site.bta„Три за щастие“ – 3 жени, 3 истории, 3 гледни точки за пътя към щастието
„Три за щастие“ представя три различни истории, три различни гледни точки за това как може да се стигне до някакво щастие, казва пред БТА режисьорката Ана Батева по повод първата премиера на новата сцена „Спам“. Нейният авторски спектакъл е абсурдно-комична история за камъка, който бутаме всеки ден, за преходността на времето и за щастието, което все не успяваме да достигнем.
„Основно, което ме водеше като линия, са трите части. В първата от тях е търсенето и нуждата от отговори, които персонажите си задават, и липсата на такива, което създава тревожност и паника – от това, че светът е безмълвен към нашите въпроси, от това къде се намирам, какво става с мен и защо не е това, което искам. Във втората част доминира сблъсъкът с безсмислието и как то се отразява на хората. Как в момента, в който осъзнаеш, че всичко, което си вярвал, искал и преследвал, всъщност е едно нищо, и това те панира, защото трябва да има нещо – каквото и да е то. Третата част е за освобождаването от всичко това и приемането на хаоса такъв, какъвто е – защото, все пак, нищо не зависи от нас. Идеята е да живеем на момента“, разказва Ана Батева.
ЕВЕНТУАЛНИЯТ ИЗХОД
„Не ми се иска да казвам как и какво трябва да правим, но това е някакъв евентуален изход за достигане до някаква лекота и щастие“, допълва Батева.
„Темите са общовалидни за всички хора и те си ги задават не ежедневно, но доста често. Има такива периоди, в които човек се чувства на кръстопът и мисли, че нещо е правилно в живота му. Взема трудно решение, но продължава да си задава въпроси дали е било правилното. Аз самата съм имала поне една такава по-сериозна ситуация в живота си – все едно нямаш избор, нито изход, а всъщност не е така“, коментира пред БТА актрисата Майа Тинкова.
„Когато навърших 30, започнах да си задавам повече въпроси за смисъла, какво ме прави щастлива, какво искам да дам на света и да взема от него. Докоснах се до моята героиня, която търси начин как да живеем правилно. Друг е въпросът кое е правилно и има ли правилно“, споделя пред БТА актрисата Валерия Минева.
„Всички теми, които обсъждаме, са минавали през нашите глави – семейство, деца, кариера, личностно развитие, дори времето“, обобщава пред БТА актрисата Елена Замяркова.
ОЩЕ ТРИ ЖЕНИ...
„Тръгваме от лични истории, като идеята беше впоследствие те да станат общовалидни. Може би, ако имаше още три жени, щеше да има още три истории“, казва с усмивка Ана Батева.
По думите ѝ в случая по-важни са проблемите, които се поставят и дали те са лесно разпознаваеми: „Зрителят трябва да се разпознае, за да може да проследи действието. Не ми си искаше да го занимавам прекалено много с философии. Исках философиите да се усетят на някакво интуитивно ниво – чрез присъствие, чрез тегоба, чрез пауза“. Батева признава, че през 2024 г. нейните лични ценности и вярвания са били подложени на „абсолютно преосмисляне“ – какво да прави и накъде да върви: „В последствие, в процеса на работа, пиесата започна да придобива вида, в който е, и да бъде разделена на три части, и всяка част да е различна“.
Това не са чисто женски проблеми, но може би емоционалността, с която са поднесени, е по-присъща за женската природа, допълва Майа Тинкова.
ЗА ПЪРВИ ПЪТ ЗАЕДНО
Ана Батева работи за първи път с трите актриси. „Беше типично по-женски. Имаше моменти, в които се усещат едни женски енергии, но това е много нормално. Работата ми като режисьор бе да окопитя тези енергии и настроения. Шегата настрана, но не ми се искаше да прибягвам до вече познати неща, които съм правила. Искаше ми сега да пробвам нещо различно, да имам някакво предизвикателство“, коментира режисьорката.
По думите на Елена Замяркова авторът и режисьорът се допълват, освен че са един и същи човек: „И това е много хубаво. Минахме през много интересен период. Авторът дори променяше текста пред нас по време на репетиции. Ние също допринасяме със свои неща. Получи се един обмен. Тя искаше от нас да бъдем смели и да не ни е страх да се изложим“.
„Ана Батева е много чист човек, който не казва „Аз съм открила нещата и сега просто ще ги направим“. Тя е човек, който търси – търси на сцената, търси чрез нас... Дава ни едни стрелички, които ние да вземем и да направим обща мишена. Дава ни зрънце, което да развием и, ако не се справяме, тя съвсем леко и деликатно ни помага. Не ни дава всичко наготово, което за мен е най-ценното. Оставя ни сами да дълбаем и да търсим“, казва още Замяркова.
„Три за щастие“ е продукция на сдружение „Транзит“ и на продуцентската къща „Гръм и тряс", в партньорство със Spam Studios. Хореографията и костюмите са на Деница Николова, музиката – на Стефан Здравески. В пиесата има цитати от Албер Камю.
Автор – Даниел Димитров
Оператори – Любомир Младенов, Даниел Димитров
Монтаж – Валя Ковачева
/ТС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина