site.btaМетростанция "Летище София" спечели първа награда в конкурс за транспортна инфраструктура

BOBSTH 06:30:01 24-02-2016
AM1754BO.003 06:30
метростанция "Летище София" - награда - конкурс

Метростанция "Летище София"
спечели първа награда в конкурс за
транспортна инфраструктура


София, 24 февруари /София Господинова, БТА/
Предизвикателство е природата да присъства в недружелюбната подземна среда и вписването й в сивите пространства на метрото, каза в интервю за БТА арх. Ирена Дерлипанска - автор на интериорния дизайн на редица метростанции в столицата.
Метростанция "Летище София" спечели снощи първа награда в категория "Метрополитен транспортна инфраструктура" в първото издание на конкурса "Infrastructure Bulgaria Awards 2016". Победител в категорията е проектантът "Ателие Серафимов Архитекти" ООД и арх. Ирена Дерлипанска от "ИД Дизайн", автор на интериорния дизайн на Метростанция "Летище София".
Наградите са учредени за принос в изграждането на инфраструктурата на България и са под егидата на министерствата на транспорта, на регионалното развитие и благоустройството, на околната среда и водите и на браншовите, академични и професионални организации в сектора.
Проектите, участници в инициативата, са разгледани от авторитетно жури, съставено от представители на ЕК у нас, Оперативните програми "Транспорт", "Региони в растеж" и "Околна среда", водещи професионални, академични и браншови организации.
"Наградата е голямо признание, за първи път получавам подобно отличие", каза арх. Дерлипанска за БТА. Тя посочи, че работата й съвместно с "Метрополитен" е от 2010 г., когато прави вътрешния дизайн на две метростанции от втория метродиаметър "Бели Дунав" и "Надежда". "Направихме и последните станции за втория метродиаметър - "Летище София", "Александър Малинов" и "Александър Балан", допълни тя. В момента екипът й завършва интериорния дизайн на станция "Витоша" на Хладилника. Тя предстои да бъде открита през лятото на тази година.

Природата постоянно присъства
в работата на архитекта

"Винаги съм искала природата да присъства повече в работата ми, за да покажа симбиозата между човека и околната среда, която е толкова нужна, посочва архитектът. Това е нейният начин да изрази уважение към природата, защото смята, че хората сме й длъжници.
Като водещ принцип за оформянето на интериорите винаги е бил декоративният израз на естествената природа. "Природата присъства почти навсякъде в проектите ни, защото пространствата, които ползваме са подземни, и искаме хората да не се чувстват като в хралупа, подземие или пещера", отбелязва арх. Дерлипанска.
Предизвикателство за мен беше природата да се вкара в недружелюбната подземна среда. Именно това направихме в метростанцията на летището, използвахме обема и го съчетахме с жива растителност, станцията стана различна, разказва арх. Дерлипанска. По нейна идея акцент във вътрешното пространство е скулптурата на Орфей, изработена от големия български скулптор Крум Дамянов.
"Летище София" е крайната станция от първи метродиаметър и обслужва пряко Аерогара София в непосредствена близост до Терминал 2. Тя е наземна, островен тип, с дължина 143 м, с перон 123 м и вестибюл - 20 м, разположен челно в северната й част. Пътническият перон е на тротоарното ниво пред летището, като по този начин достъпът до перона и влаковете се извършва без характерните за повечето метростанции стълби, ескалатори и асансьори, поясни тя.
Архитектурното решение отразява спецификата на функцията на метростанцията и трасето. Концепцията за архитектурната стилистика и формообразуването е инспирирана от въздействието на скоростта и динамиката, които са най-характерните асоциации за метрото, коментира арх. Дерлипанска.

Идеята как ще изглежда една метростанция
се ражда бързо, но следва дълъг работен процес

Природата присъства и в други метростанции на арх. Дерлипанска - като например стилизираната гора в станцията "Александър Малинов".
"В станция "Витоша" сме направили опит художествено да отразим присъствието на планината като природен феномен до София чрез стилизиран силует на Витоша с поляни и пластика на хълмовете", каза арх. Дерлипанска. По думите й пространството е оформено с идеята за създаване на голяма природна зала. Големите пендели /едромащабни осветителни тела/ пък създават усещането за тържествена зала в природни декори, отбеляза архитектът. Ползвали сме декоративна мозайка на базалтова основа. Основният фон е гранит като препратка, че това е материал, добиван от скални масиви.
Метростанция "Витоша" има голям потенциал, тя ще стане една от многото ефектни станции. Там ще се проиграват варианти, искаме да има синтез с произведения на изкуството. С директора на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев обсъждаме в станцията да има холограми, триизмерни изображения на планината Витоша. Имаме намерение чрез прожекции и симулации планината да се променя съобразно сезоните, но не е ясно дали идеята ще се реализира, посочи арх. Дерлипанска.
Проектът как ще изглежда една метростанция се ражда бързо, след това обаче следва дълъг работен процес, който често отнема месеци, разказва архитектът. От станциите, чийто дизайн е направила, арх. Дерлипанска най-много харесва "Александър Балан". Там темата е стилизираният град. "Опитах се да дам цвят на създадената от човека среда, която в ж.к. "Младост" иначе е доста сива. Тя е със силует на град, но е направена с пъстра мозайка, отбелязва архитектът. Станция "Надежда" също много я харесвам, може би, защото това е първата станция, която направих, допълни тя.
Ирена Дерлипанска завършва архитектура в Университета по архитектура, строителство и геодезия през 1990 г. Има специализация в Единбург за интериорен дизайн. Автор е на вътрешния дизайн на редица частни и обществени обекти. /София Господинова//АМ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 05:26 на 18.08.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация