site.btaНови промени целят да осъвременят обучението на кандидат-шофьорите, каза Малина Крумова
Нови промени целят да осъвременят обучението на кандидат-шофьорите. Това каза в интервю за БТА Малина Крумова, председател на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
„Промените целят, от една страна, да осъвременим съдържанието на обучението на кандидат-водачите, а от друга - да дадем повече свобода за организирането му по начин, който да е съобразен с индивидуалните потребности на обучаваните и възможностите на учебните центрове“, разказа тя.
„Основната задача на обучението е не придобиването на правоспособност, а подготовката на водачи, които осъзнават отговорността и рисковете на пътя. Те също така трябва да придобият основни умения, които с времето да се превърнат в навици – координация, концентрация, преценка за рискови ситуации“, посочи Крумова.
Тя подчерта, че по-съществени промени са предложени по отношение начина и формата на провеждане на обучението. „Отчитаме опита от пандемията, който успешно е интегриран в системата на образованието. Имам предвид неприсъствено обучение и работещите хибридни модели. Затова в предложената документация е залегнало традиционната присъствена форма да бъде допълнена с възможност за прилагане на е-обучение, уеб-уроци, електронни тестове, видео демонстрации и симулации на пътни ситуации и условия и други. По отношение на практическата подготовка е дадена възможност за използване на симулатори, които обаче по никакъв начин не са задължителни и са изцяло решение на учебния център да ги използва като метод“, разказа още тя.
За да имат достатъчно време да се подготвят кандидат водачите, се предлага минималният срок за обучение за категория "В" да се увеличи от 22 на 30 дни. Основната причина не е увеличаване на минималния брой часове за теоретично или практическо обучение, а да се даде достатъчно време новите умения да започнат да се превръщат в навици зад волана, уточни председателката на агенцията, отговаряща за пътната безопасност.
„Обсъждаме и възможността в етапа на подготовката на кандидат-водачите да се включи психологическо изследване на рисковия профил на кандидатите – склонността им да поемат риск на пътя. Основната задача е да се въздейства на нагласите за спазване на правилата, защото не е необходимо само познаване на правилата за движение на пътя, но и желание да се съобразяваш с тях“, посочи още тя.
Следва пълният текст на интервюто:
В ход е обсъждане на нова учебна документация за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства от различните категории. Кои са основните акценти от нея?
Да, във вторник проведохме предварително консултации със заинтересованите страни. Целта ни е, още преди публикуването на документацията за обществено обсъждане, да изслушаме заинтересованите страни и в диалог да успеем да подобрим проекта. Промените целят, от една страна, да осъвременим съдържанието на обучението на кандидат-водачите, а от друга - да дадем повече свобода за организирането му по начин, който да е съобразен с индивидуалните потребности на обучаваните и възможностите на учебните центрове. Основната задача на обучението е не придобиването на правоспособност, а подготовката на водачи, които осъзнават отговорността и рисковете на пътя. Те също така трябва да придобият основни умения, които с времето да се превърнат в навици – координация, концентрация, преценка за рискови ситуации.
Темите, включени в обучението, акцентират върху поведението, което пази живота на всички участници в движението. Те са съобразени със съвременните тенденции в развитието на технологиите. Поставяме специфичен фокус върху умения за управление в населено място и извън населено, включително на високоскоростни пътища, както и за екологично и икономично шофиране. По-голямата част от темите ги има и сега, но е променен балансът, така че да се работи за промяна на нагласи и възприемане.
По-съществени промени са предложени по отношение начина и формата на провеждане на обучението. Отчитаме опита от пандемията, който успешно е интегриран в системата на образованието. Имам предвид неприсъствено обучение и работещите хибридни модели. Затова в предложената документация е залегнало традиционната присъствена форма да бъде допълнена с възможност за прилагане на е-обучение, уеб-уроци, електронни тестове, видео демонстрации и симулации на пътни ситуации и условия, и др. По отношение на практическата подготовка е дадена възможност за използване на симулатори, които обаче по никакъв начин не са задължителни и са изцяло решение на учебния център да ги използва като метод.
За да имат достатъчно време да се подготвят кандидат-водачите, предлагаме минималният срок за обучение за категория "В" да се увеличи от 22 на 30 дни. Основната причина не е увеличаване на минималния брой часове за теоретично или практическо обучение, а да се даде достатъчно време новите умения да започнат да се превръщат в навици зад волана.
Обсъждаме и възможността в етапа на подготовката на кандидат-водачите да се включи психологическо изследване на рисковия профил на кандидатите – склонността им да поемат риск на пътя. Основната задача е да се въздейства на нагласите за спазване на правилата, защото не е необходимо само познаване на правилата за движение на пътя, но и желание да се съобразяваш с тях.
Тук правя уточнението, че в голяма степен работата по новата учебна документация повдигна въпроси относно подготовката на водачите, чието решение може да бъде търсено не само при провеждането на обучението. Именно това беше целта на предварителните срещи. Нашето желание, не е да утежним провеждането на обучението, а да отговорим на очакванията на обществото - на пътя да излизат подготвени и отговорни водачи. Ако е необходимо, за постигането на тази цел ще се направят промени и в други елементи в подготовката на водачите. Работим активно с Министерството на образованието безопасността на движението да залегне пълноценно в системата на образованието и още там да се определи начин за проверка на знанията на младежите по отношение правилата за движение по пътищата. И най-вече искам да подчертая, че постоянно се полагат усилия за подобряване на изпита, така че той наистина да бъде "цедка", която не допуска неподготвени участници в движението.
Изключително важно е в дългосрочен план да заложим правилните механизми, които да позволят оценка на ефекта от въведените промени. За целта е необходимо да разполагаме с информация и данни във формат, който позволява обработка и анализ. Това е една от причините да предлагаме документите, свързани с обучението, да се водят и съхраняват в електронен формат, както и за повече прозрачност как е преминало обучението на новия водач. Подобна практика също ще облекчи воденето на документация за провежданото обучение и ще даде лесен и бърз достъп от страна на всички заинтересовани, за да се ускори процесът по обработка и издаване на документи за правоспособност.
Как това ще допринесе до подобряването на подготовката на бъдещите водачи?
Ясното разписване на съдържанието за обучението на кандидатите, индивидуалният подход към всеки един бъдещ шофьор, интегрирането на нови методи, формати, дори симулатори, имат за цел да подготвят водачите за реалностите на пътя. И още веднъж подчертавам, кандидатите трябва да придобият умения и навици, да съзнават рисковете и отговорността на пътя.
Минималният срок за обучение на водачите за категория "В1" и "В" е предвидено да бъде увеличен от 22 на 30 дни. Това предизвиква недоволство сред автоинструкторите. Основателно ли е то?
Считам, че това увеличение е правилно и е съобразено с броя на часовете по теоретично и практическо обучение. Придобиването на знания и умения, и превръщането им в навици е свързано с време, за да осмислиш и наистина да свикнеш, а не да се чудиш, докато шофираш, дали да натискаш педала, или да се огледаш за знаците на пътя. За нас аргументи, като например, че хора идват от чужбина, за да карат курса и затова той трябва да е кратък, не са състоятелни.
В рамките на задължителното присъствено теоретично обучение за категория "В" са включени два учебни часа, които ще бъдат водени от психолог. Как ще помогне това на обучението на курсистите?
Да, имаше такова предложение, като идеята беше в тези часове психологът да проведе беседа с кандидатите, за да определи профила им по отношение на склонността да поемат рискове на пътя и да спазват правилата. Този профил на кандидата няма да оказва влияние при явяването на изпит, а ще има за цел да подпомага преподавателя, за да определи правилния индивидуален подход към всеки кандидат. В рамките на предварителните консултации този аспект на предложенията беше подробно обсъден и най-вероятно ще претърпи промени по отношение на начина на изготвянето на тези профили.
Но най-важното е накрая като резултат да имаме нови водачи с формирано самосъзнание за безопасно поведение на пътя.
Необходими ли си други промени – в законовата и подзаконовата нормативни уредби, които осъвременят процеса за придобиване на свидетелство за управление?
Разбира се, че освен качествено обучение на кандидатите са необходими промени и по отношение на провеждането на честен, обективен и безпристрастен изпит, с който да се гарантира, че придобитите знания и умения по време на обучението са достатъчни кандидатът да бъде безопасен и отговорен участник в пътното движение. С промяната в учебната документация е стартирал процеса по извършване на промени, който ще продължи и с промени в процеса по провеждане на изпитите.
Промяната в учебната документация и подзаконовата нормативна база ще доведе ли до оскъпяване на курсовете за обучение на кандидатите за водачи?
В момента цената на обучението за най-масовата категория в България "В" е една от най-ниските в Европейския съюз. Средната цена е около 1200 лв. В Австрия цената варира от 2400 до 4500 лв., в Германия - между три хиляди и шест. хил. лв., в Гърция – от 1600 до две хил. лв.
Реално, няма конкретна причина, която да повиши цената на обучението в България, защото предлаганите промени в учебната документация не го изискват. Това, което може да се случи обаче, е да се "изсветлят" някои нелоялни практики.
Все пак обучението се провежда от юридически лица и при определяне на цената държавата не следва да се намесва, но за държавата е важно обучението да се провежда качествено.
/РИ/
news.modal.header
news.modal.text