Асоциация на земеделските производители в България – Прессъобщение

site.btaБАхК подкрепя ключови решения за земеделието и селските райони, осъжда опитите за политизиране на браншовите позиции

БАхК подкрепя ключови решения за земеделието и селските райони, осъжда опитите за политизиране на браншовите позиции
БАхК подкрепя ключови решения за земеделието и селските райони, осъжда опитите за политизиране на браншовите позиции

София, 28 октомври 2025 г. – Българската агрохранителна камара (БАхК) изразява пълната си подкрепа за взетите от Комитета по наблюдение (КН) на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023–2027 (СПРЗСР 2023-2027) решения, включително и за публикуваните от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) проекти на Насоки за кандидатстване по интервенциите за инвестиции в земеделски стопанства.

От Камарата подчертават, че официалното обществено обсъждане е законоустановеният и прозрачен ред за изразяване на становища и предложения, който гарантира баланс между интересите на всички страни.

Стимулиране на кооперирането е приоритет

БАхК изразява недоумение относно повторното поставяне на въпроси, които вече са били обсъдени и отхвърлени с огромно мнозинство по време на заседанието на КН. 

Членовете на КН ясно подкрепят насърчаването на кооперирането, поради което за групи/организации на производители (ГП/ОП) се приеха редица предимства пред земеделските стопани:

1/ максималният размер на допустимите разходи за един проект и за инвестиции в земеделска техника, както и общият максимален размер на допустимите разходи по интервенции II.Г.1 и II.Г.1.1 (вкл. за инвестиции в земеделска техника), са чувствително по-високи за ГП/ОП (като следва да се отчете и минималният праг за признаване на ГП от 4 регистрирани земеделски стопани);

2/ ГП/ОП получават 15 точки по критериите за подбор – сред най-високата тежест в одобрените от КН критерии; 

3/ интервенциите не подкрепят стартиращи земеделски стопани и изискват минимум 24 месеца регистрация, докато за ГП/ОП липсват аналогични изисквания, поради което се допускат и стартиращи ГП/ОП; 

4/ интензитетът на помощта за ГП/ОП може да достигне до 75% (спрямо до 50% за индивидуалните кандидати земеделски стопани). 

Всички тези подкрепени от КН предимства показват по недвусмислен начин, че ГП/ОП вече са сред най-стимулираните потенциални кандидати към настоящия момент.

Призив за експертен диалог

От БАхК намират за недопустимо браншови организации да се ангажират с политическа дейност и да използват медийни изяви за манипулативни твърдения за бездействие от страна на МЗХ.

„Считаме за недопустимо браншови организации да се опитват да водят политическа дейност, което е несвойствено за тяхната роля. Разглежданият въпрос вече беше поставен и решен от най-висшия орган – Комитета по наблюдение на СПРЗСР 2023-2027, който се произнесе ясно, аргументирано и категорично“, коментират от Камарата.

БАхК заявява, че ще продължи последователно да защитава позицията за открит, експертен и лишен от политически влияния диалог – в интерес на българските производители и устойчивото развитие на земеделието.

За Българската агрохранителна камара (БАхК)

Българската агрохранителна камара е браншова организация, създадена с цел да представлява и защитава интересите на земеделските производители и хранително-вкусовата промишленост в Република България.

 

 

ДО: Г-Н РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ

Министър- председател на Република България

 

ДО: Г-Н Георги ТАХОВ 

Министър на земеделието и храните

 

ДО: Г-ЖА Цвета КАРАЯНЧЕВА

Председател на Комисията по земеделие, храни и гори (КЗХГ)

на 51-во Народно събрание на Република България

 

ДО: Медиите 

 

П О З И Ц И Я

на 

Българска агрохранителна камара в подкрепа на решенията на Комитета по наблюдение на СПРЗСР 2023-2027 и против опитите за политизиране на браншовите позиции

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР- ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ОТ КЗХГ,  

УВАЖАЕМИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МЕДИИТЕ,

Българската агрохранителна камара (БАхК) изразява пълната си подкрепа за взетите в началото на месец септември 2025 г. решения от Комитета по наблюдение (КН) на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023–2027 (СПРЗСР 2023-2027), включително и за публикуваните за обществено обсъждане от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) проекти на Насоки за кандидатстване по интервенциите II.Г.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ и II.Г.1.1 „Инвестиции в земеделски стопанства, насочени към опазване компонентите на околната среда“, подготвен от Управляващия орган (УО) на СПРЗСР 2023-2027.

БАхК счита, че именно това е законоустановеният и прозрачен ред за изразяване на становища, бележки и предложения — чрез официално обществено обсъждане, което гарантира участие, откритост и баланс между интересите на всички заинтересовани страни. Поставяме логичния въпрос – не е ли това пътят към ефективен и градивен диалог, а не чрез медийни изяви и публични внушения, които създават напрежение и подкопават доверието в процеса?

От организацията изразяваме недоумение защо отново се поставят идентични въпроси, които вече бяха подробно и задълбочено обсъдени по време на проведеното на 03-04.09.2025 г. присъствено заседанието на КН и с огромно мнозинство НЕ бяха приети. 

Следва да подчертаем, че членовете на КН ясно подкрепят насърчаването на кооперирането, поради което за групи/организации на производители (ГП/ОП) се приеха редица предимства пред земеделските стопани:

1/ максималният размер на допустимите разходи за един проект и за инвестиции в земеделска техника, както и общият максимален размер на допустимите разходи по интервенции II.Г.1 и II.Г.1.1 (вкл. за инвестиции в земеделска техника), са чувствително по-високи за ГП/ОП (като следва да се отчете и минималният праг за признаване на ГП от 4 регистрирани земеделски стопани);

2/ ГП/ОП получават 15 точки по критериите за подбор – сред най-високата тежест в одобрените от КН критерии; 

3/ интервенциите не подкрепят стартиращи земеделски стопани и изискват минимум 24 месеца регистрация, докато за ГП/ОП липсват аналогични изисквания, поради което се допускат и стартиращи ГП/ОП; 

4/ интензитетът на помощта за ГП/ОП може да достигне до 75% (спрямо до 50% за индивидуалните кандидати земеделски стопани). 

Всички тези подкрепени от КН предимства показват по недвусмислен начин, че ГП/ОП вече са сред най-стимулираните потенциални кандидати към настоящия момент.

БАхК намира за недопустимо браншови организации да се опитват да водят политическа дейност, което е несвойствено за тяхната роля и цели. Подобни действия, придружени от манипулативни твърдения за бездействие от страна на МЗХ, не само изкривяват фактите, но и подкопават усилията за ефективно управление и конструктивен диалог в сектора.

Подчертаваме, че разглежданият въпрос вече беше поставен и решен от най-висшия орган – Комитета по наблюдение на СПРЗСР 2023-2027, който се произнесе ясно, аргументирано и категорично.

БАхК ще продължи последователно да защитава позицията за открит, експертен и лишен от политически влияния диалог - в интерес на българските производители и устойчивото развитие на земеделието.

 

Българска агрохранителна камара (БАхК) 

27 октомври 2025 г.

гр. София

 

 

БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 19:25 на 28.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация