site.btaВинената култура на българина се повишава непрекъснато и бизнесът полага усилия да отговаря на очакванията, каза технолог във винарска изба "Варна"

Винената култура на българина се повишава непрекъснато и бизнесът полага усилия да отговаря на очакванията, каза технолог във винарска изба "Варна"
Винената култура на българина се повишава непрекъснато и бизнесът полага усилия да отговаря на очакванията, каза технолог във винарска изба "Варна"
Винарска изба „Варна“ край село Генерал Кантарджиево във Варненска област произвежда годишно около 200 000 литра вино. Тя успешно развива и винен туризъм. На снимката: главният технолог на винарска изба „Варна“ Тихомир Трифонов.Снимка: кореспондент на БТА във Варна Данаил Войков (ПГ)

Винената култура на българина непрекъснато се повишава и бизнесът полага усилия да отговаря на очакванията, каза за БТА Тихомир Трифонов, главен технолог във Винарска изба "Варна", която се намира близо до село генерал Кантарджиево. По думите му усетът към "напитката на боговете" се дължи и на това, че мнозина пътуват, докосват се до различни интересни напитки, чиито вкусове искат да открият и в родината си. Затова производителите полагаме усилия да адаптираме нашата технология и към вкуса на българите, които търсят нещо по-различно, по-интересно, посочи Трифонов.

Винарна "Варна" произвежда основно бели вина и розе, защото регионът е подходящ за такива сортове грозде, допълни технологът. По думите му в масивите на винарната могат да се видят Совиньон блан, Пино гри, Ризлинг, Шардоне, малко Траминер и Грюнер велтлинер. Застъпени са и българските сортове Варненски мискет и Врачански мискет. Бъчвите на винарната са френски, дъбови, и допълнително облагородяват вкуса на виното, допълни Трифонов. Той уточни, че някои от вината са представяни на международни изложения и са печелили отличия, но според него най-добрата награда е отношението на клиентите. Технологът уточни, че преди години винарната е реализирала и износ за чужбина, но в малки количества, тъй като капацитетът й е около 200 000 литра годишно и няма възможност да поддържа регулярни количества за експорт.

Сред клиентите на винарната има и много чужденци. Това са наши приятели, които всяка година отсядат по нашето Черноморие и задължително ни посещават за ритуална дегустация, обясни Трифонов.

За развитието на винения туризъм у нас той посочи, че браншът полага усилия, разработва и прилага различни маркетингови инициативи. Лошото е, че през последните години тенденцията е вносът в страната да расте, посочи технологът. И подчерта, че за да стигнат до българския пазар италиански, аржентински и т.н. напитки на конкурентни цени, може да се предположи, че те не са с изключително високо качество. Те са атрактивни, но само на пръв поглед, тъй като името и произходът при тях са много силен коз, който ги продава, бе позицията на Трифонов.

Няма вариант да се ограничи вносът - нито на вино, нито на грозде, посочи още специалистът. Според него изходът е да се търсят механизми в помощ на лозаро-винарския сектор на държавно ниво, да бъдат създадени регулации, да се разработят и прилагат компесаторни механизми, за да имат лозарите и винарите сигурност и стимул да работят. За изменение на закона за виното се говори от години, но все още нищо не е направено, припомни Трифонов. Според него при промяната в законодателството не трябва да се прилагат френските правила "едно към едно", а да се вземат предвид българските специфики. По думите му трябва да се има предвид изменението на бизнеса през последното десетилетие и преобразуването на бранша - от големи заводи в много малки винарни. Законът трябва да има предвид различните обеми на производство, да предвиди механизми, които да подпомагат както производството, така и след това реализацията на продукта, посочи Трифонов.

България се слави с много добри условия за отглеждане на лозя и оттам - с много добра суровина, от която да се произвеждат вина, подчерта технологът. Според него обаче през последното десетилетие климатичните промени все повече влияят на сектора. Това също трябва да се има предвид, когато се променя законодателството, посочи Трифонов и уточни, че са необходими ясни рамки за поливното земеделие и как ще се прилага. Сондажи, надземни водоизточници - нещата трябва да се регулират, защото в противен случай секторът го грозят сериозни проблеми, бе позицията на технолога.

За вината, произвеждани в изба "Варна", той коментира още, че са от масиви, създадени малко преди тя да заработи през 2008 година. Макар  основният акцент да са белите вина и розетата, в палитрата присъстват и две червени, гроздето за които идва от Южна България. Нашата задача е да осигурим точната напитка за всеки вкус, посочи Трифонов и уточни, че макар да се опитват да се диференцират като производител, няма как да спрат производството на червените вина, тъй като са търсени от клиентите. 

БТА ще представи в поредицата "Следвай пътя на новото БГ ВИНО" десетки винарски изби в България преди деветото издание на Глобалната конференция за винен туризъм, чийто домакин ще бъде Пловдив. Организатор на форума е Министерството на туризма в партньорство със Световната организация по туризъм към ООН (UN Tourism).

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 08:12 на 02.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация