site.btaСтолична община: Над 160 участника се включиха в професионалните консултации, свикани от главния архитект на София, относно реформата в административните практики


В направление “Архитектура и градоустройство” тече вътрешна инвентаризация на внесените документи по заявления
Проведе се първата среща по инициатива на главния архитект на София, арх. Богдана Панайотова, с представители на Камарата на архитектите в България (КАБ), Съюза на архитектите в България (САБ), Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП) и Българската асоциация на архитектите и инженерите консултанти (БААИК), както и районните главни архитекти.
Срещата постави началото на серия от професионални консултации, насочени към постигане на по-широко междуинституционално съгласие и синхрон при тълкуването и прилагането на нормативната уредба в сферата на инвестиционното проектиране и строителство. Целта е също така разрешаване на спорни административни практики в направление „Архитектура и градоустройство“ (НАГ) и въвеждане на единни правила за всички райони на София.
Големият интерес към срещата, с участието на 160 професионалисти от сферата на проектирането и строителството, демонстрира високата ангажираност на общността към реформите и подобренията в административните процеси на НАГ.
До 12.05.2025 г. всеки заинтересован участник може да изпрати становища по обсъжданите теми, нови въпроси, конкретни казуси или предложения за разглеждане на следващи обсъждания с цел включването им в дневния ред и насърчаване на конструктивен диалог. Беше решено следващата среща да се проведе на 16.05.2025 г.
В рамките на провелото се обсъждане главният архитект на София, арх. Панайотова, съобщи, че в НАГ тече пълна вътрешна инвентаризация. Тя се провежда под ръководството и контрола на дирекция “Контрол и мониторинг” и е фокусирана върху дейността на отдел “Контрол в инвестиционното проектиране, координация в строителството, дирекция „Общински строителен контрол“. Инвентаризацията включва подробен опис на внесените документи по заявления, във връзка с установените проблеми при окомплектоването на преписките.
Стартира инвентаризация и в останалите ключови дирекции на НАГ: „Териториално планиране“, „Градска среда“, „Градско и пространствено планиране и недвижимо културно наследство“.
Арх. Панайотова подчерта, че инвентаризацията ще даде ясна представа за реалния брой необработени заявления и резултатите ще бъдат публично оповестени.
Главният архитект на София предложи редовни професионални обсъждания - всяка седмица, с отворен формат за всички заинтересовани професионални и институционални страни. Тези обсъждания ще бъдат посветени на спорни преписки, свързани с градоустройствени процедури и предстоящи за внасяне в НАГ заявления за одобряване на инвестиционни проекти. Основната цел е предварителна проверка за пълнота и съответствие с изискванията, както и утвърждаване на единна практика за повишаване на ефективността и прозрачността на административните процеси.
“Ще създадем нови вътрешни правила за движението и обработката на заявленията в дирекциите, предоставящи административни услуги, с цел гарантиране на бързо и прозрачно изпълнение на процесите”, допълни главният архитект на София.
Арх. Панайотова призова всички участници да предоставят информация за забавени преписки, които дирекция „Контрол и мониторинг“ да проследи за своевременното им разрешаване.
Допълнителна информация
В дневния ред на проведеното обсъждане бяха включени следните теми:
• Преглед на процедурата за одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж, включително ролята на проектанта, строителния надзор и администрацията в процеса съгласно чл. 144 ЗУТ. Ще се търси консенсус по ясното разграничаване и разпределение на отговорностите им и тези на главен архитект и районни главни архитекти в процесите на „съгласуване“ /145 ал. 2 ЗУТ/ и „одобряване“ /чл. 145 ал. 3 ЗУТ на инвестиционните проекти.
• Да се съгласува и утвърди практика с участието на РДНСК и ДНСК за търсене на отговорност спрямо задълженията на проектанти, строителни надзори, главен архитект, районни архитекти при проверки за нарушения.
• Прилагане на чл. 31 и чл. 32 ЗУТ, Приложение 11 към Наредба № 7 за прилагане на изискванията и търсене на спазване на отстоянията при застрояване на нови сгради, през улица, през дъно на имот и странична регулация.
• Прилагане на чл. 38 ал. 1 ЗУТ за проекти за строителство на нежилищни сгради с ателиета или цели нежилищни сгради с ателиета.
• Прилагане на чл. 43 ЗУТ и правилата за изискуемите паркоместа към новострояща се сграда да са в рамките на имота, като през съседен имот да се разрешава само подход към собствен паркинг със запазване на изключенията по закон.
• Прилагането на чл. 144 ЗУТ за задължително представяне на проектите при входиране в НАГ на електронен носител, както се изисква в закона и съгласуване от страна на главен архитект на проекти след преценка за съответствие с градоустройство и нормативи и одобряване при наличие на всички определени в закона документи.
• Прилагането на чл. 147а ЗУТ, нов член на закона предвиждащ възможността за промяна на предназначението на сгради или на самостоятелни обекти в сгради без извършване на строителни и монтажни работи единствено с разрешение за промяна на предназначението от главния архитект на общината. Издаваните актове по този ред в момента не подлежат на контрол и на санкция от никоя институция. Смисъла на въвеждането на този режим е бил да се улеснят малките бизнеси - да могат лесно без тежки процедури и проектиране да променят предназначението на помещения или сгради за бизнеса си. Поради неправилно и масово прилагане, обаче се наблюдават промени на предназначението на цели сгради от нежилищни в жилищни с един документ с подпис на главен архитект и директното нанасяне на промяната в Агенция по геодезия, картография и кадастър.
• Прилагането на чл. 154 ЗУТ, с който се дава възможност на инвеститорите да промяна на инвестиционните намерения след издаване на разрешението за строеж да правят само несъществени отклонения от одобрения инвестиционен проект.
• Прилагането на чл. 5в ЗУТ за „еднократно отстраняване на нередовности“ и задължението на администрацията впоследствие да издаде административен акт за разрешаване или мотивиран отказ.
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина