site.btaМлади, образовани и адаптивни хора от ЕС имат готовност да работят в българска хотелска верига, каза за БТА Денис Владимиров, комплексен управител на ваканционно селище


Няма значително присъствие на служители от страни от ЕС на ниво обслужващ персонал в българската хотелска верига FPI Hotels & Resorts. Причината е по-високият стандарт на живот и труд в тези държави. Въпреки това, срещат се отделни случаи на млади, мобилни хора, склонни да поемат риска да работят в непозната среда и да се справят с предизвикателствата на новата културна и трудова реалност. Това каза в интервю за БТА Денис Владимиров, комплексен управител на ваканционно селище "Санта Марина" в Созопол - част от хотелската верига FPI Hotels & Resorts, с над 25-годишен опит в туризма и управлението хотели, ресторанти и ваканционни имоти.
По думите на Денис Владимиров гражданите на държавите от ЕС, желаещи да работят в българската хотелска верига FPI Hotels & Resorts, са млади, образовани, адаптивни хора, готови да поемат риска да работят в чужда страна. Често са мотивирани от желанието за опит и нови преживявания. Въпреки културните различия и различията в стандартите на живот и труд, като трудови навици не се наблюдават значителни разлики между работниците от страните от Общността и българските кадри. Основната отличителна черта е културната и личностна готовност за адаптация, допълни Владимиров.
БТА търси мнението на български хотелиери, браншови организации и специалисти по подбор на персонал по темата за кадрите в контекста на последната конференция на Агенцията "БГ ТУРИЗЪМ - ЛЯТО 2025", състояла се при откриването на летния сезон в Поморие, на която стана известно, че България вече е желана не само от туристи, а и за работа в туризма от граждани на други държави в ЕС. Генералният директор на БТА Кирил Вълчев съобщи това на форума в крайморския град, който събра представители на парламента, правителството, туристическия бизнес, браншови организации и висши училища, цитирайки данни от хотелската верига "Грифид", според които чужденците, работещи във веригата, вече не са само от страни с по-нисък жизнен стандарт от България като Индия, Индонезия, Киргизстан, Турция, Украйна, но и от държави в ЕС - Белгия, Германия, Италия, Литва, Люксембург, Португалия, Румъния, Франция.
През този летен сезон очакваме 6 служители от Киргизстан, които ще работят основно в ресторантите, разказа Денис Владимиров. Те са млади хора с предишен опит в сферата. Причината да изберат България е по-високото заплащане спрямо родината им, както и възможността за натрупване на ценен професионален опит. По думите на Владимиров кандидатите от трети страни, също както и колегите им от държавите от ЕС, са млади, образовани и амбициозни. "Те търсят развитие и възможност за реализация извън своята държава. Основното предизвикателство често е езиковата бариера и различията в трудовите стандарти. Като цяло, не можем да говорим за съществени различия в работните навици спрямо българските служители", коментира Денис Владимиров.
Трудностите при намирането на кадри
Като цяло от компанията изтъкаха, че има общ недостиг на кадри в туристическия сектор и посочиха, че е налице липса на персонал в цялата индустрия в страната. Трудности винаги ще има, но постигнатите резултати в крайна сметка носят удовлетворение, посочи Владимиров.
Той открои сред ключовите предизвикателства при подбора на служители: ниската ефективност на обявите за работа и малкия брой кандидати, които реагират на публикуваните обяви. Освен това често се кандидатства за различни позиции без конкретен интерес или мотивация. Само част от кандидатите се явяват на интервю, а немалко дори не отговарят на посочените в CV-то телефони.
Друг проблем е свързан с ограничения достъп на работодателите до млади служители в началото на сезона. В повечето обекти сезонът започва през май - юни, докато непълнолетните ученици могат да започнат едва след края на учебната година през юли. Освен това, административната процедура при наемането им (документи от училище, медицинско становище, разрешение от Инспекцията по труда) може да отнеме до 20 дни.
Забавяне има и при издаването на визи за чуждестранни служители, а процесът по получаването им е бавен, което води до закъсняло пристигане и отлагане на реалния старт на работа.
Кои са най-търсените кадри в туризма
Недостигът на персонал обхваща почти всички позиции и браншове. Най-сериозно се усеща нуждата от сервитьори, бармани, рецепционисти и спасители – основно млади хора, които често нямат опит или изградени трудови навици, но имат множество алтернативи за сезонна заетост, посочи Денис Владимиров.
За справяне с предизвикателството разчитаме на част от персонала, който задържаме целогодишно – това ни позволява по-лесен старт на сезона. Поддържаме и активни връзки с професионални училища и техникуми – учениците идват при нас на практика с надеждата по-късно да станат наши служители, подготвени по нашите стандарти, допълни той.
Най-желаните позиции – сервитьори, бармани и аниматори
Най-голям интерес от кандидатите за работа има към позициите сервитьор и барман, които са атрактивни за младите хора поради възможността за бакшиши, динамичната среда и липсата на изискване за дълъг предишен опит, посочи Денис Владимиров. Интерес има и към длъжностите аниматор и служител в развлекателни дейности, които са особено популярни сред комуникативните и артистични кандидати. Работата предлага включено настаняване и позитивна атмосфера, допълни той.
Най-слаб интерес отчитаме към длъжностите готвач и помощник-готвач, защото те изискват квалификация и опит, а работата често е натоварена и напрегната, посочи Денис Владимиров, който допълни, че в страната като цяло има недостиг на такива кадри.
Позициите камериер и хигиенист често са избягвани поради физическата натовареност, по-ниското възнаграждение и липса на допълнителни приходи като бакшиши.
Младите хора днес често търсят работа в офис, предпочитат самостоятелност и очакват добро заплащане с повече свободно време. Не са склонни лесно да приемат критика или обратна връзка, отбеляза Денис Владимиров.
Кадровото предизвикателство пред веригите и пред самостоятелните хотели
Според Денис Владимиров по-голямо предизвикателство при намирането на кадри срещат хотелските вериги. Те търсят по-голям брой служители, които трябва да са не само повече, но и по-добре обучени и подготвени. Причината е, че клиентите имат по-високи очаквания към брандовете, а това изисква поддържане на по-високи стандарти и съответно – по-високо качество на кадрите.
-------------------------------------------
Ваканционно селище "Санта Марина" в Созопол е част от българската хотелска верига FPI Hotels & Resorts, с над 25-годишен опит в туризма и управлението хотели, ресторанти и ваканционни имоти. Ваканционното селище се състои от над 1500 апартамента, четиризвездния "Вива Маре Бийч Хотел" и предлага разнообразие от ресторанти и заведения, магазини, както и множество услуги и удобства за отдих и пълноценна семейна почивка. През 2025 г. "Санта Марина" отбелязва своя 20-ти туристически сезон.
/ИЦ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина