site.btaУчени установиха връзка между използването на цифрови устройства от родителите и развитието на децата


Австралийски учени установиха малка, но значима връзка между използването на цифрови устройства от родителите в присъствие на децата и техните когнитивни, поведенчески и екранни резултати, съобщи "Медикъл експрес".
Децата под 5-годишна възраст, чиито родители използват цифрови устройства в тяхно присъствие, показват по-ниски когнитивни резултати, намалено просоциално поведение, по-слаба привързаност, по-високи нива на интернализиращо и екстернализиращо поведение и увеличено време, прекарано пред екрана. Връзките са малки, но последователни в различните изследвания.
Ангажираното родителство подпомага развитието в ранна детска възраст, като насърчава емоционалната сигурност и подкрепя изследователското поведение. Използването на цифрови устройства от родителите по време на грижите за децата става все по-често срещано. То вече се признава за потенциален нарушител на семейните взаимодействия.
Изследванията показват, че над 70% от родителите използват цифрови устройства по време на игра или хранене с децата си, а 89% съобщават, че го правят поне веднъж дневно. Използването на устройства по време на взаимодействието между родителите и децата може да прекъсне взаимното общуване и социалния обмен, което потенциално да повлияе на езиковото развитие, психосоциалното благополучие и моделите на поведение, включително времето, прекарано пред екрана.
В проучването "Използването на технологии от родителите в присъствието на детето и здравето и развитието в ранните години: систематичен преглед и мета анализ" на учени от университета на Уолонгонг, публикувано в JAMA Pediatrics, изследователите оценяват връзките между използването на устройства и ранни когнитивни, психосоциални и поведенчески резултати, включително време, прекарано пред екрана, при деца на възраст от раждането до 4,9 години.
Мета анализът обхваща 21 изследвания, включващи 14 900 участници от 10 държави. Повечето проучвания са проведени в държави с високи доходи. Анализирани са познавателната способност, език, интернализиращо и екстернализиращо поведение, просоциално поведение, привързаност и време, прекарано пред екрана.
Анализът разкри статистически значими, но малки асоциации между използването на дигитални устройства от родителите и конкретни резултати при децата, включително при познавателната способност, психосоциалното здраве и времето пред екрана.
Спадът в резултатите е малък - под 0,2, но статистически значим. Значима връзка не е установена само при езиковото развитие. Дали използването на устройства е прекъсвало общуването или е било разсейване, не е имало значение.
/АВП/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина