site.bta„Български кораб потъва в бурно море“ – реални лични истории, мечти и еротика, изразена чрез поезия


Няма специална причина филмът да излиза на 3 март, просто програмацията на кината в София е много сложна. Тази дата беше свободна и ние се зарадвахме, защото все пак това е национален празник. Думите на режисьора Петринел Гочев пред БТА са по повод неговия дебют в киното с „Български кораб потъва в бурно море“.
„Наистина, заглавието не звучи като за 3 март. Знам, че ще има някакво негативно внушение, но се надявам всеки, който гледа филма, да разруши тази представа, и да види, че не става въпрос за политика, не става дума за история, не става дума за социални неудачи... А за един кораб-мечта и една открадната играчка“, допълва Гочев.
По думите му историята с открадната играчка е истинска: „Майка ми имаше една приятелка, при която като малък ходех на уроци по пиано. Тя имаше страхотни фигурки от нейния син, който си беше отишъл. Те бяха подредени като спомени в дома й, но тя ми даваше да си играя с тях. Един ден, просто не се сдържах, направих се на ударен и си натъпках цялото яке с фигурки“.
НАЧАЛОТО
Актрисата Гергана Змийчарова, която е съсценарист и изпълнява една от главните роли, разказва за името на филма: „Бях студентка в Нов български университет, когато ни дадоха курсова задача с точно това заглавие. Това е причината да оставим заглавието – като някакъв сантимент към Иван Георгиев-Гец, който беше мой преподавател по кино драматургия. Той беше намерил заглавието в някакъв вестник. Чудейки се какво да напиша по тази тема, си спомних, че съм чела в едно писмо на Петринел до сестра му спомен от погребението на баща му, което самият Петринел не помни като погребение, а като празник, с гостите в къщи, с атмосферата, която всички крият от детето – че нещо лошо се е случило. Тогава той чака баща си да се върне, гледайки един селскокостопански самолет, който прелитал над селото“.
„Аз измених нещата като направих самолета на корабче за разходки, което детето вижда и си мечтае... Това беше преди много години, когато написах един доста кратък сценарий за късометражно филмче. Тогава Иван Георгиев ми писа шестица и върна работата с пожелание да снимам някога този филм. Не съм си представила, че това ще се случи. По-късно го направихме във варианта за теленовела, след това още го разширихме. Кандидатствахме два пъти за финансиране и двата пъти спечелихме, но първия път просто не получихме финансиране. Този сценарий доста е променен през годините“, допълва Гергана Змийчарова.
ИСТОРИЯТА И ДЕЦАТА
„Български кораб потъва в бурно море“ разказва историята на 7-годишния Петьо, който няма търпение да стане голям и брои дните до започване на учебната година, когато в една слънчева сутрин разбира от майка си, че баща му е заминал в чужбина. Петьо е изпратен в принудителна ваканция на село. Там Петьо открива приятелството в лицето на 6-годишния Филип и двамата се изправят срещу тайфата и истината.
В една от сцените дядото казва на внука си, че баща му никога няма да се върне. „Много се разстроих на тази сцена. Сега, като я гледам, все още се разстройвам. Спомням си как на мен баба ми каза, когато бях на шест години. Помня, че бях смазан и много плаках. Помня, че ядяхме скумрия вечерта и сълзите ми просто плющяха в порцелана“, разказва Петринел Гочев.
По думите му филмът е за възрастни, но е и семеен. „Навсякъде, където сме имали среща с детска публика, децата гледат с огромен интерес, с огромно съчувствие и разбиране“, допълва режисьорът.
ЕРОТИКАТА И ПОЕЗИЯТА НА ВАПЦАРОВ
Във финала на „Български кораб потъва в бурно море“ двама от главните герои – Никола и Ирина, рецитират „Писмо“ на Вапцаров. Петринел Гочев разказва: „Беше смазващо, защото Димо Димов и Гергана Змийчарова имат много добър контакт пред камерата. Любопитно е, че тази сцена в сценария беше описана като „любовната нощ на Никола и Ирина“, и целият екип очакваше, че ще има някаква еротика.
Изгониха всички, остана само камерата и звука, и ни оставиха да работим“. Всички бяха много разочаровани, когато видяха, че няма никакви еротични сцени, казва с усмивка режисьорът.
„Мисля, че еротиката много по-силно може да се изрази по други начини. В никакъв случай не съм свенлив и не мисля, че еротиката е нещо отблъскващо, но в изкуството има изключителни възможности да се изрази еротичното чувство, без да е директно... И може да бъде много по-силно и много по-емоционално“, смята Петринел Гочев.
КАК БОТЕВ СТАВА ВАПЦАРОВ
„Познавах човек, който се казваше Христо Ботев и той беше обсебен от тази тежка отговорност, направо беше смазан от това име. Беше стигнал дотам, че подписът му приличаше на подписа на Ботев“, разказва Гочев.
„За мен това беше един човек-въпрос. Той по нищо физически не приличаше на Ботев, но, носейки името му, просто не можеше да избяга от него. Въпреки че беше успешен дребен бизнесмен, това много му тежеше. Тогава реших да въведа един подобен герой в нашия филм. И това е заради моята слабост към Вапцаров, когото аз много харесвам като поет. Това стихотворение е изключителен образ на сложната амалгама на живота, и много исках – през този простодушен Никола – да се стигне до тези думи. Така че това е мое лично пристрастие – за да ми помогне да намеря един много ясен образ на неедноплановостта на живота“, казва Петринел Гочев.
„Животът никога не е само от трагедия или само радост и щастие. Докато слънцето грее навън, някъде умира човек. Докато едно дете се смее, някъде другаде падат бомби. Но ние не живеем в това усещане, в тази холограма, ние възприемаме нещата само от нашата много малка една точка“, допълва той.
ПРЕМИЕРАТА
По червения килим в София на 1 март преминаха режисьорът Петринел Гочев, продуцентите Галина Тонева и Кирил Кирилов, сценаристът и актриса Гергана Змийчарова, операторът Румен Василев, композиторът Димитър Ковачев-Шмидт, както и най-малките в главните роли на Петьо и Филип - Ален Ангелов, син на актьора Деян Ангелов, и Християн Манолов. На екран се завръща и актьорът Михаил Мутафов. В останалите роли влизат Весела Бабинова, Димо Димов, Станислава Николова, Ангелина Славова, Деян Ангелов.
На гала премиерата присъстваха още министърът на културата Найден Тодоров, актьорите проф. Атанас Атанасов, Ирен Кривошиева. Дарин Ангелов, Ованес Торосян, Димитър Николов, Параскева Джукелова и Димо Алексиев, режисьорът Виктор Божинов, музикантът Иван Лечев, продуцентът Мартичка Божилова.
ЕКИПЪТ
Сценарият също е на Петринел Гочев, съвместно с актрисата и художник Гергана Змийчарова.
Зад камерата е Румен Василев, а продуценти са Галина Тонева и Кирил Кирилов от "Гала филм".
Главните роли са поверени на малките таланти Християн Манолов и Ален Ангелов, син на актьора Деян Ангелов, който също участва. Ален има вече три пълнометражни филма зад гърба си, последният от които е "Чичо Коледа".
На екран, в "Български кораб потъва в бурно море", се завръща и актьорът Михаил Мутафов. В останалите роли влизат Гергана Змийчарова, Димо Димов, Весела Бабинова, Станислава Николова.
Музиката е на Димитър Величков-Шмидт.
/ДД
/ТС/
В допълнение
news.modal.header
news.modal.text