site.btaИграта по проекта Media Masters може да помогне на учители при преподаването на медийна грамотност, каза доц. Мила Серафимова


Играта по проекта Media Masters може да помогне на учителите при преподаването на медийна грамотност. Това каза доц. Мила Серафимова на днешната конференция „Влиянието на фалшивите новини върху европейските демокрации“ във Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) при Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
По време на събитието тя представи настолната игра и приложението, разработени в рамките на проекта „Media Masters: Повишаване на медийната грамотност“. „Тази игра може да се играе с модератор, който може да бъде учителя в училище, тъй като учениците имат все пак в час на класа и други предмети темата за медийната грамотност“, каза доц. Серафимова.
Според нея с един такъв игрови подход могат да се разясняват доста важни аспекти от медийната грамотност. Ние сме помогнали с това да измислим темите за дебат и дискусии с учениците, посочи тя.
Преподавателката в катедра „Комуникация, връзки с обществеността и реклама“ на ФЖМК обясни, че целта е не само да потребителите да бъдат информирани за опасностите на дезинформацията, но и да бъдат ангажирани активно в процеса на разпознаване и преодоляване на фалшивите новини. Тази игра ще бъде играна в страните от ЕС, може би и не само, добави тя.
СЪСТЕЗАТЕЛНИЯТ ЕЛЕМЕНТ В ИГРАТА
Настолната игра е хубаво да има състезателен елемент, посочи доц. Мила Серафимова. Заради това и в тази е предвидено да има победител, като хората с критично мислене ще бъдат по-напред в състезанието, обясни тя.
Полето на играта съдържа 34 номерирани позиции, плюс стартова и финална. Всяко поле принадлежи към една от петте категории на играта. „Всъщност, това беше и научната част от проекта – да се разработят тези категории и да се идентифицират фалшиви новини в тези различни категории. Когато играч стъпи на поле, трябва да отговори на въпрос от съответната категория. Изтегля карта от тестето на тази категория, сканира QR кода на картата с приложението, което показва произволно избран въпрос от съответната подкатегория“, посочи доц. Серафимова.
Темите в играта са свързани със спорт, история, политика, медии, интернет, инфлуенсърство, ЕС и др. „Играчът трябва да премине през всички полета и да достигне последното – номер 34. Първият, който го направи, става финалист, но победителят не е просто този, който стигне първо. Най-важно е колко верни отговора е дал играчът по време на играта. Така, победата се базира на знания, а не само на късмет“, допълни доц. Серафимова.
ВЪВ ВСЯКА ДЪРЖАВА СЕ ГЕНЕРИРАТ РАЗЛИЧНИ ВЪПРОСИ
„Ние от ФЖМК заедно с колегите от университета в Марибор, Словения, сме единствените висши учебни заведения в проекта. Включени са общо 12 организации от неправителствения сектор, висшето образование и частния сектор“, каза доц. Мила Серафимова. Сред държавите, участващи в консорциума, са България, Франция, Италия, Испания, Хърватия, Гърция, Кипър, Словения, Ирландия.
Голямото предизвикателство на този проект беше как да направим нещо смислено, което да работи в няколко държави едновременно, посочи по време на събитието д-р Йордан Карапенчев, който представи мобилната апликация към проекта.
„Един от въпросите, които ние имаме в настолната игра, е дали ще отпадне творчеството на Христо Ботев от учебниците по литература, защото периодично се появяват такива неща. Това във Франция нищо не им говори и не може да бъде зададен този въпрос. Те имат техни си проблеми, техни си задания. И решението, което открихме на този проблем, е всяка държава да генерира различни въпроси. И това е и много ключовото в механиката на играта“, обясни той.
По думите му нито настолната игра, нито приложението работят сами по себе си. Когато сканира човек QR кода от картата от играта, се зарежда автоматично въпрос, който съответства на нашата държава, отбеляза д-р Карапенчев.
Той разказа, че въпроси могат да бъдат добавяни по всяко време. И всеки път може да се пада една и съща карта, но да се зарежда различен въпрос, обясни Карапенчев. Добави, че един играч може да премине през около 30 въпроса в рамките на една игра.
Йордан Карапенчев обясни още, че към момента играта е в нещо като бета версия. Ще имаме ново събитие наесен, когато ще имаме по-завършен вариант, каза още той.
Конференцията „Влиянието на фалшивите новини върху европейските демокрации“ бе открита от декана на ФЖМК проф. Веселина Вълканова. Благодарение на многоезична настолна игра и мобилно приложение пресъздаваме реални медийни и новинарски ситуации, с което стимулираме реакция срещу фалшиви новини и подвеждащо съдържание в социалните мрежи, отбеляза тя.
Според генералния директор на Българското национално радио (БНР) Милен Митев, който също участва в събитието, все по-трудно се финансира качествената журналистика, защото все повече хора смятат, че всеки може да бъде журналист и само с телефона си да създава аудио и видео съдържание.
В конференцията се включиха още Иво Тодоров и Златко Желев от БНР, Илия Люцканов от Съвета за електронни медии (СЕМ), Ива Григорова от Българската асоциация на ПР агенциите (БАПРА).
/АВП/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина