site.btaБАхК подкрепя ключови решения за земеделието и селските райони, осъжда опитите за политизиране на браншовите позиции
София, 28 октомври 2025 г. – Българската агрохранителна камара (БАхК) изразява пълната си подкрепа за взетите от Комитета по наблюдение (КН) на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023–2027 (СПРЗСР 2023-2027) решения, включително и за публикуваните от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) проекти на Насоки за кандидатстване по интервенциите за инвестиции в земеделски стопанства.
От Камарата подчертават, че официалното обществено обсъждане е законоустановеният и прозрачен ред за изразяване на становища и предложения, който гарантира баланс между интересите на всички страни.
Стимулиране на кооперирането е приоритет
БАхК изразява недоумение относно повторното поставяне на въпроси, които вече са били обсъдени и отхвърлени с огромно мнозинство по време на заседанието на КН.
Членовете на КН ясно подкрепят насърчаването на кооперирането, поради което за групи/организации на производители (ГП/ОП) се приеха редица предимства пред земеделските стопани:
1/ максималният размер на допустимите разходи за един проект и за инвестиции в земеделска техника, както и общият максимален размер на допустимите разходи по интервенции II.Г.1 и II.Г.1.1 (вкл. за инвестиции в земеделска техника), са чувствително по-високи за ГП/ОП (като следва да се отчете и минималният праг за признаване на ГП от 4 регистрирани земеделски стопани);
2/ ГП/ОП получават 15 точки по критериите за подбор – сред най-високата тежест в одобрените от КН критерии;
3/ интервенциите не подкрепят стартиращи земеделски стопани и изискват минимум 24 месеца регистрация, докато за ГП/ОП липсват аналогични изисквания, поради което се допускат и стартиращи ГП/ОП;
4/ интензитетът на помощта за ГП/ОП може да достигне до 75% (спрямо до 50% за индивидуалните кандидати земеделски стопани).
Всички тези подкрепени от КН предимства показват по недвусмислен начин, че ГП/ОП вече са сред най-стимулираните потенциални кандидати към настоящия момент.
Призив за експертен диалог
От БАхК намират за недопустимо браншови организации да се ангажират с политическа дейност и да използват медийни изяви за манипулативни твърдения за бездействие от страна на МЗХ.
„Считаме за недопустимо браншови организации да се опитват да водят политическа дейност, което е несвойствено за тяхната роля. Разглежданият въпрос вече беше поставен и решен от най-висшия орган – Комитета по наблюдение на СПРЗСР 2023-2027, който се произнесе ясно, аргументирано и категорично“, коментират от Камарата.
БАхК заявява, че ще продължи последователно да защитава позицията за открит, експертен и лишен от политически влияния диалог – в интерес на българските производители и устойчивото развитие на земеделието.
За Българската агрохранителна камара (БАхК)
Българската агрохранителна камара е браншова организация, създадена с цел да представлява и защитава интересите на земеделските производители и хранително-вкусовата промишленост в Република България.
ДО: Г-Н РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ
Министър- председател на Република България
ДО: Г-Н Георги ТАХОВ
Министър на земеделието и храните
ДО: Г-ЖА Цвета КАРАЯНЧЕВА
Председател на Комисията по земеделие, храни и гори (КЗХГ)
на 51-во Народно събрание на Република България
ДО: Медиите
П О З И Ц И Я
на
Българска агрохранителна камара в подкрепа на решенията на Комитета по наблюдение на СПРЗСР 2023-2027 и против опитите за политизиране на браншовите позиции
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР- ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ОТ КЗХГ,
УВАЖАЕМИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МЕДИИТЕ,
Българската агрохранителна камара (БАхК) изразява пълната си подкрепа за взетите в началото на месец септември 2025 г. решения от Комитета по наблюдение (КН) на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023–2027 (СПРЗСР 2023-2027), включително и за публикуваните за обществено обсъждане от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) проекти на Насоки за кандидатстване по интервенциите II.Г.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ и II.Г.1.1 „Инвестиции в земеделски стопанства, насочени към опазване компонентите на околната среда“, подготвен от Управляващия орган (УО) на СПРЗСР 2023-2027.
БАхК счита, че именно това е законоустановеният и прозрачен ред за изразяване на становища, бележки и предложения — чрез официално обществено обсъждане, което гарантира участие, откритост и баланс между интересите на всички заинтересовани страни. Поставяме логичния въпрос – не е ли това пътят към ефективен и градивен диалог, а не чрез медийни изяви и публични внушения, които създават напрежение и подкопават доверието в процеса?
От организацията изразяваме недоумение защо отново се поставят идентични въпроси, които вече бяха подробно и задълбочено обсъдени по време на проведеното на 03-04.09.2025 г. присъствено заседанието на КН и с огромно мнозинство НЕ бяха приети.
Следва да подчертаем, че членовете на КН ясно подкрепят насърчаването на кооперирането, поради което за групи/организации на производители (ГП/ОП) се приеха редица предимства пред земеделските стопани:
1/ максималният размер на допустимите разходи за един проект и за инвестиции в земеделска техника, както и общият максимален размер на допустимите разходи по интервенции II.Г.1 и II.Г.1.1 (вкл. за инвестиции в земеделска техника), са чувствително по-високи за ГП/ОП (като следва да се отчете и минималният праг за признаване на ГП от 4 регистрирани земеделски стопани);
2/ ГП/ОП получават 15 точки по критериите за подбор – сред най-високата тежест в одобрените от КН критерии;
3/ интервенциите не подкрепят стартиращи земеделски стопани и изискват минимум 24 месеца регистрация, докато за ГП/ОП липсват аналогични изисквания, поради което се допускат и стартиращи ГП/ОП;
4/ интензитетът на помощта за ГП/ОП може да достигне до 75% (спрямо до 50% за индивидуалните кандидати земеделски стопани).
Всички тези подкрепени от КН предимства показват по недвусмислен начин, че ГП/ОП вече са сред най-стимулираните потенциални кандидати към настоящия момент.
БАхК намира за недопустимо браншови организации да се опитват да водят политическа дейност, което е несвойствено за тяхната роля и цели. Подобни действия, придружени от манипулативни твърдения за бездействие от страна на МЗХ, не само изкривяват фактите, но и подкопават усилията за ефективно управление и конструктивен диалог в сектора.
Подчертаваме, че разглежданият въпрос вече беше поставен и решен от най-висшия орган – Комитета по наблюдение на СПРЗСР 2023-2027, който се произнесе ясно, аргументирано и категорично.
БАхК ще продължи последователно да защитава позицията за открит, експертен и лишен от политически влияния диалог - в интерес на българските производители и устойчивото развитие на земеделието.
Българска агрохранителна камара (БАхК)
27 октомври 2025 г.
гр. София
БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина