Обзор

site.btaОсобености на предизборната кампания в Сърбия

Особености на предизборната кампания в Сърбия
Особености на предизборната кампания в Сърбия
Избори в Сърбия, 2022/Снимка: БТА

Кампанията за предсрочните парламентарни избори в Сърбия на 17 декември е в разгара си. Битката за гласовете на избирателите се води на терен и виртуално, а в употреба влизат най-неочаквани прийоми и “оръжия” -  от клипчета в ТикТок до раздаване на телевизори и тротинетки.

До предсрочния вот се стигна след ежеседмичните протести на опозицията под надслов “Сърбия срещу насилието”, които започнаха, след като тийнейджър застреля девет ученици и охранител в училище в Белград, а ден по-късно мъж стреля по хора в село близо до сръбската столица, като уби осем души. Сред исканията на протестиращите бяха правителството да поеме отговорност за трагедиите, като и да се прекрати по-нататъшното насърчаване на насилието в медиите и публичното пространство. По-късно се издигнаха искания и за предсрочни парламентарни избори.

Освен парламентарни ще има и местни избори в автономната област Войводина и в над 60 града и общини, включително Белград. 

Досега за вота са регистрирани 12 листи. Сред тях са листата на Сръбската прогресивна партия (СПП) на президента Александър Вучич, която спечели парламентарните избори миналата година, Социалистическата партия на Сърбия, която също е в управлението, и Сръбската радикална партия. В изборите се включват още проевропейската опозиция, обединена под мотото на протестите ”Сърбия срещу насилието”, а националистическата опозиция е представена от коалицията на движението Двери и партия Заветници, както и от коалиция НАДА.

Сърбия има около 6,5 милиона избиратели, а избирателният праг е три процента. 

Според оценки, цитирани от  белградското издание „Блиц“, всяка регистрирана за изборите листа ще разполага с около 205 000 евро от бюджета за предизборните си кампании, а след това за всяко спечелено депутатско място ще получат още 23 000 евро. 

Битката за гласовете на младите

Социалните мрежи отдавна са път към сърцата на избирателите както за управляващите, така и за опозицията. Новост на тези избори обаче е активността на сръбските политици в китайското видео приложение ТикТок, което се ползва предимно от най-младите. 

Президентът Вучич например, който има лични профили в Инстаграм и Екс, си направи по-рано този месец и профил в ТикТок. Там може да се види как прави палачинки или “разговаря” с двойника си. По-рано тази година Вучич се оттегли от председателския пост на СПП, но остана неин член. 

Друг член на СПП, сръбският министър на финансите Синиша Мали, също е активен в ТикТок. Там може да се види как проверява знанията си за жаргона на най-младите, например какво означава NPC, или пък тича в парка и призовава за здравословен начин на живот.

Мирослав Алексич, лидер на Народното движение на Сърбия, част от опозиционната коалиция „Сърбия срещу насилието“, също има профил в ТикТок, в който освен традиционните клипчета с предизборни изказвания може да се види и как кара трактор. В ТикТок е и Зелено-левият фронт- част от същата опозиционна коалиция.

Проучване на неправителствената организация КОМС, цитирано от сръбските медии, сочи, че две трети от младите в Сърбия биха гласували, което не означава, че са доволни от това, което им се предлага. 

Младите не вярват, че могат да повлияят за осъществяването на каквито и да било промени или за това, какви решения ще вземат институциите, каза пред Дойче веле програмният мениджър на КОМС Милица Борянич.

По думите й причината за недоверието е, че все едни и същи хора са на власт вече 20 - 30 години и няма нови лица.

Извън виртуалното пространство

Работата на терен за осигуряване на подкрепата на избирателите също кипи. Според сръбския опозиционен вестник „Данас“ това, което отличава тези избори и подкупване на гласоподаватели от предишните, са много по-скъпите подаръци. Изданието пише, че сега  се раздават телевизори, бяла техника, тротинетки, велосипеди, играчки за деца и дори тримери за трева,  като дава за пример функционери и представители в местните власти от СПП в община Върбас.

Във Фейсбук страницата си СПП Върбас представя раздаването на храни и предмети на социално слаби семейства, включително тротинетки и велосипед, като се уточнява, че средствата за подаръците са осигурени от дарения на партийни членове и симпатизанти.

Според гражданското сдружение „Местна алтернатива“ Върбас с ползващите социални помощи се злоупотребява за партийни цели.

Неправителствената организация “Църта” представи вчера доклада си за хода на кампанията досега. В него се посочва, че кампанията се характеризира с неравнопоставеност на участващите в нея, т.е. партиите на власт имат предимства, които реализират чрез злоупотреба с институциите, като продължават да заличават границите между себе си и държавата. Също така част от обществеността има съмнения по отношение на честността на изборния процес.

През последния месец наблюдателите на Църта са регистрирали близо 450 посещения на високопоставени държавни служители в общини, предимно тези, в които са обявени предсрочни местни избори. Освен това организацията отбелязва, че проявите на Вучич “заливат публичното пространство, създавайки впечатлението, че предстоят президентски, а не парламентарни и мести избори.”

Вучич заема почти половината от времето и пространството в информационното и политическото съдържание на най-влиятелните медии, посочва Църта в съобщение на сайта си.

Какви ще бъдат резултатите от кампанията ще стане ясно на 17 декември. Социологът от Демостат Сречко Михайлович, цитиран от в. „Данас“, смята, че властта на държавно ниво ще остане в ръцете на президента Александър Вучич и неговата СПП, но опозицията има шансове да поеме управлението на столицата Белград.

/РА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:33 на 17.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация