site.btaКЗК и КЗП предприемат спешни мерки срещу евентуален спекулативен ръст на цените във връзка с предстоящото въвеждане на еврото в България
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП) предприемат спешни мерки за предотвратяване на евентуален спекулативен ръст на цените във връзка с очакваното предстоящо въвеждане на еврото в България. Това стана известно на съвместен брифинг на ръководствата на двете институции след първата среща на двата регулатора по темата.
Председателят на КЗК доц. Росен Карадимов напомни, че ключовият нормативен акт, по който работи и администрацията, и регулаторите, е Законът за приемане на евро, а основната му цел е да няма необоснован ръст на цените в рамките на процеса на приемането на евро.
КЗК, в синхрон и взаимодействие с КЗП и другите регулатори, ще инициира бързи секторни анализи в невралгичните сектори на икономиката: доставката на храни, горива, лекарства, електронни услуги, телекомуникации, финансова система, каза председателят на КЗК. Тези анализи трябва да идентифицират участниците както по хоризонтала, така и по вертикала на съответните пазари и в рамките на проучванията ще започнат проверки за забранени съгласувани практики и споразумения, господстващо положение, допълни той. Карадимов посочи, че особено внимание ще бъде обърнато на глава 7Б от Закона за защита на конкуренцията - специални състави по отношение на доставката и веригата на храните. Целта е да не се допуснат забранени споразумения и в резултат на тях повишаването на цените, като в този процес ще се работи в партньорство с КЗП. Когато се получи синхрон и информационен обмен в рамките на допустимото от закона между тези две функционалности и синхрон на действията, ефектът ще бъде мултиплициран, заяви Карадимов.
Председателят на Комисия за защита на потребителите Мария Филипова посочи, че за първи път правата на хората ще бъдат защитени не само чрез правомощията на КЗП, а именно чрез проследяването и това да има справедлив, открит и конкурентен пазар в сферите, които предстои да бъдат анализирани.
Във връзка със Закона за въвеждане на еврото и компетенциите на КЗК, Филипова съобщи, че започва кампания както по места, така и чрез всички дигитални канали - телевизия, радио, интернет, като целта е да бъдат обяснени основните задължения на търговците и потребителите във връзка със закона. Тази информационна кампания е точно навреме - при излизане на положителен доклад от страна на Европейската централна банка и Европейската комисия започва дигиталната кампания, каза Филипова. След излизането на решението на Съвета на ЕС започва кампанията по места, която ще е за един месец до датата, от която влиза в сила задължението за икономическите субекти, предлагащи стоки услуги на територията на България, да обозначават цените си в лева и евро и хората да започнат да се запознават с начините на превалутиране и закръгляване, заложени в закона, обясни Филипова. Моята задача е да достигна до всяко едно населено място, аз и моят екип, в рамките на 30 календарни дни в 300 населени, за да чуем въпросите не само на хората, но и на търговците, да дадем отговорите, за да има предвидимост, прозрачност и яснота, каза председателят на КЗП.
Амбицията ни е, в контакт с другите структури, тези срещи да продължат да се разширяват, така че в един момент всички органи, като Националната агенция за приходите, Комисията за финансов надзор, БНБ със своята координационна роля като ключов регулатор, да обединят своите усилия, така че да постигнем крайния резултат - да не допуснем спекулативен ръст на цените с оправдание във въвеждането на еврото, подчерта Росен Карадимов.
(следва)
/ИЦ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина