site.btaРуски модни марки запълват нишата, оставена от напусналите страната западни компании

Руски модни марки запълват нишата, оставена от напусналите страната западни компании
Руски модни марки запълват нишата, оставена от напусналите страната западни компании
Снимка: AP

Руски компании и дизайнери запълват празнината, оставена от напусналите страната западни компании, и дават възможност на сектора за търговия на дребно да се възстанови след 15 месеца на спад на търсенето и закриване на магазини, предава Ройтерс.

Стотици западни компании затвориха магазините си в Русия след инвазията й в Украйна през февруари миналата година. В рамките на няколко месеца най-престижните улици в Москва се оказаха с пустеещи витрини, а секторът понесе загуби, възлизащи на около 2,5 милиарда долара.

Но сега ситуацията започва да се променя. Испанската "Индитекс" (Inditex), например, продаде неотдавна голяма част от своите над 500 магазина на базирана в Обединените арабски емирства компания. През април главният й магазин в центъра на Москва отново отвори врати, но под нова марка - Ем Ей Ей Джи (MAAG) и с нов мениджмънт, а клиентите вече са доволни.

"Изглежда сякаш нищо не се е променило", казва московчанинът Антон.

"Не намирам никаква разлика, освен в разнообразието на стоки. В момента има по-малко", допълва клиентката Антонина. 

Продажбите на дребно в Русия през 2022 г. се сринаха под натиска на високата инфлация и намаляващите заплати, а напускането на западните компании допълнително нанесе тежък удар на сектора, казва Олег Климов, президент на руския Съвет на търговските центрове.

"Хората като цяло не разбираха какво се случва", казва той. "Те не искаха да харчат пари. Загубите възлизаха на около 200 милиарда рубли (2,47 милиарда долара). Но нещата се променят. Парите в края на краищата винаги сменят собственика си".

И докато руският достъп до западни стоки продължава да намалява, все повече компании сменят собствениците си. Централният магазин на шведската "Ейч енд Ем" (H&M) премина в ръцете на "Глория джинс" (Gloria Jeans), донеотдавна представител на "Ливайс" (Levi's) за Русия. 

Същевременно санкциите, съчетани с ограничаване на износа и вноса, променят и усложняват транспортните маршрути. 

"Най-големият ни проблем са международните трансакции", казва Ксения Жданова, която управлява собствената си модна марка "Ксю" (KSEW) и е търговски директор на компанията за онлайн търговия с дрехи "Ричмил" (Richmill). "Нашият сектор е изключително зависим от вноса", допълва тя.

Руснаците донякъде решиха проблема с внос в малки количества и онлайн търговия, но някои стоки така и си остават труднодостъпни. Ирина казва, че западните продукти не й липсват твърде много, освен когато става дума за прости неща, като например обикновени бели тениски. Татяна признава, че "Икеа" (IKEA) и "Зара" (Zara) й липсват най-много. "За някои неща пътуваме до Казахстан, но има стоки, които просто вече не можем да купим", казва тя.

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:57 на 04.10.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация