site.btaПравителството одобри промени в Закона за кадастъра и имотния регистър

Правителството одобри промени в Закона за кадастъра и имотния регистър
Правителството одобри промени в Закона за кадастъра и имотния регистър
Снимка: Владимир Шоков/БТА (Архив)

Министерският съвет одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, чрез който да се намали се административната тежест за гражданите, бизнеса и институциите, ползващи кадастрални услуги, информират от правителствената пресслужба.

С промените се очаква да се съкрати времето, разходите и броят на взаимодействия с администрацията. Това ще се случи чрез използване на електронни услуги от кадастрални специализирани данни и услуги от Геокартфонда. Регламентира се и безвъзмездното предоставяне на услуги на административните и съдебните органи, лицата с публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги.

От Министерския съвет посочват, че ще се създаде правна основа за внедряване на функционалности на информационната система на кадастъра. Чрез тези нововъведения се очаква да бъдат усъвършенствани работните процеси за поддържането на кадастралната карта и регистрите в актуално състояние, а също така и при предоставяне на услуги от Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК). 

По този начин ще бъде минимизирана нуждата на гражданите и организациите да пренасят физически копия на документите между административните органи. Така хората ще успеят да спестяват време и средства за издаването на документа и за транспортни разходи в случаите, в които трябва да пътуват до областния център, където се намират гишетата на службите по геодезия, картография и кадастър за заявяване на документи.

За крайните потребители на услугите и документите, издавани от АГКК, няма да има финансова тежест за заплащане на държавни такси. Документите ще бъдат предоставяни на органите, на които са необходими безвъзмездно и по служебен път. С тези промени се предвижда моделът за предоставяне на административни услуги изцяло да се промени, като водещ ще бъде електронният документ. Институциите вече няма да изискват от гражданите и бизнеса скици на имотите и други хартиени документи. Те вече ще бъдат предоставяни от АГКК по електронен път, уточняват от Министерския съвет.

Внедряването на новите функционалности на ще даде възможност за централизирано разпределение на услугите. Системата ще следи за равномерно натоварване на служителите на АГКК в цялата страна.

Общините ще трябва да осигуряват на експлоатационните дружества безвъзмезден достъп до специализираните карти и регистри за устройствено планиране, когато данните от тях са им необходими във връзка с изпълнение на правомощията им в областта на инвестиционното проектиране.

Промените ще влязат в сила три месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник“.

В началото на годината министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов посочи, че крайният срок на договора за изпълнение на новата информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) беше 31 декември 2024 година. Той поясни, че работата на тестващия модул е съобразена със съществуващото състояние на кадастралните кадри и кадастралните регистри

/ЛРМ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:25 на 15.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация