site.btaУНИЦЕФ: Благосъстоянието на децата в държавите с най-високи доходи в света се е влошило рязко след пандемията от COVID-19


Децата се представят по-зле в училище, по-често страдат от наднормено тегло и затлъстяване и като цяло са по-малко доволни от живота си
Според доклад на Иноченти – Глобалният офис за изследвания и прогнози на УНИЦЕФ - децата в много от най-богатите страни в света са отбелязали значителен спад в академичните си постижения, психичното си благосъстояние и физическото си здраве в периода след началото на пандемията от COVID-19.
„Доклад 19: Благосъстоянието на децата в един непредсказуем свят“ съпоставя данни от 2018 и 2022 г. и анализира как пандемията от COVID-19 и глобалното спиране на работата са се отразили на децата в 43 държави–членки на ЕС и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). От последния сравнителен доклад преди пет години, Нидерландия, Дания и Франция, запазват позициите си на най-добрите места за живеене на децата въз основа на показателите за психично благосъстояние, физическо здраве и умения.
По отношение на физическото здраве данните показват съществено нарастване на случаите на наднормено тегло в 14 от 43 страни – тенденция, която продължава дългосрочно. По този показател България е сред държавите с най-слаби резултати и заема 34-то място от 41 държави. Почти всяко трето дете в България е с наднормено тегло. Делът от 29.2% е по-висок от средния за страните в изследването (27.8%) и представлява слабо увеличение спрямо 2018 г. (27.6%).
„Около нашето училище имаме всякакви магазини и заведения, които предлагат fast food, junk food,“ – казва момиче на 14 г. от София – „в училище продават основно тестени неща - солети, тестени закуски. И като бързаш в междучасието - купуваш каквото има. А трябва плодове да се предлагат, фрешове.“
Докладът предупреждава, че в много държави академичните умения на децата са се влошили значително след пандемията от COVID-19, особено фундаменталните умения като четене и математика. Прекъсването на учебния процес за период между 3 и 12 месеца принуди много деца да учат дистанционно и доведе до загуба на знания. В доклада се посочва, че степента на изоставане на децата в академично отношение се оценява средно на между седем месеца и една година. Най-сериозни са последиците за децата от уязвими социални групи. По отношение на академичните умения България е на едно от последните места - само 3 други страни имат по-нисък резултат – Колумбия, Коста Рика и Мексико.
Докладът изразява тревога по отношение на психичното здраве: в 14 от 32 страни, за които има налични данни, се отчита значителен спад в удовлетвореността от живота при децата. Япония е единствената страна, в която се наблюдава осезаемо подобрение в тази сфера.
В България 71% от 15-годишните деца са изразили удовлетвореност от живота, което е близо до средните стойности за останалите страни.
„Това, което чувам от връстниците си е, че те са претоварени психически. Голяма част не се чувстват удовлетворени. Аз не съм удовлетворен, може би защото си поставям високи цели и като ги постигна си поставям друга цел.“ - споделя момче на 18 г. от Стара Загора.
Обобщените данни за България показват, че удовлетвореността от живота, данните за наднорменото тегло и академичните умения на българските деца са се влошили в сравнение с предишния Доклад 16. Положителна тенденция е намаляването на детската смъртност и подобряването на социалните умения, които децата сами оценяват. България се нарежда на 28-мо място от 36 държави в общото класиране по шестте показателя за благосъстоянието на децата.
„Докладът ясно показва, че дори в страни с високи доходи, децата невинаги получават възможността да растат здрави, образовани и да се чувстват подкрепени. Тревожните резултати за България ясно сочат нуждата от последователни и цялостни действия по отношение на подобряване на уменията, физическото и психичното здраве, превенцията и елиминирането на насилието онлайн и офлайн за всички деца, но най-вече за децата от уязвимите социални групи,“ – заяви Кристина де Бройн, представител на УНИЦЕФ в България.
В заключение докладът предупреждава, че след пандемията, напредъкът в детското благосъстояние, постигнат с години усилия, става все по-уязвим заради глобалните сътресения, включително климатичните промени. Докладът отправя призив към правителствата и всички заинтересовани страни да предприемат действия.
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина