site.btaНадявам се измененията в Закона за училищното и предучилищното образование да бъдат за доброто на българските деца, каза заместник-министър Емилия Лазарова

Надявам се внесеният от Министерство на образованието и науката законопроект за промени в Закона за училищното и предучилищното образование да отвори конструктивен диалог и измененията, които бъдат направени, да бъдат за доброто на българските деца, за качественото образование и тяхното развитие. Това заяви Емилия Лазарова, заместник-министър на образованието и науката по време на кръгла маса в парламента относно подготвения от "Демократична България" законопроект за изменения и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование. 

Заместник-министър Лазарова открои темите, по които двата законопроекта -този предлаган от Министерския съвет и този на "Да, България", имат допирни точки и темите, в които имат съществени различия.

Удовлетворени сме, че една голяма част от предложените теми за обсъждане в законопроекта, който бе представен, всъщност съвпадат с предложените в законопроекта на Министерството на образованието и науката, каза Лазарова.

Основни моменти, с които ние принципно сме съгласни, защото те са залегнали и в нашия законопроект и може да се обсъжда тяхното допълване, са опитите да се дефинират ключови понятия – равен достъп, качествено образование, благополучие на децата, заявеното намерение за подкрепа на интегрирани политики, здравни, образователни, социални, насочени към ранната детска възраст, разширяване на формите на езикова подкрепа, в това число въвеждане на подготвителен езиков клас, стъпки за преодоляване на обособяването на групи и класове за деца и ученици от уязвими групи, посочи Лазарова.

Сред темите бяха откроени разширяване на разпоредбите за целите на оценяването и много силен акцент върху формиращото оценяване, забрани за използване на мобилни устройства за комуникация в училище, създаване на регистър за придобити професионално-квалификационни степени от учителите, въвеждането на статут на учител методик, ежегодна оценка на труда на педагогическите специалисти, разширени възможности за много по-строг мониторинг по отношение на обучението на педагогическите специалисти, както и въвеждане на информационна система за одобрените програми за повишаване на квалификацията, включваща и рейтингова система за обратна връзка.

Предложеният днес за обсъждане законопроект се отличава концептуално в някои моменти, например включване на така наречените допълващи услуги за образование и грижа в ранна детска възраст в системата на предучилищното и училищно образование. Наред с участниците и институциите, без да е определен статутът им, от мотивите става ясно, че това са детски центрове, родителски кооперативи, групи майка-дете, както и необосновано разширяване на кръга на участниците в образователния процес, отбеляза Лазарова.

Тя възрази и срещу предложението за въвеждане на индикатори за проследяване на равен достъп до качествено образование за планиране и мониторинг на мерки за приобщаване в главата, посветена на езика, вместо инструменти за измерване на степента на владеене на езика. В предложения законопроект за промяна на места се забелязва смесване между цели, приоритети, инструменти за постигането им, на компетентности и умения. Непоследователно се използват някои утвърдени понятия. Някои от разпоредбите са неясни, добави заместник-министър Лазарова. 

Предложени са текстове, които е целесъобразно да намерят място на подзаконово нормативно, например определенията  за компетентности, знания, умения и нагласи, периодите за провеждане на диагностика на езиковата готовност, нуждата от съвместна работа между учителите в детските градини и началните учители, организацията на дейността на обществения съвет, реда, условията и отговорностите в процесите на управление на качеството и други. Това са много важни моменти, които считаме, че трябва да останат на ниво подзаконова уредба, отбеляза Лазарова. 

Други предложения не се вместват логически на местата, където са добавени. Не става ясно дали законопроектът точно предвижда  - въвеждане на учебен предмет „добродетели и религия“ . В мотивите добродетелите са наречени ценности, но е ясно какво предлагате. Въвежда се образователен медиатор в главата, посветена на педагогическите специалисти, но това не е педагогическа длъжност, посочи Лазарова.

Необосновано се разширяват участниците в комисиите за конкурс на директори, отделни нови разпоредби ни се струва, че водят до увеличаване на административна тежест, например въвеждане на служебна проверка от страна на началника на Регионално управление по образованието, дали предоставената езикова подкрепа съответства на потребностите, коментира заместник-министър Лазарова. 

/ВД/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:49 на 17.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация