site.btaПространството е прекалено пренаситено с образи и е време те да изчезнат, казва скулпторът Павлин Радевски

Пространството е прекалено пренаситено с образи и е време те да изчезнат, казва скулпторът Павлин Радевски
Пространството е прекалено пренаситено с образи и е време те да изчезнат, казва скулпторът Павлин Радевски
Пресфото-БТА снимка: Асен Тонев

Пространството е прекалено пренаситено с образи и може би е време те да изчезнат. Това каза пред БТА скулпторът Павлин Радевски по време на откриването на изложбата му „Див градеж“ в столичната галерия „Харта“.

За произведенията си в експозицията авторът работи в колаборация с до 5000 пчели. Той залага синтетична матрица, в която насекомите строят кошер, а процесът е продукт на материалните граници, зададени от художника, и действието на рояка.

Началото на творбите започва с класическо моделиране с ръце, разказва Радевски. Формите той поставя в синтетична среда, след което ги изважда. „Всъщност изваждането на образа и получаването на един негатив, оставя отпечатък на това, което е било вътре. Тоест ние вече не виждаме първообраза, а виждаме остатъка от него и първообразът в една или друга фаза или се развива, или изчезва“, коментира авторът. Идеята беше да се види какво биха създали и каква логика биха използвали пчелите в отпечатъка от моята форма, допълва той.

Първите си опити за творческа колаборация с пчели Павлин Радевски прави преди две или три години, като резултатите също са показани в галерия „Харта“. По-голямата част от произведенията в изложбата обаче са създадени през 2022 г. По наблюденията на автора, насекомите създават структури, необходими за тяхното оцеляване и запълване на пространството, а ако „негативът“ остане за по-дълго време в кошерите, в него се появява и мед.

„Това е все още изследване. Това е доста сложен процес и остава в сферата на опита и експеримента. Всъщност, това ми е интересно. Тук има излизане от зоната на комфорт, отиване в някакъв риск, който много трудно можеш да контролираш. Или се опитваш донякъде и си мислиш, че контролираш, но всъщност пчелите работят, а ти си един наблюдател и анализатор на това, което се случва от тяхна страна“, разказва скулпторът. Той допълва: „Всичко е едно любопитство. Иначе е прекалено удобно да си стоим в зоната на комфорт и да правим едно и също знаейки, че то страшно много ще се хареса или няма къде да сбъркаме в него. За съжаление, не мисля, че тази пътека води до нещо различно и нещо много интересно“.

Изложбата „Див градеж“ продължава до 17 март. По думите на куратора Бояна Джикова експозицията цели да предизвика преоценка на съревнованието природа-култура, предлагайки материални и смислови амалгами от двете понятия.

Павлин Радевски (1975) завършва специалност скулптура в Националната художествена академия в София през 2001 г. в курса на проф. Ангел Станев. Автор е на няколко самостоятелни изложби, както и е сред организаторите на програмната изложба „Без дистанция", представяща работата на 21 съвременни млади скулптори в галерия „Райко Алексиев" през 2015 г. Съосновател е на организацията „Депо скулптура“, с която реализира различни публични прояви в областта, сред които е и изложбата „Скулптурата сега" през 2018 г. Павлин Радевски е носител на първа награда за скулптура на фондация „Св. св. Кирил и Методий" през 2003 г.

/АКМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:46 на 30.09.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация