site.btaВ Нидерландия и частни лица публикуват фалшиви ревюта като "лош сервиз, ужасен собственик"

В Нидерландия и частни лица публикуват фалшиви ревюта като "лош сервиз, ужасен собственик"
В Нидерландия и частни лица публикуват фалшиви ревюта като "лош сервиз, ужасен собственик"
Снимка: AP/Jenny Kane

Онлайн ревютата са от жизненоважно значение за предприемачите. Положителна оценка може да ви издигне, а отрицателна - да ви съсипе. Според браншовите организации тази зависимост прави предприемачите уязвими, се казва в обзор на нидерландската телевизия Ен О Ес.

В Таюсвинкел (Thuiswinkel.org), браншовата организация за онлайн магазини в Нидерландия, са известни много истории за предприемачи, които зависят от ревютата. "Това дава голяма власт на клиента и прави малките предприемачи особено уязвими", казва генералният директор Марлене тен Хам.

Онлайн препоръките са важно средство в процеса на покупка на потребителите и по този начин са се превърнали в мощен инструмент. Независимо дали става дума за закупуване на нов домашен уред, резервиране на хотел или наемане на техник.

Оказване на натиск

Известни са примери за компании, които купуват фалшиви ревюта, за да се представят в добра светлина, но има и случаи, в които потребителите злоупотребяват с ревютата. Това е забелязала Фемке ван дер Слаюс. Тя е мениджър в заведение за бързо хранене, което има няколко локации в района на четирите най-големи градове в Нидерландия. "Понякога дори се публикуват снимки на колеги. Това е плашещо". Освен това ревютата могат да се отнасят до нещо съвсем различно от дейността на компанията. "Веднъж се обадихме на полицията, защото младежи се държаха агресивно. След като си тръгнаха, всички написаха лоши ревюта".

Ван дер Слаюс не е единствената, която се е сблъскала с несправедливи ревюта. Браншовата организация Ка Ха Ен от сферата на хотелския и ресторантския бизнес (KHN) отбелязва, че с ревютата все по-често се злоупотребява. "Някои потребители умишлено публикуват отрицателни оценки, за да окажат натиск върху предприемачите и да изтръгнат компенсация", казва говорител.

"Много предприемачи се чувстват безсилни в тази ситуация и получават малко или никаква подкрепа от платформите", казва говорителят. Затова организацията води разговори с различни платформи, на които се публикуват ревюта. "За съжаление забелязваме, че те почти не реагират, дори когато е очевидно, че дадено ревю е публикувано с недобри намерения".

Проверка на фалшиво съдържание

"Букинг" (Booking.com) и "Експедия" (Expedia) посочват, че считат надеждността на ревютата за важна. Те казват, че поддържат редовен контакт с Ка Ха Ен по отношение на евентуални проблеми и области за подобрение. "Така вече не позволяваме анонимни ревюта и настаняванията на нашата платформа могат да отговарят на ревютата", казва говорител на "Букинг". В "Експедия" например само пътници, които са резервирали хотел чрез уебсайтовете на туристическата агенция, могат да публикуват рецензия.

Освен това Гугъл твърди, че постоянно проверява за фалшиво съдържание. "Мерките срещу това варират от премахване на съдържание до спиране на Гугъл акаунти".

Ка Ха Ен вярва, че платформите активно следят, но вижда, че на практика често се оказва по-трудно. "Предприемачите все още се сблъскват с много препятствия".

"Ужасен човек"

Собственикът на гараж Яп Веникер от Бевервайк видя как за няколко седмици неговата оценка в Гугъл е спаднала от 4,2 на 3,2 звезди. Според него рецензиите не са били насочени към услугите на неговата фирма, а към него лично.

За него може да се прочете: "Мразен, лицемер, нищожество" и "Ужасен гараж, собственикът е ужасен човек. Повдига ти се". Внезапният поток от негативни отзиви е свързан с призив във Фейсбук да се публикуват негативни отзиви, показва Венникер. Освен като предприемач, той се бори като член на управителния съвет на фондация за по-здравословна среда в близост до "Тата стийл" (Tata Steel).

Веннкер се е чувствал безсилен. "Не можеш да изпратиш имейл на Гугъл с доказателства, че те ти пречат умишлено". Дори и застраховка за правна помощ не му помага. "Чувствах се, че не ме вземат насериозно, а тези рецензии ти костват прехраната. Няколко нощи не спах добре заради това".

Авторът на "ужасната рецензия" смътно си спомня, че е публикувал рецензия, но не е бил в заведението. "Но това не е необходимо, нали?". Той е написал над 200 ревюта и го прави, за да предупреди други клиенти. "Но и за да си отмъсти на предприемача". Наскоро е бил недоволен от сандвич с карпачо. "В него имаше почти само маруля. Ако не получа безплатна чаша кафе, давам една звезда".

/ВЙ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:15 на 09.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация