site.btaАктуални промени в Закона за движение по пътищата обсъдиха председатели на общински съвети и представители на „Пътна полиция“

Актуални промени в Закона за движение по пътищата обсъдиха председатели на общински съвети и представители на „Пътна полиция“
Актуални промени в Закона за движение по пътищата обсъдиха председатели на общински съвети и представители на „Пътна полиция“
Стара Загора (10 декември 2025) В Стара Загора се проведе заседание на Управителния съвет на Национална асоциация на председателите на общински съвети в Република България (НАПОС – РБ), на което бяха обсъдени финансовото състояние и приети нови членове на асоциацията. Снимка: кореспондент на БТА в Стара Загора Емил Димов (ПК)

В рамките на проведеното днес в Стара Загора заседание на Управителния съвет на Националната асоциация на председателите на общински съвети (НАПОС) в Република България (РБ) участниците обсъдиха предложения за актуални промени в Закона за движение по пътищата с началника на отдел „Пътна полиция“ при Главна дирекция „Национална полиция“ комисар Димитър Мичев и неговия заместник комисар Мария Ботева. 

Комисар Димитър Мичев подчерта ролята, която двете страни имат по отношение на безопасността по пътищата и конкретните действия, които трябва да се предприемат по отношение на индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС). 

Той посочи, че има 1710 пътни полицаи, разделени на 28 областни дирекции, които разполагат с 500 камери само за скорост. „В процес сме да премахнем 147 мобилни камери от патрулните автомобили, защото разполагаме с по-модерни камери за скорост. Имаме 400 уреда за тестване на водачите за употреба на алкохол и 500 от т.нар. дрегери 5000 за тестване на водачите за наркотични вещества и техните аналози. Разполагаме и с 300 терминала за заплащане на глоба на място“, посочи комисарят.

Пред присъстващите той напомни, че според последните промени в Закона за движение по пътищата, ако чужденец наруши правилата за движение и не заплати на място, то органите на реда могат да му свалят номерата и да няма възможност да продължи. 

Комисар Димитър Мичев подчерта, че сред новите предложения, които касаят ИЕПС е създаването на единен регистър за цялата страна, който ще бъде изготвен от Министерството на регионалното развитие и благоутсройтво с помощта на Министерството на електронното управление, за да може контролната дейност да е по-лесна. „Трябва да гледаме на електрическата мобилност като полезна за намаляване на трафика и вредните емисии. Процедурата за регистрация трябва да е облекчена за граждани и да не създава административни пречки“, каза комисарят и допълни, че има вероятност за съвпадения при тази регистрация и затова е необходимо ИЕПС да се идентифицират с повече показатели като марка, модел, номер, мощност на батерията и други. 

Той обясни, че регистърът ще се изгражда и ще се поддържа и води чрез система по Закона за електронното управление. „Искаме в него да има имена на собственик, ЕГН, постоянен адрес, марка, модел, максимална конструктивна скорост, маса, община в която е регистрирано това превозно средство. Мотивите за промяната в Закона са съгласувани с Държавната агенция по безопасност на пътищата, допълни комисар Димитър Мичев. 

По думите му Гаранционният фонд трябва да осигурява обезщетение след приемане на промените. „Внесъл съм и една идея по отношение на това кой може да управлява ИЕПС, която е взаимствана от Абу Даби. Там лице, което иска да управлява такова средство, трябва да има регистрация в т.нар. автомобилна администрация. Искаме да въведем и курс, в рамките на който за на няколко часа човек да се запознае с правилата. В Абу Даби този курс е безплатен и след това даден служител, който контролира движението има възможност да види, че лицето е запознато и може или не може да управлява такова средство“, посочи Димитър Мичев.

От своя страна участващите председатели на общински съвети, които се включиха в срещата, посочиха, че очакват промяната в закона и се надяват през февруари или март да започнат с конкретни действия по приемане на наредби по места, които определят условията за регистрация, къде могат и не могат да се движат тези ИЕПС, както и максимално допустимите скорости. 

Димитър Мичев  посочи, че миналата година са гласувани 10 милиона лева по Фонда за пътна безопасност за обновяване на пешеходните пътеки с маркировъчна боя, със знаци и всичко необходимо за осигуряване на безопасността и те трябва да бъдат разпределени.

Системите за контрол на скоростта в общините и единни информационни системи, с които  трябва да разполага дадена община са с цел да постъпват нарушенията и по защитен канал те да пристигат в МВР за издаване на електронен фиш. „След това ние ще можем да връчваме електронните фишове на пътя, а общините - когато хората идват за определена услуга. Правилата и наредбата са почти изготвени“, посочи комисарят.

По отношение на камерите, които засичат средна скорост, той подчерта, че от Агенция „Пътна инфраструктура“ към МВР се изпращат данни, които се обработват. „Има дребни грешки, на които се натъкваме, но до края на следващата седмица всичко ще е изчистено и всички ще си получат електронните фишове. От вчера започна издаването на фишове и за превозни средства без преминат годишен технически преглед“, каза Димитър Мичев.

Пред присъстващите бяха представени и най-често използваните от хората електронни услуги в сайта на МВР, където има и интерактивна карта на пътнотранспортните произшествия (ПТП) и подробна статистика на загинали и ранени вследствие на ПТП по общини.

/МК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:59 на 11.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация