site.btaВолколамският митрополит Иларион: Аманският формат - консултациите ще бъдат продължени


- Владико, какви проблеми, от гледна точка на участниците в съвещанието, се явяват сега най-острите за православния свят?



- Някои от тези проблеми са причислени към пресрилийза, съгласуван, в края на краищата, за тази среща. В него се подчертава, че „въпросите от всеправославно значение, в това число даруването на автокефалия на една или друга Църква,  трябва да се решава в духа на всеправославен диалог и единство, както и чрез всеправославен консенсус”. Сега Константинополската патриаршия твърди, че притежава еднолично право да учредява нови автокефални Църкви, раздробявайки църковните територии на вече съществуващи Църкви. Само че, по-рано, на междуправославно ниво бе постигната договореност, съгласно която предоставянето на автокефалия е възможно само със съгласието на Майката – Църква, тоест от тази Църква, в която към дадения момент е Църквата, претендираща за автокефалия, и при съгласието за това на всички общопризнати Православни Църкви. Константинопол обявява тази договореност за нещо, което няма никаква сила. Срещата в Аман подчерта, че е необходим всеправославен консенсус за учредяването на една или друга автокефална Църква. В Украйна съществува разкол, а Константинопол твърди, че го е излекувал. Напротив, действията на Константинополския Патриарх само задълбочиха съществуващото противостояние. За да бъде прекратен разколът, разколниците трябва да се върнат в лоното на Църквата. Необходим е диалог с участието на всички Поместни Църкви, а не еднолични действия на Константинопол.  Във връзка с намерението на Константинополската Патриаршия да дари автокефалия на непризнатата църква на Северна Македония. Решаването на този въпрос се явява прерогатив на Сръбската Църква, в чиито състав влиза Македонската Църква. При това може да бъде задействан механизъм за всеправославни консултации. Едноличните действия на Константинопол без съгласието на други Църкви може само да провокира ситуация, аналогична на украинската.


-  Какво беше предложено на съвещанието за решаване на проблема с църковния разкол в Украйна?  


- За това много ярко се изказа Блаженият митрополит на Киев и на цяла Украйна Онуфрий. Единственият път за връщането на Църквата от разкола е покаянието. Митрополит Онуфрий припомни на събралите се там, че Украинската Православна Църква, намираща се в състава на Московската Патриаршия, има статус, максимално близък до автокефалния. Главата на Украинската Православна Църква разказа за историите на разколниците в украинското Православие, подчертавайки, че в хода на своето  вмешателство в украинските дела Константинополският Патриарх Вартоломей е нарушил редица църковни канони, в резултат на което разколът не само, че не е бил излекуван, но се е задълбочил още повече.  Срещата в Аман стана ярко потвърждение на подкрепата, която Поместните Православни Църкви оказват на каноничното Православие в Украйна. Освен това, изказването на Блаженият митрополит Онуфрий беше много важно за разсейването на мита за това, че Московската Патриаршия държи в състава си Украинската Църква против нейната воля. Точно този мит се налага упорито от константинополските пропагандатори в гръцката преса и гръцкото общество в течение на продължителен период.


-  Каква е позицията по въпросите, повдигнати на срещата в Аман на онези Поместни църкви, които не участваха в срещата?


-  Антиохийската Църква напълно подкрепя Руската Църква по основните междуправославни въпроси от дневния ред, в това число и по украинския въпрос. Антиохийската Църква обаче има конфликт с Йерусалимската Църква, в резултат между тях има разрив в евхаристийното общение. Въпреки опитите да се договорят за помирение в последната седмица, не се стигна до окончателно съгласие. Затова и Антиойхийската Църква не участва на срещата в Аман. Често пъти в гръцките среди ни упрекват в прекалено резки реакции към Константинопол. Не трябвало, моля, да се прекъсва общението. Хайде да се замислим: Антиойхийската Патриаршия прекъсна общението с Йерусалимската само заради една енория в Катар, а в Украинската Църква става дума за повече от 12 000 енории, повече от 250 манастира, повече от 100 архиереи, за милиони вярващи. И по оношение на всички тях Константинополската Патриаршия се домогва да ги откъснат от единението с Руската Църква. Освен това, Константинополският Патриарх „възстанови в сан” тези, които никога не са имали законни ръкоположения. Как иначе бихме могли да реагираме? Всички приказки на Константинопол за изцеление на украинската разкола са само прикритие. И повечето от Поместните православни църкви разбират това, включително и онези, които по различни причини не са участвали в срещата в Аман. Те също така разбират, че Константинопол в своите действия разчита на подкрепата на САЩ, играейки на политическа конфронтация между тази страна и Русия. В противен случай е трудно да се обясни фактът, че както държавният секретар на САЩ Майк Помпео, така и специалният представител на президента на САЩ за религиозна свобода Сам Браунбек и американският посланик в Гърция, бивш посланик в Украйна Джефри Пайет, открито промотират проекта на Константинопол за създаване на православна структура в Украйна, която да е отделена от Руската църква. Контактите по въпроси, обсъдени на срещата в Аман, са с много църкви, включително и с тези, които не са участвали в него. Консултациите с тях ще продължат в двустранен формат, но се надяваме, че в следващите етапи от дискусията, започната в Аман, те ще се присъединят към него.


-  Връщайки се към темата за разцеплението в Украйна: според Вас, защо Критският събор през 2016 г. не успя да предотврати ескалацията на напрежението в църковната сфера в страната и създаването на псевдо-църква от схизматичните структури?


-  Сега често ни се казва, че Критският съвет беше пропуснатата ни възможност да повдигнем въпроси, които ни вълнуват. Това обаче не е така. Правилата и предметите на Критския съвет бяха предварително договорени и той не включваше обсъждане на належащи въпроси, като изцеление на украинската схизма. Освен това, много остър въпросът кой и как ще осигури автокефалия в бъдеще бе премахнат предварително от дневния ред на Събора, въпреки че беше постигната принципна договореност по него, оставаше само да се съгласуват подробностите. Ние знаехме предварително, че Съборът в Крит няма да реши нищо, но възнамерявахме да отидем на него - не толкова от желание за разрешаване на някои въпроси, колкото от уважение към Константинополския патриарх ... Ние не се отказахме да обсъждаме украинския проблем - нито в двустранен, нито в многостранен формат. Именно за да се обсъди този проблем през август 2018 г. патриарх Кирил замина за Истанбул. Но обсъждането не доведе до нищо. Патриарх Вартоломей, напълно деформиран от своето обкръжение,  беше убеден, че веднага след подписването на томоса за автокефалия повечето канонични епископи ще се присъединят към новосъздадената църква. Предупрежденията, че това няма да се случи, не бяха чути. И днес Константинополският Патриарх жъне плодовете на това, което е посял. Той търси подкрепа само там, където е възможно да се ангажира американската дипломация за това.


- Може ли да се каже, че на 26 февруари в Йордания се роди нов „амански формат“ на междуправославните консултации? Ще има ли продължение?


- Важен резултат от срещата в Аман беше решението за необходимостта от продължаване на междуправославните консултации. Участниците в срещата изразиха надежда, че следващата такава среща ще се състои скоро, за предпочитане преди края на тази година и че Константинополският патриарх Вартоломей ще вземе участие в нея. Сегашната му самоизолация, нежелание да инициира междуправославни консултации независимо или да участва в тези, инициирани от други, само допринасят за задълбочаване на конфронтацията между него и другите Църкви. Въпреки извършените от него канонични престъпления, беззаконното му вмешателство в пределите на Украинската Църква, легализацията на безблагодатното  схизматично съобщество, участието му в диалога е възможно и важно. Той трябва да чуе гласа на Поместните църкви, в противен случай неговите едностранни действия ще доведат до непоправими последици за световното православие. Сега Православната Църква също култивира мнението, че ако нещо се реши в Истанбул, тогава въпросът е затворен. В Истанбул те решиха да предоставят „автокефалия на Украйна“ и сега изискват от всички не обсъждане, а признаване на това решение. „Трябва да признаете, че автокефалията на Украйна е свършен факт“, казват ни събеседници от Константинопол. Ние обаче  никога не сме имали непогрешим земен глава на Църквата, чиито решения са задължителни за изпълнение, независимо от общоправославното съгласие по отношение на тях. И твърденията на Константинопол за непогрешимост предизвикват справедливо отхвърляне в Поместните църкви, както показа срещата в Аман. За да намери изход от тази ситуация, една среща не е достатъчна. Поради тази причина участниците в срещата в Аман се съгласиха да продължат консултациите, на които ще бъдат поканени Предстоятеляте и представители на всички общопризнати местни църкви.


Интервю пред РИА Новости на ръководителя на външните църковни връзки (ОВЦС ) на Московския Патриархат Волколамският митрополит Иларион след проведеното на 26 февруари съвещания в Аман на църковните предстоятели и представители във връзка проблемите на междуправославното единство.


 


Руската Църква в София


/ПП/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 13:27 на 09.08.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация