ОБЗОР

site.btaТърговията на дребно в Албания – промени и сътресения заради навлизането на големи вериги супермаркети и ефектите от eмиграцията

Търговията на дребно в Албания – промени и сътресения заради навлизането на големи вериги супермаркети и ефектите от eмиграцията
Търговията на дребно в Албания – промени и сътресения заради навлизането на големи вериги супермаркети и ефектите от eмиграцията
Снимка: AP Photo/Tony Gutierrez, File. Изображението е илюстративна.

Търговията на дребно в Албания претърпява промени, свързани с навлизането на нови марки и продажбата на вече съществуващи търговски вериги, информира албанското икономическо списание "Монитор".

Представители на най-големите супермаркети казват, че тези промени ще имат положително въздействие върху конкуренцията и офертите за потребителите, но също така ще бъдат голямо предизвикателство за търговците в бранша.

През септември миналата година Албанската агенция за инвестиционно развитие (AIDA) съобщи, че интерес към албанския пазар е изразила германската търговска верига "Лидл" (Lidl). Разширяването на мрежата на "Лидл" в Албания ще доведе до големи промени в местната икономика, като отвори нови работни места и възможности за албанските производители и доставчици, отбеляза тогава Албанската агенция за инвестиционно развитие, като допълни, че компанията вижда Албания като пазар с голям потенциал.

В страната от години оперират някои по-големи чуждестранни вериги супермаркети като италианската "Конад" (Conad) и австрийската верига "Спар" (Spar), информират албански медии. По-големи местни търговски вериги в Албания са "Биг маркет" (Big Market) – най-голямата мрежа от албански супермаркети – и други по-малки бизнеси като "Джанголи" (Xhangolli), "Екстра маркет" (Extra Market) и "Еко маркет" (Eco Market), пише порталът "Дося".

Според информация на "Монитор" филиалът на "Спар" в Албания, който е собственост на албанската група "БАЛФИН" (BALFIN), обаче ще бъде продаден на "Фива Фреш Стор" (Viva Fresh Store) – най-голямата верига супермаркети в Косово, според официалния ѝ сайт.

Според косовската компания, цитирана от "Монитор", инвестицията има за цел увеличаване на присъствието на търговската верига на албанския пазар и да допринесе пряко за икономиките на двете страни чрез отваряне на нови работни места и подсилване на местните производители. "Фива Фреш Стор" развива дейност, освен в Косово, и в Република Северна Македония.

Тези промени "размътиха водите" в търговията на дребно в страната и започнаха да променят досегашната ѝ архитектура, отбелязва списанието. Големите вериги супермаркети усещат напрежение от вътрешни и външни фактори, които влияят на всекидневната им дейност.

Сред тях са туризмът, който насърчава потреблението и разширяването на търговската мрежа, и емиграцията, която води до предизвикателства в сектора.

Туризмът – основна движеща сила

Туристическият сезон в периода между май и септември според представители на местни и чуждестранни супермаркети в Албания е един от ключовите двигатели за ръст на потреблението. От "Конад" и "Биг маркет" заявиха пред "Монитор", че имат ясна стратегия да инвестират в стоки, персонал и широка гама продукти по време на туристическия сезон в крайбрежните зони и местата, където има туристически обекти.

Албания, която се рекламира все още като страна за почивка на ниски цени, привлича туристи, които предпочитат да контролират разходите си, отбелязва списанието. Този профил на туриста предполага, наред с други неща, закупуване на храна от супермаркети.

Държавата продължава да отбелязва значителен ръст в сектора на туризма, като според статистически данни, цитирани от албанската агенция АТА, тя е била посетена от 2,45 милиона души само за първите четири месеца на 2025 г. Това е увеличение на годишна база в сравнение със същия период през 2024 г., когато техният брой е бил 2,3 милиона, и през 2023 г., когато от януари до април страната е била посетена от 1,68 милиона туристи.

Ефекти от eмиграцията

Положителното въздействие на туризма се балансира от ефектите от емиграцията, особено в периода след пандемията от КОВИД-19, отбелязва "Монитор". Последиците от емиграцията включват, наред с други неща, спад в потреблението и липса на работна сила.

Според данните от последното преброяване, публикувани от албанския статистически институт ИНСТАТ, населението в Албания е намаляло от 2,8 милиона, регистрирани през 2011 г., до сегашните 2,4 милиона. Търговията на дребно е пряко свързана с демографските процеси в страната, тъй като бизнесите инвестират там, където има потребители, отбелязва списанието. 

Според представители на филиала на "Конад" в Албания част от предизвикателствата пред търговията на дребно в Албания са свързани именно с емиграцията.

"Свидетели сме на продължаваща (да се увеличава) диаспора, което редуцира населението, и -заедно с него - броя на местните потребители, които биха могли да подкрепят растежа на търговията на дребно", заявява администраторът на "Конад Албания" Алесандро Роса.

Урбанизацията и новите зони, гъсто населени с придошли от селата албански граждани, също са фактор, с който търговците се съобразяват, информира "Монитор". Веригите супермаркети признават, че инвестициите им отиват главно в големите градове като Тирана, Дуръс, Вльора, Шкодра и други за сметка на обезлюдени вече зони и села. Други места, където се инвестира, са също посещаваните от туристите зони, най-вече по албанското крайбрежие.

В същото време по-големите супермаркети разширяват мрежата си, като "завземат" пазара на малките магазини, които спират работа заради по-голямата конкуренция и ниското потребление, пише "Дося".

Затварянето на кварталните магазинчета, засилването на присъствието на по-големи местни вериги супермаркети и навлизането на чуждестранни търговски вериги под влиянието на негативни тенденции като обезлюдяването и емиграцията и на положителни като нарастващия туристически поток, изменят картината на пазара на дребно в Албания.

/МИД/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 06:19 на 04.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация