site.btaСтратегията на глобалните търговци на дребно за справяне с американските мита може да увеличи цените в цял свят, според анализ на Ройтерс

Стратегията на глобалните търговци на дребно за справяне с американските мита може да увеличи цените в цял свят, според анализ на Ройтерс
Стратегията на глобалните търговци на дребно за справяне с американските мита може да увеличи цените в цял свят, според анализ на Ройтерс
Снимка: AP/Michael Probst

Глобалните търговци на дребно, включително производителят на сандали "Биркенщок" (Birkenstock ) и датската бижутерийна компания "Пандора" (Pandora ) обмислят разпределение на разходите от американските мита чрез повишаване на цените на различните пазари, за да избегнат големи увеличения в САЩ, които биха могли да навредят на продажбите им, предаде Ройтерс.

Глобалното присъствие дава на големите търговци на дребно предимство да минимизират по-високите тарифни разходи в САЩ, но централните банки трябва да са нащрек, тъй като тази стратегия може да подхрани инфлацията на други пазари, като ЕС и Великобритания, където потребителските цени най-накрая започнаха да се стабилизират.

Главният финансов директор на "Биркенщок" заяви миналата седмица, че "неголямо едноцифрено" увеличение на цените в световен мащаб би било достатъчно, за да компенсира въздействието на американските мита.

Главният изпълнителен директор на "Пандора" Александър Лацик каза, че датската компания обсъжда дали да повиши цените в световен мащаб или само в САЩ, най-големият пазар за марката.

"Компаниите наистина обмислят разпределение на тежестта на митата", каза Маркус Голер, партньор в консултантската компания "Симон Кухер" (Simon Kucher) в германския град Бон. "Производител извън САЩ може да си каже: "Добре, не мога да увелича толкова много цените си за американския пазар, така че ще ги повиша незначително, както в САЩ, така и в Европа и на други пазари."

Президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи мита от 10 на сто върху целия глобален внос и заплашва търговските си партньори  с по-високи, така наречени "реципрочни" мита.

Когато американският гигант "Уолмарт" (Walmart) обяви, че ще трябва да повиши цените в отговор на митата, Тръмп нареди на най-големия търговец на дребно в света чрез социалните медии да „изяде митата“.

Обявяването на увеличение на цените на пазари извън САЩ може да бъде начин търговците на дребно да избегнат подобна реакция от Тръмп.

"Очевидно, ако вносът на вашите продукти сега е обект на мита, тогава математиката казва, че трябва да повишите цените си в САЩ", каза Жан-Пиер Дюбе, професор по маркетинг в Бизнес училището "Буут" към Чикагския университет.

"Не искате обаче да бъдете обвинени от Белия дом, че повишавате цените единствено заради американските мита, така че ако можете да докажете, че цените ви се покачват навсякъде, то тогава това е нещо като щит."

Ако много мултинационални търговци на дребно разпределят тежестта от по-високите мита, то инфлацията може да се повиши дори в страни, които, подобно на Великобритания, вече са сключили търговски споразумения със САЩ в опит да сведат до минимум икономическите последици от митата.

Управителят на "Банк ъв Ингланд" (Bank of England) Андрю Бейли повдигна по-рано този месец въпроса за "глобалните компании, които не правят това разграничение  и просто казват: "Ще наложим ценово решение, което ще важи за целия свят, независимо от тези различия".

Инфлацията в еврозоната най-накрая се приближава към поставената от  Европейската централна банка (ЕЦБ) цел от 2 на сто, отбелязва Ройтерс. Европейски компании, участвали в проучване на ЕЦБ в края на март, обявиха, че ръстът на цените в сектора на търговията на дребно е бил слаб. Това обаче бе преди Тръмп да обяви митническата си политика на 2 април и по-късно да увеличи митата върху китайски стоки до 145 на сто.

Американските мита върху китайските стоки – намалени миналата седмица до 30 на сто – позволиха на някои европейски търговци на дребно да се снабдяват със стоки на по-ниски цени отпреди.

Мартино Песина, главен изпълнителен директор на "Тако фешън" (Takko Fashion), която продава  облекло в 17 европейски страни, заяви, че доставчиците в Китай са предложили по-ниски цени, тъй като американските търговци на дребно са отменили поръчки, а разходите за доставка също са се понижили.

Членът на изпълнителния съвет на ЕЦБ Изабел Шнабел заяви, че инфлацията в еврозоната първоначално може да падне под целевата стойност от 2 на сто на франкфуртската институция, но митата може да се окажат инфлационен натиск в бъдеще.

"За да компенсират удара върху производствените разходи, фирмите също така са склонни да повишават цените на стоките, които не са пряко засегнати от митата", каза Шнабел в реч по-рано този месец.

 

/СЛС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 23:08 на 20.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация