site.btaПазарът на търговски площи в България запазва високата си динамика и устойчив темп на растеж, сочи анализ

Пазарът на търговски площи в България запазва високата си динамика и устойчив темп на растеж, сочи анализ
Пазарът на търговски площи в България запазва високата си динамика и устойчив темп на растеж, сочи анализ
Снимка: Спас Стамболски/БТА, архив

Пазарът на търговски площи в България запазва високата си динамика и устойчив темп на растеж, движен предимно от новите и разширени обекти в сегмента на ритейл парковете. През периода април-юни обемът на нововъведените в експлоатация площи се увеличи с 30 на сто спрямо първото тримесечие, достигайки 25 152 кв. м. Цялата тази площ се намира единствено в паркови обекти, като ключова роля изиграха частичното откриване на Parkmaxx Plovdiv и РП Раковски, както и разширението на XOPark Sofia. Това сочат данните от анализа на консултантската компания за бизнес имоти "Къшман енд Уейкфийлд | Фортън" (Cushman & Wakefield | Forton), получени днес в БТА.

Общият наличен обем в сегмента на ритейл парковете вече е 621 000 кв. м, разпределени в 61 локации в страната. В същото време търговските площи в процес на строителство намаляха до 159 000 кв. м в рамките на 14 обекта, а още 175 000 кв. м са на етап планиране в други 14 проекта. Очакванията са до края на 2025 г. обемът на търговските паркове да надхвърли 700 000 кв. м, а в края на 2026 г. - 800 000 кв. м, с което ще изпреварят моловете по обща отдаваема площ.

"Инвестициите в сегмента на ритейл парковете запазват висока динамика. До края на 2026 г. се очаква те дори да надминат моловете по площ. Причината е от една страна гъвкавият формат, а от друга - по-ниските оперативни разходи и възможността да се позиционират в по-малки градове, където моловете не са устойчив модел", коментира Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield | Forton.

Търсенето също отчете ръст от 12 на сто на тримесечна база, със 75 новооткрити магазина и близо 34 000 кв. м новонаети площи. Моловете заемат 59 на сто от броя на новите сделки и 43 на сто от тяхната площ, докато ритейл парковете държат останалия дял. Най-активни през тримесечието бяха търговците на мода (почти 8000 кв. м), следвани от тези на електроника (около 6000 кв. м) и вериги с разнообразен асортимент като KiK, Pepco и Tedi (над 4000 кв. м).

Активността в моловете беше особено силна в Paradise Center и Serdika Center, където отвориха общо 15 нови магазина. В ритейл парковете Parkmaxx Plovdiv и XOPark Sofia се откроиха с 20 нови обекта. Четири нови бранда стъпиха на българския пазар през тримесечието - Salsa Jeans, Office Shoes, Tous и Anna Cori - всички с локации в молове.

Нивата на свободни площи в моловете и ритейл парковете останаха ниски в цялата страна. Наемите за първокласни площи в моловете в София се повишиха до 46 евро/кв. м, докато тези в ритейл парковете в столицата останаха стабилни на 13 евро/кв. м. Доходността при моловете се запази на 7,5 на сто, а при ритейл парковете лекото понижение до 7,25 на сто отразява нарастващата динамика в сегмента.

/ВЙ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 17:18 на 26.08.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация