site.btaОБНОВЕНА „Движение за култура" настоява за адекватно законодателство за творческите институции

„Движение за култура" настоява за адекватно законодателство за творческите институции
„Движение за култура" настоява за адекватно законодателство за творческите институции
Снимка: Владимир Шоков/БТА

„Движение за култура" настоява за адекватно законодателство за творческите институции, това обяви проф. Георги Каприев на пресконференция днес в БТА. 

По думите му липсата на адекватно законодателство отваря възможност за една кризисна ситуация, която руши една национална институция, каквато е Народния театър, но това се отнася и за всички останали институции. Затова искаме да инициираме законодателни промени, каза той.
 
„Нямаме никакво намерение да се отказваме и да отстъпваме, докато нормативните актове за нашата култура заприличат на актове за култура", каза  проф. Каприев.  По думите му промени се необходими в комисиите, с които се избират ръководствата на тези институции , вътрешните правилници, липсата на контрол и възможността за адекватно представяне на качеството на продукцията.

„Готови сме да работим с държавните структури - Министерство на културата, Министерски съвет, парламент, комисия в парламента. Нямаме афинитет към конкретна политическа формация. Пази Боже, да прераснем в политическа формация. Ние се занимаваме с култура", заяви проф. Каприев.

„Движение за култура“ бе представено от Албена Колева, Валери Йорданов, Лилия Абаджиева, Камен Донев, Костадин Бонев, Никола Додов.

Те обявиха, че на 16 март организират шествие, което ще започне от Министерството на културата (МК). „Това ще бъде демонстрация, на което ние ще се постараем да представим текст, който да бъде депозиран в съответната държавна институция. Ние не протестираме изобщо. Ние задаваме параметри, по които трябва да се работи. Шествието ще мине през президентството и ще акустира пред Министерския съвет“, обясни проф. Каприев.

Според актьора Никола Додов проблемът с Народния театър е заложен още в нормативна уредба на МК относно конкурсите за директори и, по-точно - състава на комисиите. „Не е логично повече от половината от членовете на комисиите да са чиновници. След като не реагирахме миналата година на прецедента „просто Наско“, получихме „просто Васко“. Но докато първият беше оперетен персонаж, то вторият напомня едни времена, които отдавна би трябвало да сме забравили", коментира той.

Актьорът Камен Донев се обърна към колегите си от цяла България - актьори и режисьори, пряко ангажирани в театралната сфера: „Уважаеми колеги,  животът е една борба и в тази борба няма място за мълчание. Моят призив към всички е да вземат отношение, да се включат активно, когато му дойде времето за промени, за решаване на съществени въпроси, свързани с театралното изкуство. С болка констатирам колко много хора искат да кажат нещо, но не го казват".

„Да, законът е нещо много хубаво и е трегер на едно общество. Но идва момент, в който виждаме, че законът не решава проблема, когато той преминава в морално измерение. Какво значи една буква или една алинея, какво означава един юридически виртуозитет, една правна, окопана територия, брилянтно менажирана и дирижирана от някакъв си човек, когато виждаме с кални ботуши да се потъпква светинята на театъра", каза Камен Донев.

„Оказва се, че когато един директор спечели конкурс, той, като че ли, е едноличен собственик на този театър. Говоря за всички театри. Няма никаква санкция, никаква отговорност. Той може да реши да направи с един театър каквото си иска. Може, ако е добър директор, да го изведе напред, но в повечето случаи виждаме, че театрите не са в чудно състояние", каза актрисата от Народния театър Албена Колева.

„Не може да няма коректив. Не може да няма творческа личност, която, по някакъв начин, да има отношение към репертоара - кой режисьор какво точно ще постави и какви артисти се назначават", каза още тя.  „Театърът се случва в свободата на духа на едни хора. Не може ти, маршарувайки, да правиш театър. В театъра трябва да влезеш с настроение, да има атмосфера. Затова толкова говорим за атмосферата в Народния театър. Атмосферата е важна", добави Албена Колева.

Режисьорката Лилия Абаджиева обясни, че „Движение за култура" си поставя една по-голяма цел в перспектива да участва в изработването на стратегия за българската култура - за стратегия, която по думите й, по някакъв начин предполага устойчивост и развитие на целия културен сектор. „Това, че ние сме единствената страна, която не е подписала Пакта за култура на Европейския съюз, също ни тревожи", каза тя.

„Крайно време е да бъдат спрени процесите, които влекат българската култура към някакъв разпад. Обществото не се нуждае от личността, духовното е поставено на заден план и е саморазрушителен този процес на лишаване на личността от емоционалност, и правата на личността в изкуството да съществува. Това за мен е симптом за обезличаване на нацията", смята Абаджиева.

„Културата и изкуството са неразривно свързани с нравствеността на едно общество, а нравственото здраве на едно общество е непрекъсваем процес. Всяко прекъсване на културните процеси води до сътресения в нравствеността на обществото. Това сме го виждали много пъти в България през 20-и век. Решението е посочено от Гео Милев още през 20-те години в неговия памфлет „Народният театър“, където той казва, че изкуството и хората, занимаващи се с изкуство, трябва да бъдат автономни и непълно независими от администрацията", каза режисьорът и сценарист Костадин Бонев.

„В началото на 90-те години се говореше много за деполитизация на институциите, което така и не се случи. В момента ние имаме министерства, които се бастиони на управляващата партия. Министърът е партийно назначен и той назначава цялата си камарила от партията, която е дошла на власт. Съответно, те започват да назначават партийни чиновници по културните институти. За тези партийни чиновници артистите са прости служители и те трябва да изпълняват техните прищевки. Това е основният проблем. Ако искаме да излезем от това блато, трябва да се борим за тотална деполитизация на министерствата и на всички институции на културата", каза още Бонев.

„Тридесет души се напуснали Народния театър от идването на новия директор. Пълният щат на Народния театър е бил 231 души, в момента в Народния театър има 312“, каза актьорът Валери Йорданов. „Един от основните проблеми е отказът на Васил Василев да даде отчет на министъра, който беше поискан от депутат - отчет за заплатите, информация за напуснали и назначени и за договорите с фирми", каза той. 

/ДД

/РБ/

В допълнение

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:32 на 28.05.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация