site.btaДесетата годишнина на Българското училище “Родна стряха” в Кипър, събра представители на българската общност в Арадипу (обобщение)

Десетата годишнина на Българското училище “Родна стряха” в Кипър, събра представители на българската общност в Арадипу (обобщение)
Десетата годишнина на Българското училище “Родна стряха” в Кипър, събра представители на българската общност в Арадипу (обобщение)
Снимка: Специален пратеник на БТА в Кипър Йоана Кръстева

Празничен концерт по случай 10-ата годишнина на Българското училище “Родна стряха” в Кипър, събра представители на българската общност в Арадипу. Десетки ученици от учебното заведение се изявиха на сцената в училищната зала, а сред присъстващите на празника бяха кметът на град Арадипу Христодулос Парто, посланикът на България в Кипър Недялчо Данчев, деканът на Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ проф. Мира Маркова, отец Максим от манастира Кикос и директорът на Българското училище “Св. Климент Охридски” в Лимасол Мирослав Митев. 

На тържеството присъстваха още и представители на институции в Кипър, както и преподаватели от Софийския университет  “Св. Климент Охридски”. 

Празникът започна с приветствени думи от страна на директора на училище “Родна стряха” Калинка Панчева, която изрази благодарности за подкрепата към учебното заведение както от страна на Министерството на образованието и науката на България и български висши учебни заведения и институции, така и от страна на кипърските власти.

Приветствия към гостите бяха отправени от кмета на Арадипу и посланика на България Недялчо Данчев. Те определиха учебното заведение не само като образователен център, но и като духовно средище на българската общност в Кипър. 

Ученическата програма на празника откриха ученици, които изпълниха химна на България "Мила Родино" и изправиха на крака цялата зала.

След това децата пяха и рецитираха български стихотворения, сред които и “Аз съм българче”.  

Програмата включваше представяне на кукерски костюми и шевици, изработени от Ася Донева - майстор на шевици, и доц. д-р Мая Василева.  

По-рано Ася Донева разказа за БТА как е започнала да се занимава с изработване на шевици - покрай сватбата на сина си. “Решихме, че ще правим традиционна българска сватба, а не модерна. Не искаме да забравяме откъде сме тръгнали и къде са ни корените. И оттам се запалих по шевиците. И до днес така, вече 4 години”, заяви тя. 

За рубриката “БГ Свят” Донева сподели, че създаването на шевици ѝ носи наслада и удоволствие, а най-близките до нея послания на шевиците са тези за щастие, свобода и любов. 

По думите на Донева шевиците могат да се впишат навсякъде - в съвременното облекло, дизайн и т. н., защото те никога не стават демоде, но в същото време и най-големите предизвикателства при създаването на шевиците са свързани именно с вмъкването им в модерното. 

Като бъдещ свой план тя обяви създаването на носии с шевици. “Така че освен модерното, да се върнем и към традиционното”. 

В тържеството участва и 9-годишният Мишо. Пред БТА той разказа по-рано, че интересът му към кукерския обичай идва от майка му. А най-забавното за него от представлението на кукерите е музиката и това как дрънкат часовете. 

Честванията за 10-годишнината на Българското училище “Родна стряха” в Кипър започнаха вчера, 3 октомври. Снощи в учебното заведение Десислава Донева - учител в 74 Средно училище “Гоце Делчев” в София говори на тема: “Езикът в миналото и днес” - надслов, под който по-късно се състоя училищна работилница. 

Учител от 7 Средно училище "Св. Седмочисленици" в София представи част от българския фолклор пред български ученици в Кипър. Той разказа на децата за традиционните български облекла, както и за Априлското въстание. 

След това присъстващите ученици между втори и десети клас се включиха в работилница. Те бяха разделени в 5 групи, като момичетата от всяка група трябваше да изработват кукли с народни носии, а момчетата макети на оръжия от Априлското въстание.

 

 

/ДИ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 05:40 на 05.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация