site.btaЧрез смирение, любов и подкрепа ще се преодолеят днешните изпитания пред българите, казва йеромонах Елисей от Троянския манастир
BOBSTH 10:20:01 21-08-2021
NT1602BO.005 10:20
Троянски манастир - монах - интервю + снимка
Чрез смирение, любов и подкрепа ще се преодолеят днешните изпитания пред българите, казва йеромонах Елисей от Троянския манастир
Ловеч, 21 август /Даниела Балабанова, БТА/
В дни на изпитания и страдания, на морална и духовна криза, човек може да намери решение единствено в Бога, в християнските ценности - вяра, надежда, любов. Трябва да се смирим и да опознаем себе си. А великото смирение намираме в безграничната, съвършена любов, заяви в интервю за БТА йеромонах Елисей от Троянския манастир "Успение Богородично". По думите му, в тези трудни времена най-много имаме нужда да се обичаме, подкрепяме, да не сме разединени.
Според духовника, българинът е вярващ и когато се докосне до болката, страданието и мъката, се уповава на Бога. "Народът страда, много хора се нуждаят от молитва и подкрепа. Всичко това е следствие на нашите грехове и живота, който водим. Когато сме изгубили ориентира в живота си, когато не сме на правилния път, Господ допуска някои неща, за да ни покаже, че не сме на правия път, за да можем да се разкаем и да се обърнем отново към него. Аз всекидневно съветвам хората, които боледуват от различни болести и немощи, да отидат при свещеника, да се изповядат и да се пречистят с тялото и кръвта Христови. Няма по-велико лекарство от тях, но стига ти да осъзнаваш какво приемаш и към какво пристъпваш", добави отец Елисей.
ЙЕРОМОНАХ ЕЛИСЕЙ Е САМО НА 22 ГОДИНИ, НО ОЩЕ ОТ ДЕТЕ СЕ РАЖДА ЛЮБОВТА МУ КЪМ БОГА И ВЯРАТА
Йеромонах Елисей е едва на 22 години. Интересът му към Христовата вяра идва още в детските му години, след срещата му с отец Виктор Христев, който му преподава вероучение в училището в Чепеларе. "Бил съм втори клас, 8-9-годишен, когато се запалих по тази наука. Стана ми интересно и исках повече да науча за Бога и за Христовата вяра. На 13 години, още преди да навърша години да постъпя в Семинарията, аз отидох да се запиша. С никой не бях говорил, сам реших", посочи отецът. Така започва неговият истински евхаристиен живот. Още от първата година в Семинарията намира спокойствие и утешение само в богослужението и в храма. "Учих с интерес богословските дисциплини и това разви любов към Бога и към другия. Чрез ближния показваме любовта към Бога", допълва йеромонахът.
За решението му да се посвети на монашеския живот роля изиграва Пловдивският митрополит Николай, който му преподава в Пловдивската духовна академия, където постъпва след Семинарията. "В едно слово към мен за рождения ми ден митрополит Николай ми каза, че трябва да отдам целия си живот на Христа Бога. Тези думи се запечатаха в сърцето ми. Аз се замислих кой е пътят в моя живот, след като аз знам, че центърът на човека, който иска да върви по Бога и за който само Бог съществува, трябва да бъде Христос и вярата в него. Тогава осъзнах, че манастирът е мястото, в което аз искам да живея", каза младият духовник и добави, че е изчакал благословението на своите родители, за да пристъпи към монашеството. Сега се радват за него и благодарят на Бога, че детето им е решило да тръгне по този духовен път.
Още като семинарист през ваканциите е помагал в манастирите, бил е и в Араповския манастир "Света Неделя". За пръв път посещава Троянската света обител, когато е бил трета година семинарист. Веднага почувствал, че това е неговото място. "Много силно ми се запечатаха думите на йеромонах Стефан, моят духовен наставник. Той каза, че Света Богородица има три ръце, за да може с две да прегръща своя Син и с третата да милва всички нас. Затова Света Богордица винаги ще те приеме под нейния покров. Още тогава обикнах това място", допълва Елисей. В Троянския манастир постъпва като послушник на 20 юли миналата година, а на 21 ноември е постриган в монашество. През май тази година е станал йеромонах.
ОСНОВАТА НА МОНАШЕСТВОТО Е ПОСЛУШАНИЕТО
По думите на йеромонах Елисей, основата на монашеския живот е послушанието, което цели да смири. "Вярата не винаги може да е смирение. Великото смирение можем да го намерим в безграничната, съвършена любов. Защото в основата си на смирението стои любовта. Ти можеш да имаш вяра, да се уповаваш на Бога, но това не означава, че ти имаш смирение. Противоположното на смирението е гордостта, егото, когато в центъра си ти и няма място за друго. Ти вярваш в Бога, обичаш го, но в същото време егото ти пречи, казваш: "Аз искам, аз мога, аз зная, аз това не харесвам, това не обичам, това не мога". Всичко това "аз" е от гордостта и тук идва мястото на послушанието, за да можем да изкореним това "аз". По този начин ние смиряваме себе си", посочи йеромонахът.
Според него, много е трудно за младия човек да се лиши от удоволствията, които предлага съвременният свят и да се отдаде на Бога. Това е трудно решение, кръст, който сами поемат. "Аз като монах, като човек, посветил се на Бога, всекидневно се моля да отсичам собствената си воля. Аз знам, че Бог има грижа за своето създание. Христос също казва: "Погледнете птиците небесни - нито сеят, нито жънат, но Бог и за тях помисля всекидневно. Аз не мога да кажа Бог какво е промислил в утрешния ден за мен. Монашеският живот е всеки ден изпитание за самия себе си. Единственото упование монахът намира в Бога и центъра на неговия живот е Христос, на когото изцяло се е отдал. За всеки монах основният стремеж трябва да е царството небесно", допълва духовникът.
По думите му, животът извън стените на манастира е по-различен. През последната година и половина светът се сблъсква с нещо ново, с вирус, който досега не сме чували, не сме предполагали, че ще бъдем дистанцирани един от друг, ще бъдем отдалечени от своите близки и приятели. Затова неговото послание към хората е да не губят любовта, връзката с другия човек, да не губят човечността и любовта към своя ближен, а дори да възлюбят и своя враг.
Йеромонах Елисей добави, че хората, когато са в изпитание, имат болка или мъка, тогава се сещат за Бога. Когато човек е добре, не се нуждае от нищо, тогава няма потребност, нужда, за да търси Бога и по този начин се отдалечава от него. Покрай коронавируса повече хора са се обърнали към него да ги избави от една или друга болест. "Ние трябва да видим първо себе си отвътре, защото болестите у човека идват от вътре навън. Първо трябва да се излекуваме отвътре", каза отецът.
ВСЕКИ ДЕН В ТРОЯНСКИЯ МАНАСТИР ИДВАТ ХОРА, ЗА ДА ТЪРСЯТ СПАСЕНИЕ
Всекидневно в Троянската света обител идват хора, за да търсят спасение за себе си или за своите близки от болести или проблеми. Най-много обаче, пред чудотворната икона на Света Богородица Троеручица се молят двойки, които не могат да имат дете. Често чудото става и те се връщат, за да благодарят. "Скоро имах случай на човек, който страдаше от тежка болест, но се възстанови и дойде да благодари на Божията майка, че му е помогнала. Всекидневно виждаме чудотворната икона на Света Богородица Троеручица колко чудеса върши и как милва нашия народ", разказа Елисей. По негови наблюдения хората все повече имат нужда от вяра, от Христос и започват да го осъзнават. В неделя в Троянския манастир идват много млади хора с децата си, които присъстват на Светата служба и много от тях пристъпват към Светата чаша. Това означава, че тези хора се каят за своите грехове, водят духовен живот, молят се, добави духовникът.
"Нашият народ до преди три десетилетия беше в периода на социализма, много тежък период за църквата, когато режимът тогава се стремеше да отдели хората от вярата, от Бога, тогава църквата отдаде най-много мъченици - 635 свещеници са пожертвали живота си за вярата. Това нещо обезвери нашия народ, комунизмът го подложи на съмнение. Този всичкия народ ти да го върнеш в църквата е един много дълъг и болезнен период. Всички тези болести и несполуки са свързани с нашето отдалечаване от Бога. Човек няма как да се чувства добре, когато е допуснал да скъса връзката с Бога", каза йеромонах Елисей.
И тук, според него, идва ролята на самата църква. Всекидневно свещениците в манастирите, по храмовете проповядват на хората, общуват с тях. Това е задачата на младите пастири, духовници. "Отец Евстатий Янков казваше: "Аз съм свещеник, аз съм слуга на всички. И Христос дойде не да му служат, а да послужи на всички. Самият Бог слезе на Земята и се въплъти от Дух Светий и Дева Мария и стана човек, за да може да послужи на хората за тяхното спасение. В това ние разбираме съвършената любов - жертвата на Голгота, когато Господ сам даде откуп на себе си за всички хора", посочи монахът и добави, че българинът е вярващ, всекидневно хората се обръщат към вярата, посещават храма, питат, интересуват се, задават различни въпроси и проявяват интерес. Според него, църквата е близо до хората, стига те да осъзнават нуждата от нея. Тя остава свободната воля на човека да избере дали ще дойде при Бога или няма.
МЛАДИТЕ ХОРА И ЦЪРКВАТА
Като проблем сред младите хора духовникът откроява това, че забравят да мислят логически. Това, според него, се дължи на технологиите и дигиталния свят, в който живеем. "Преди четири години записах "Българска филология" в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". Наложи се да контактувам с хора извън Семинарията, които не са запознати с богословието, с Бога, да преподавам в светските училища. Правя разликата между децата, които са в Семинарията или неделните училища и са запознати с християнската нравствена система, ценности, морал и децата в светското училище, които са научени, че приоритет са самите те, другият няма значение. Това е целта на европейския хуманизъм, за който говори Юстин Попович, че от теоцентричен човек става антропоцентричен - аз съм в центъра на нещата, тогава човек мисли само за себе си и егоизмът и гордостта не му позволява да помисли за своя ближен", посочва младият монах.
По думите му, решението на тази морална криза е единствено Бога. Щом Бог е допуснал това нещо, то е за наше изпитание и назидание. Духовниците не трябва да губят надежда, упоритост, вяра, а да водят хората към Бога. Йеромонах Елисей добавя, че основните християнски ценности са вярата, надеждата и любовта. Всички грехове на човека могат да се простят, стига Бог да види истинското разкаяние.
Според духовника, трябва да учим децата си главно на любов. "В тези трудни времена най-много имаме нужда да се обичаме, да се подкрепяме, даже и да сме разделени. Това е изкуството да обичаш, дори от разстояние. Ти може да зарадваш човека не само като го прегърнеш и целунеш, но и с няколко благи думи, изразени с голяма любов. Това също докосва човека", посочва отецът. Той добави, че хората трябва да се смирим, да опознаем себе си. Дори в най-лошия човек ние трябва да търсим малкото добро в него и да го издигнем на преден план. "Тук идва ролята на духовниците - когато човек дойде и каже своя проблем, затова я има и изповедта. Не сме свикнали да се изповядваме, защото сме се отдалечили към Бога. Моето послание е по-често да се обръщаме към Него в молитва, да го търсим, да търсим онова, което е постоянно, да гледаме към вечността. Да помним, че животът на земята не е вечен и ни е даден, за да спечелим бъдещия живот в Царството Небесно", заяви още йеромонах Елисей. /НТ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина