site.btaНаградиха лауреатите на Втория национален музикален конкурс „Милчо Левиев“ в Пловдив


Вторият национален музикален конкурс „Милчо Левиев“ приключи днес с церемония по награждаване и концерт на лауреатите и носителите на награди на сцената на Дома на културата „Борис Христов"в Пловдив.
В клавирната надпревара тази година се включиха млади пианисти на възраст до 25 навършени години. Паралелно със състезателната част за участниците бяха организирани и майсторски класове, водени от членовете на журито, начело с проф. Людмил Ангелов – диригентът Константин Добройков, джаз пианистът и композитор Антони Дончев, пианистът и преподавател в Нацоналната музикална академия (НМУ) „Проф. Панчо Владигеров“ Николай Желязков и джаз изпълнителката и предподавател в Нов български университет Вики Алмазиду, която създава първия майсторски клас по джаз пеене в Солун преди повече от 35 години и продължава мисията на Маестро Левиев да среща младите музиканти със стандартите на джаза.
Пианистът Виктор Вичев получи голямата награда на община Пловдив, която беше връчена от заместник-кмета по култура, археология и туризъм на община Пловдив - Пламен Панов.
Двете специални награди „Милчо Левиев“ от сдружението за култура и образование „Милчо Левиев“ получиха младите пианисти Мариела Низамова и Вероника Илиева, която грабна и награда „Одеон“ от Тони Симидчиева.
Наградата на Нов български университет – еднократна стипендия за едногодишно обучение при проф. Людмил Ангелов , спечели Йоана-Лора Василева, която спечели и второто място в третата възрастова група.
Носители в първа възрастова група станаха: първа награда – Константин Кънчев –„Канц“, който спечели и специалната награда за композиция, втора награда – Дарен Ехранов, който получи и специалната награда за най-млад участник и Хрисиана Савова.
Във Втора възрастова група бяха отличени: първа аграда – Радослав Чиколов и Антонина Кирякова, втора награда – Борис Дочев, трета награда – Алиса Грицан.
"Имах удоволствието през миналите дни да бъда председател на журито на втория национален музикален конкурс „Милчо Левиев“ в Пловдив. Моите впечатления са отлични за втора поредна година в рамките на това събитие, което всъщност не е обичайният конкурс. Защо казвам това? Интересното е, че това е едно събитие, което включва в себе си няколко фази. Първо, в първите два дни правим семинари с участниците в конкурса, с младите талантливи пианисти, които идват от всички точки на България за да участват тук в конкурса. Тоест, има един първоначален контакт, който за нас е много важен като жури и мисля, че и за участниците. Те си съгласиха с това, че всъщност им е много полезно да поработим произведенията, пиесите, които те представят на конкурса, да им кажем нашите впечатления, да обсъдим какво всъщност стои зад музиката, защото конкурса има три посоки, чисто репертуарно. Едното, което трябва да изпълнят, е произведение от класическата музика, след това задължително една пиеса по избор от Милчо Левиев и третата пиеса е с един по-широк спектър на възможности. Може да бъде стандартен джаз, може да бъде дори и поп или латино, или каквото те решат от по-съвременната музика, по-встрани от класическата музика, или произведение от български съвременен композитор. В тези три посоки вижданията и интерпретацията са съвсем ясно различни", каза пред БТА проф. Людмил Ангелов.
По думите му приоритет на този конкурс е отварянето на нови хоризонти за младите таланти. „Защото, в крайна сметка, той търси да поощри и да отвори врати към музикалните сцени за личности, които биха били като Милчо Левиев, който всъщност никога не е учил да бъде джазмен. Учил е в българската консерватория, в юузикалната академия, бил ученик на Панчо Вадигеров по композиция, на академик Андрей Стоянов по пиано, т.е. абсолютно сериозно, така да го речем в кавички, музикално образование, което обаче се съчетава в него. В една и съща личност – не само пианиста, но и композитора и джазмена, който пък от своя страна е един от първите хора в световен мащаб, който обръща внимание на етноелементите в джаза. Какво по-хубаво за нас, че това са именно българските фолклори, българската музика, която е толкова богата и интересна. Така че ние търсим и искаме да намерим такива хора, на които да помогнем, такива млади таланти с едни по-разнообразни и по-широки интереси. И тези семинари, които ние провеждаме, са ценни именно с това“, каза още проф. Ангелов.
Уточни, че тази година е дадена възможност за участие и на по-младите пианисти и че има участници, които са свирили свои собствени композиции. Това е, според него и една от целите на конкурса – да стимулира подобни млади пианисти, които имат и тези интереси, и по този начин да имат и възможност да свирят пред публика своите композиции.
„Носителят на голямата награда, например, Виктор Вичев от Пловдив, представи един свой собствен цикъл от четири пиеси, които бяха чудесни. И сред най-малките също имаше едно момче, Константин Кънчев – „Канц", което пък ни очарова с тази простота и тези наистина по детски измислени пиеси, но пък очевидно това дете има таланта да бъде и композитор. Така че решихме да го поощрим и с една специална награда на журито за композиция. Също както и най-малкият ни участник – Дарен Ерханов от Русе, само на 11 години изпълни много зряло своята програма. Така решихме и за него да дадем една награда, която по принцип не беше включена в регламента“, разказа още проф. Ангелов.
Роденият в Пловдив Милчо Левиев (1937–2019) има огромни заслуги и влияние в развитието на българския джаз. Завършва Националната музикална академия (тогава Държавна консерватория) през 1960 г. Негови професори са Панчо Владигеров и Андрей Стоянов. Започва кариерата си в Пловдивския драматичен театър. Диригент е на Биг бенда на Българското национално радио от 1962 до 1966. От 1963 до 1968 г. работи като солист и диригент на Пловдивската и Софийската филхармония. През 1965 г. става създател, водач и пианист на формация „Джаз фокус 65“, с която участва в международни фестивали и концертни турнета в Швейцария, Финландия, Франция и други. През 1970 г. по покана на Дон Елис напуска България и заминава за Лос Анджелис. Остава с него до 1977 г. В началото на 1980 г. се завръща за кратко в страната и изнася поредица от концерти. Бил е на многобройни турнета из Европа и САЩ. Преподава в Университета на Южна Калифорния и води майсторски клас в Нов български университет. Има над 70 записа в световни фирми като инструменталист, композитор, аранжор с джаз музиканти като Дон Елис, Ал Жеро, Арт Пепър, Били Кобъм и други. Левиев печели награда „Грами“, отличие от Националния джаз образователен конгрес и Почетен златен медал на Международната академия на изкуствата в Париж (1995). Удостоен е с орден „Стара планина“, орден „Св. св. Кирил и Методий“ – огърлие и титлите Почетен доктор хонорис кауза от Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив (1995) и от Нов български университет.
Значими негови творби са Рапсодия „Орфей“ за пиано и симфоничен оркестър, Симфо-джаз скици за джаз комбо и симфоничен оркестър, 11 инвенции за инструменти и гласове, Концерт за джаз комбо и др.
/ДД/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина