site.btaСветли петък е, почита се и празникът Живоприемен източник в чест на света Богородица, и паметта на свети апостол и евангелист Марк


Светли петък е, почита се и празникът Живоприемен източник в чест на света Богородица, и паметта на свети апостол и евангелист Марк.
В петъка на Светлата (следвеликденска) седмица се почита празникът Живоприемен източник в чест на света Богородица. Той е установен, за да не остане непочетена по време на пасхалните дни и тази, която стана майка на въплътилия се Божи Син - възкръсналия Спасител на света.
Името на празника е старинен превод на гръцкото му название и е свързано с целебен извор в гората край стените на Цариград. Този район сега е зает от обширен гробищен комплекс, предимно мюсюлмански, но около самия извор Живоприемен източник има християнско гробище. Изворът е останал на около два метра под терена и в него плуват малки златни рибки, затова мястото и околността от векове носят турското название Балъклъ - "рибно (място)".
Има две древни легенди за появата на това название. Те отнасят появата на свещеното място към V или VI век, съответно към времето на различни императори. По-известното сказание говори за Лъв I Тракиец. Когато отивал като обикновен войник в Цариград, в гората недалече от градските стени той срещнал слепец, който го помолил за вода. Тогава един глас му посочил извора. След като пил от водата и си измил очите, слепият прогледал и предсказал на воина, че ще стане император и ще построи църква до извора. Така се появила почитта към света Богородица край този извор, а постепенно празникът станал известен и почитан по целия православен свят.
Чества се паметта на свети апостол и евангелист Марк, който е един от четиримата евангелисти, описали живота и дейността на Иисус Христос. Той бил също един от седемдесетте апостоли и разпространявал Неговото учение, а освен това оставил и писмено изложение на онова, което проповядвал.
Евреин родом, той се казвал Йоан, но носел и второ, римско име - Марк, какъвто бил обичаят тогава. Смята се, че той е младежът, който при залавянето на Иисус Христос през нощта и воденето му на съд при първосвещеника вървял обвит в платно след тълпата. Това сведение дава само Марк, без да посочва име - от скромност древните автори не посочвали имената си. Явно Марк спял, когато в дома им дошли да съобщят за залавянето на Учителя, затова станал, завил се в някакво платно и хукнал да види какво става. А когато войниците се опитали да го заловят, той се отскубнал и избягал гол.
Споменава се в "Деяния апостолски", че Марк и майка му Мария давали подслон на Иисус в своята йерусалимска къща. Според древно църковно предание в тази къща Иисус Христос извършил Тайната вечеря с учениците Си, в нея Той се явил на апостолите след възкресението Си, там после били събрани апостолите, когато Светият Дух слязъл върху тях в деня на празника Петдесетница. По-късно Йоан или Марк, придружавал апостолите Павел и Варнава, чийто племенник бил, при проповедта им в Кипър, но се отказал да продължи с тях в Мала Азия и затова Павел не поискал да го вземе при следващото проповедническо пътуване. Тогава Марк станал помощник на апостол Петър, бил с него и в Рим. Там в средата на първи век Марк написал своето евангелие, чиито читатели явно не били евреи, защото той в текста си обяснява еврейски думи и места в Палестина, а и повече от другите евангелисти използва латински думи.
После свети Марк проповядвал в Египет, където имал голям успех, но бил преследван за това и умрял като мъченик.
/ХК/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина