site.btaИзложбата „Хроники на трансформацията“ на Антон Стоянов превръща богомолки, бръмбари и паяци в божества, представи я галерия Doza


Столичната галерия Doza представи на 22 април първата самостоятелна изложба в България на художника Антон Стоянов – „Хроники на трансформацията“.
Стоянов, който от 22 години живее и работи в Берлин, показа нестандартни икони, в които главен герой са насекомите. Иконите, изработени специално за изложбата, са изобразени върху дървени плоскости с гваш, платина и спрей. Картините са вдъхновени от византийския иконопис и включват разнообразни мотиви.
В интервю за бюлетин „Школата БТА“ Стоянов определи изложбата като виждане за своята лична свобода, споменавайки, че религията понякога може да бъде бариера в процеса на освобождаване на хората.
„В основата на изкуството ми е свободата“, подчертава той. "Имено тя трябва да бъде цел в живота ни и чрез нея да откриваме себе си. Търсенето на свободата е постоянен процес. При мен той е повлиян от работата ми в чужбина и пътуванията ми по света“, каза Стоянов.
Изложбата провокира размисъл към връзката между човек, природа и религия.
Според Антон Стоянов насекомите са по-близки до Бог, отколкото хората. „Те съществуват по-дълго от нас и могат да живеят без нас, но ние не можем без тях“.
Той напомни, че в митологията и културата насекомите почти не се срещат, с малки изключения, като египетският бръмбар или романът „Метаморфозата“ на Франц Кафка.
„Смятам, че трябва да обръщаме повече внимание на насекомите. В момента ситуацията е катастрофална с всички тези пестициди. Ние нищо не забелязваме, затова се опитвам да провокирам хората, да ги накарам да се замислят“, подчерта той.
Светът на Icons не е антропоцентричен. „Хроники на трансформацията“ превръща богомолките, бръмбарите и паяците в божества. Променяйки перспективата, изложбата преосмисля свещеното, което откриваме в най-малките и често незабележими същества.
Художникът поставя под въпрос йерархиите, които присъстват в религиите и в ежедневието ни, като преобразява насекомите и ги слага на върха.
„Религията ни учи как да се държим един към друг, но няма част, която да свързва с любовта към природата,“ каза той по отношение на връзката между религията и насекомите, която виждаме в Icons.
Серията Icons представлява хибриден свят от бъдещето, който виждаме през призмата на една изминала епоха. Този мотив се проявява и чрез часовниците в картината Tempus Fugit (Времето лети).
„Времето е човешка измислица“, казва Антон Стоянов. Той прави и препратка към 80-те години, когато основна тема в ежедневието е бил Часовникът на Страшния съд, показващ минутите до полунощ, т.е. до глобална катастрофа.
В изложбата виждаме също творби, вдъхновени от икони на образи като Исус и Дева Мария. Такива са например Beata Maria и Liberatio.
Антон Стоянов е роден в София, но живее и работи в Берлин. Завършил е Националната художествена академия в София със специалност „Стенопис“, което е оставило отпечатъка си върху настоящата му изложба. Той продължава образованието си във Виена, в Университета на приложните изкуства, а по-късно и в Берлинския университет на изкуствата, където учи „Живопис“. Днес Антон Стоянов твори в областта на инсталацията, релефа и живописта
/ВС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина