причина за нарушенията, тъй като ДДС не може да бъде приспаднат върху служебните пътувания. И накрая, държавите членки прилагат тези правила по много различни начини, което създава нарушения в рамките на ЕС. 

Правилата за ДДС при превоз на пътници на практика са трудни за прилагане. Настоящото правило за място на доставка (пропорционално на изминатото разстояние) създава административни проблеми за малките доставчици на сухопътни транспортни услуги в рамките на ЕС (например автобусен транспорт). Регистрацията по ДДС в друга държава членка обикновено струва средно около 4500 евро, докато текущите годишни разходи за привеждане в съответствие във връзка с ДДС за МСП (които съставляват по-голямата част от автобусните превозвачи) са около 6000 евро за държава членка по дейност. Правилата също така позволяват широко приложение на нулеви ставки, особено за целия международен въздушен и морски транспорт, и намалени ставки на ДДС за всички останали услуги за превоз на пътници (автобус, влак и т.н.), като резултатът от това са много ниски приходи от ДДС (1,3% от общия ДДС в ЕС). Нулевата ставка върху международните услуги за превоз е отчасти оправдана поради факта, че тези услуги са трудни за облагане.

На различни равнища разпознатите проблеми засягат всички предприятия, работещи в секторите на пътуванията и туризма, повечето от които са МСП, както и държавите членки. Недостатъците на
правилата за ДДС при превоз на пътници също оказват пряко въздействие върху гражданите на ЕС. 

Цели и варианти на политиката 

Целите на инициативата са да се отстранят нарушенията, произтичащи от настоящите правила за ДДС, и да се предоставят на секторите на пътуванията и туризма модернизирани правила, основани на справедливо, опростено и по-ефективно данъчно облагане. 

Това ще включва:

• осигуряване на по-уеднаквено прилагане на правилата за ДДС, свързани с пътуванията и туризма;
• създаване на еднакви условия на конкуренция между участниците, извършващи дейност на европейския пазар на услугите за пътувания и туризъм (в различни видове транспорт);
• осигуряване на по-справедливо и по-равномерно данъчно облагане в рамките на ЕС;
• улесняване на спазването на правилата за ДДС за туристическите оператори и пътниците.

Вариантите на политиката могат да включват законодателни промени на следните правила за ДДС:

1. Специалния режим за туристическите агенти: вариантите могат да включват:

i) облагане на услугите, предлагани от туристически агенти на мястото на пребиваване на пътника или на местоназначението

ii) изключване или разрешаване на вариантите за изключване на доставки на едро и/или организирането на делови събития

iii) въвеждане на глобален марж

iv) изясняване на обхвата на
специалния режим.

2. Данъчно облагане на превоза на пътници: вариантите могат да включват:

i) облагане на услугата в мястото на заминаване или местоназначението на пътника

ii) изясняване или преразглеждане на обхвата на освобождаването по член 148 от Директивата за ДДС. 

Вероятни въздействия

Въздействията ще варират в зависимост от окончателния вид на инициативата. За всеки от посочените варианти ще има разходи, ползи и компромиси, които ще трябва да бъдат внимателно оценени. Важно е
да се отбележи, че механизмите за мониторинг и принудително изпълнение ще трябва да бъдат внимателно проектирани и прецизирани, така че да бъдат както пропорционални, така и ефективни.

Икономически последици

Като цяло се очаква предложените мерки да генерират ползи за всички дружества, работещи в секторите, а пътуванията и туризма, под формата на повишена правна сигурност и справедливост на системата за ДДС (следователно конкурентоспособност) и подобрени равнопоставени условия на конкуренция. Мерките следва по-специално да благоприятстват МСП.

Повечето интервенции също следва да имат положително/неутрално въздействие върху приходите от ДДС. В зависимост от вариантите се очаква това въздействие да бъде незначително върху специалния режим за туристическите агенти и евентуално положително върху превоза на пътници.

Въздействие върху опростяването и/или административната тежест

Очаква се почти всички варианти да намалят административните разходи за туристическите агенти. Промените, насочени към опростяване на данъчното облагане на превоза на пътници при различните видове транспорт, биха имали различно въздействие върху доставчиците на услуги: те следва да намалят разходите за привеждане в съответствие за операторите, които понастоящем се облагат с данъци (с по-прости правила за това къде да се отчита данъкът), като същевременно оказват отрицателно въздействие върху други, които се възползват от освобождаване.

Въздействия върху околната среда

Промените в третирането за целите на ДДС на превоза на пътници следва да имат положително въздействие по отношение на насърчаването на по-екологосъобразни форми на потребление.

Социални въздействия

Очаква се по-справедливото данъчно облагане да има положително социално въздействие. Като цяло предложението не следва да води до значително преразпределение на доходите.

/ГГ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 23:41 на 27.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация