site.btaФилмът „Чума“ доказва възможността литературната ни класика да подхранва съвременното кино, смята Божидар Манов


Филмът „Чума“ доказва възможността на нашата литературна класика да подхранва съвременното кино. Това каза критикът и преподавател Божидар Манов на пресконференция с екипа на продукцията след нейната премиера на фестивала „Златна роза“ във Варна. По думите му старата драматургия работи в основния живец на историята, където трябва индивидът да бъде в хармония със социалната тематика. Нашата класика, прочетена с точните очила, има двойно дъно и от нея могат да се извадят много неща, което според него е направил сценаристът Боян Биолчев.
Филмът е създаден по мотиви от разказа „През чумавото“ на Йордан Йовков, който е част от сборника „Старопланински легенди“, издаден през 1927 г. За работата си по сценария Боян Биолчев сподели, че е бил воден от идеята, че единственото нещо, което може те накара да прескочиш чувството си за самосъхранение е любовта. Предизвикателство е било да насити историята с персонажи, които липсват в първоизточника, каза той, но подчерта, че Йовков е абсолютният български европейски писател и при него я има тръпката на човешката енергия, която само трябва да се появи и в образите на екрана.
Режисьорът на „Чума“ Иван Владимиров сподели, че идеята за филм по разказа на Йовков съществува от много време, и подета от художника Владо Шишков. След като Боян Биолчев написва сценария, Владимиров е бил поканен от продуцентите да поеме продукцията. Много харесвам исторически филми, защото ми се струват екзотични и интересни за гледане, особено ако човек успее да заложи нещо повече в тях, посочи той, но призна, че за него е било различно от досегашния му опит да работи по готов сценарий и е изпитал много трудности със създаването на епохата чрез декори и костюми.
Лентата е снимана в махалите до софийското село Каменица, където къщите са били състарени, за да изглеждат като от началото на XIX век, сподели режисьорът. Попитан дали е искал да направи връзка между сюжета на разказа и съвременната пандемия от коронавирус, Владимиров обясни, че сценарият е бил готов години, преди да се появи КОВИД-19. Разбира се при подготовката на снимки екипът е обсъждал тази близост, но тя според режисьора присъства единствено в репликите на героите за страха в нас, който е силен колкото чумата.
Той сподели, че е искал да направи историята като уестърн, но според критиците опитът му не е успешен и жанрът е постигнат само в началните епизоди, а след това разказът се разпада и е по-силен в интимните епизоди, но по-слаб в масовите сцени, където трябва да се усети страха на хората от болестта. Бяха изказани мнения, че липсва образът на чумата в атмосферата на екрана. Много добри отзиви получи главният актьор Свежен Младенов, който по думите на критиката изнася филма със силното си присъствие.
/ХК/
news.modal.header
news.modal.text