site.btaИновацията е неизбежен процес в образованието, смята учителят Христо Терзиев
BOBSTH 07:15:01 13-02-2021
IS1653BO.013 07:15
Разград - учител - интервю
Иновацията е неизбежен процес в образованието, смята учителят Христо Терзиев
Разград, 13 февруари /Садет Кърова, БТА/
Новото време налага нови изисквания към учителите, иновацията е неизбежен процес в образованието, смята д-р инж. Христо Терзиев, учител по информационни технологии и информатика в Профилираната природоматематическа гимназия "Акад. Н. Обрешков" в Разград. Той е първият победител в Националната класация за "Дигитални учителски блог решения", в категория "Модерна педагогика и дигитализация".
За БТА Христо Терзиев посочи, че като педагог вярва, че образованието e едновременно изкуство и наука и се придържа към разбирането, че за да се достигне съвършенство в работата, трябва да владееш и двете. Той подчерта, че новите цифрови технологии никога няма да могат да заместят преподавателите, но те са източник на нови възможности и решения. Терзиев е на мнение, че мястото на технологиите в образованието трябва да е в полза на учителя и че технологиите са просто инструмент, който да разширява кръгозора на интереси на учениците.
В бързоразвиващата се сфера на технологиите ние вече сме свързани с тях, навлизат и новите професии в ИТ сферата и ще са актуални следващите години. Професията програмист дава възможност за работа от която и да е точка на света. Но нека не забравяме спокойния живот, чистия въздух и сърдечните усмивки на хората, живеещи сред природата. Животът е навън сред хора и природа, не пред компютъра, е категоричен преподавателят.
Следва пълният текст на интервюто:
Въпрос: Д-р инж. Христо Терзиев, Вие сте победител в Националната класация за "Дигитални учителски блог решения", в категория "Модерна педагогика и дигитализация". Какво предизвика у Вас отличието и какво стои зад тази награда?
Отговор: Трогнат съм от честа лично да ме поздрави българския еврокомисар Мария Габриел. Това показва, че уеб сайтът, с който извършвам обучение в електронна среда с учениците е на достатъчно високо професионално ниво. Усилията, които съм положил, са оценени подобаващо. Чувствам се удовлетворен, че съм национален победител.
Престижното национално отличие предизвиква в мен чувството, че съм успял с трудното начинание, с което се заех. И съм дал възможност на децата да продължат образованието си, като се развиват и те в технологиите. Поставям си високи цели в живота и за мен няма по-голяма радост от това да дам на учениците всичко от себе си, като знания, умения и напътствия, за да се изградят като личности и да ги подготвя за трудния път, наречен живот.
Въпрос: Какво е да си учител-иноватор? Какво ви стимулира и мотивира в работата ви?
Отговор: В последните години компютрите, таблетите, интернет, социалните мрежи и др. технологии преобразиха напълно образованието и обучението. Новото време налага нови изисквания към учителите и за мен иновацията е неизбежен процес в образованието. Времето и технологиите се променят постоянно. С тях се променят и интересите на децата. За да им привлека вниманието и интереса и да ги насоча към желаните от мен цели, прилагам постоянно иновации в образованието и представяне на уроците на разбираем и интересен за учениците език. Като педагог вярвам, че образованието e едновременно изкуство и наука и се придържам към разбирането, че за да се достигне съвършенство в работата, трябва да владееш и двете.
Въпрос: Как приемате обучението, което преминава във виртуалната класна стая? Какви са ползите от дистанционното обучение и може ли то да замести живия контакт в класната стая?
Отговор: Различните онлайн инструменти за обучение, събрани в едно, играят съществена роля в обучителния процес. Обединяват се в една виртуална класна стая, но тази класна стая свързва всички деца от цял свят, което прави образованието достъпно. Хубавото е, че ако ученикът отсъства, той може да навакса и учителят да е в помощ извън клас по всяко време. Работата в обикновена класна стая от 25-30 ученика не е лесна, докато в сайта учителят събира обратна информация много лесно чрез използването на инструменти за извличане на информация в реално време или чрез различни интерактивни функции. Разбира се новите цифрови технологии никога няма да могат да заместят преподавателите, но те са източник на нови възможности и решения. И когато добре подготвени учители боравят с тях, учебния процес може да се преобрази.
Въпрос: Смятате ли, че технологиите могат да изместят ролята на учителя днес?
Отговор: Мястото на технологии в образованието трябва да е в полза на учителя. Добрият учител е запознат с предмета си и не просто пуска клипче и препраща материали онлайн, а използва данни и инструменти за обратна връзка и предава страстта си и на децата. В реалния живот не може да учиш само това, което ти е интересно, така е в училище. Учителят обаче може да погледне от по-обща перспектива и да прецени дали темите, които впечатляват днес ученика, ще са му достатъчни да се реализира в собствените си интереси. Затова и неговата роля е важна. Технологиите са просто инструмент, които да започнат да разширяват кръгозора на интереси на учениците.
Въпрос: Какво искате да видите в съвременното училище, а още не се случва?
Отговор: Не може да говорим за ефективност при използване на технологиите днес, ако те не се прилагат както трябва. Необходимо е да се изгради един много прецизен начин на преподаване - на базата на индивидуална обратна връзка, проследяване на напредъка и анализ на данни. Учителят е професия, която изгражда останалите. Затова учителят трябва да обича децата и да поднася учебния материал на подходящ и разбираем език за децата. За да може това да предизвиква детската любознателност и даде възможност към изяви на знанията им.
Въпрос: Имате десетки лични награди и отличия на ваши ученици. С кое лично постижение и с кой проект на ваш възпитаник се гордеете най-много?
Отговор: Многобройни са постиженията на талантливите ми ученици. Всяка година достигаме на Националния кръг на олимпиадата по техническо чертане. Това е изключително високо постижение за ученици, състезаващи се в условията на силна конкуренция основно с участници от професионални гимназии от цялата страна.
Учениците от разградската гимназия показват сериозно отношение, възпитание и отговорност и успяват да се класират на призови места на много национални изяви. Наскоро наш екип стана локален победител за България в международния хакатон "SpaceAppsChallenge" на НАСА. Взехме призови места в турнира за Купата на Декана по информационни технологии, в конкурса "Вечна слава на героите" на НВУ "Васил Левски", на Националния конкурс "Красива природа, красива наука". Получихме специалната награда на Археологически институт с музей към БАН и още много други. Всяко постижение на ученик е белязано с неговата енергия и креативност. Това се вижда и от получените грамоти и финансови стимули на седем мои ученици от 50 талантливи деца от Разград, които кмета на община Разград награди по мерките за насърчаване на творческите заложби и потребности на деца с изявени дарби. Тези резултати показват, че учениците в ППМГ - Разград имат сериозно отношение, възпитание и амбиция за нови знания и изяви.
Въпрос: Какви професионални предизвикателства си поставяте от тук нататък?
Отговор: През 2020 г. успешно защитих дисертационен труд за придобиване на образователна и научна степен "Доктор" по научна специалност "Комуникационни мрежи и системи" в НВУ "Васил Левски". Получих вече покана за развитие в академичните среди на националния военен университет. Там останаха много доволни от моята изследователска дейност. Но оставам в Разград. Ние с моето семейство харесваме нашия град. Харесвам и ППМГ и талантливите ученици. Продължавам да откривам и насочвам техните възможности, за да могат и те самите да повярват в тях.
Въпрос: Какво бихте казали на всички млади хора, които искат да се развиват в сферата на Информационните технологии?
Отговор: В бързоразвиващата се сфера на технологиите ние вече сме свързани с тях, навлизат и новите професии в ИТ сферата и ще са актуални следващите години. Професията програмист дава възможност за работа от която и да е точка на света. Но нека не забравяме спокойния живот, чистия въздух и сърдечните усмивки на хората, живеещи сред природата. Животът е навън сред хора и природа, не пред компютъра.
/ИС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина