site.btaДепутати от ПП-ДБ и природозащитници настояват да се разгледат алтернативните варианти за трасето на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле

Депутати от ПП-ДБ и природозащитници настояват да се разгледат алтернативните варианти за трасето на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
Депутати от ПП-ДБ и природозащитници настояват да се разгледат алтернативните варианти за трасето на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле

Депутати от „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ) и природозащитници настояха на брифинг в парламента да се разгледат алтернативните варианти за строителство на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле.  

Преди два дни беше направена първа копка на един първокласен път, а не магистрала от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, коментира заместник-председателят на ПГ на ПП-ДБ Владислав Панев. Той посочи, че когато правителството на Кирил Петков е дискутирало алтернативите за строителството на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле, тогава плановете са били да се извърши екологична оценка и оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС), за да се прецени откъде да мине трасето. За една година нищо не е свършено, започва се добре забравеното старо, дали заради икономически интереси, дали заради нещо друго, коментира той.  

Андрей Гюров посочи, че решаването на въпроса за АМ "Струма" трябва да стане при спазването на всички изисквания на българското и европейското законодателство, като се запазва сигурността на хората, които използват този път, поминъка на хората около Кресненското дефиле и биоразнообразието. Това може да стане по начина, по който бяхме дефинирали в правителството на Кирил Петков, а именно със съобразяване на ОВОС-а с различните варианти, което е изискване на ЕК  - да се разгледат алтернативните варианти, допълни Гюров. 

„Вариантът, който се предпоставя от започналите строителни работи в момента и подписаните договори, не решава проблема с лесния достъп до Югозападна България, защото това не е магистрала, даже не е и високоскоростен път. Той ще бъде опасен, той ще бъде скъп и няма да реши основните проблеми на българските граждани, на бизнеса- да могат бързо, лесно и евтино да стигат до този край на страната“, коментира Андрей Гюров. Той посочи, че ще настояват и ще използват всички възможни средства да се намери решение, което ще запази поминъка на хората в Кресненското дефиле, екоразнообразието и ще даде добро решение за този транспортен коридор. „В момента за това трасе и за тези договори, които са подписани, няма никакво осигурено финансиране, нито от българския, нито от европейския бюджет. И това може би ще натовари допълнително бюджета на страната за следващите години“, заяви Гюров.

Природозащитникът от Сдружение за дивата природа „Балкани“ Андрей Ковачев коментира думите на регионалния министър Иван Шишков, че доизграждането на пътен възел „Кресна“ не предопределя трасето на АМ „Струма“. Това твърдение е невярно, заяви Ковачев. Още на 7 юли 2017 г. българското правителство сключва споразумение с ЕК, че детелините между лота, който е при Кресна, и лотовете на север и на юг няма да се изграждат преди да има окончателно решение за трасето, защото то се предопределя с това изграждане, посочи той. По думите му, това е условието, с което сме получили парите за лот 3.1 и 3.3 на магистралата, т.е. с това действие ние в момента рискуваме да загубим тези средства, които вече са ни дадени. 

На второ място министър Шишков твърди, че всичко, което се прави, ще бъде съгласно европейското законодателство, посочи Ковачев. Като експерт в тази сфера ви казвам, че всичките им решения са в драстично нарушение на директивата за местообитанията на ЕС, на директивата за оценка за въздействие върху околната среда и ние ще бъдем санкционирани за това действие, заяви той. 

На трето място, той посочи, че онова, което е планирано и одобрено през 2017 г., не е магистрала. "По документи е първокласен път, а реалните пътни условия по него са за второкласен път. Това ще бъде път убиец", посочи природозащитникът.

Това, което може да направи Народното събрание, без да бави процедурите, е да посочи, че договорите ще започнат, когато Европейската комисия каже, че одобрява действията на българското правителство, смята Ковачев. Нека ЕК да бъде реферът, защото очевидно има спор, посочи той. По думите му това е програмата минимум, за да се избегнат санкциите. Той посочи, че програма максимум е това, за което настояват от много години - максимално бързо да започне допроектиране на алтернативите, които осигуряват локален път за местните хора и посетителите на пролома и една магистрала, встрани от пролома и от този местен път. 

 

/ВД/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:46 на 08.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация