Премиера на фестивала „Златна роза“ във Варна

site.btaФилмът „Чума“ доказва възможността литературната ни класика да подхранва съвременното кино, смята Божидар Манов

Филмът „Чума“ доказва възможността литературната ни класика да подхранва съвременното кино, смята Божидар Манов
Филмът „Чума“ доказва възможността литературната ни класика да подхранва съвременното кино, смята Божидар Манов
Режисьорът на филма "Чума" Иван Владимиров (вляво), сценаристът Боян Биолчев (вдясно) и Ирина Иванова на фестивала "Златна роза". Снимка: Валентина Добринчева / БТА

Филмът „Чума“ доказва възможността на нашата литературна класика да подхранва съвременното кино. Това каза критикът и преподавател Божидар Манов на пресконференция с екипа на продукцията след нейната премиера на фестивала „Златна роза“ във Варна. По думите му старата драматургия работи в основния живец на историята, където трябва индивидът да бъде в хармония със социалната тематика. Нашата класика, прочетена с точните очила, има двойно дъно и от нея могат да се извадят много неща, което според него е направил сценаристът Боян Биолчев. 

Филмът е създаден по мотиви от разказа „През чумавото“ на Йордан Йовков, който е част от сборника „Старопланински легенди“, издаден през 1927 г. За работата си по сценария Боян Биолчев сподели, че е бил воден от идеята, че единственото нещо, което може те накара да прескочиш чувството си за самосъхранение е любовта. Предизвикателство е било да насити историята с персонажи, които липсват в първоизточника, каза той, но подчерта, че Йовков е абсолютният български европейски писател и при него я има тръпката на човешката енергия, която само трябва да се появи и в образите на екрана. 

Режисьорът на „Чума“ Иван Владимиров сподели, че идеята за филм по разказа на Йовков съществува от много време, и подета от художника Владо Шишков. След като Боян Биолчев написва сценария, Владимиров е бил поканен от продуцентите да поеме продукцията. Много харесвам исторически филми, защото ми се струват екзотични и интересни за гледане, особено ако човек успее да заложи нещо повече в тях, посочи той, но призна, че за него е било различно от досегашния му опит да работи по готов сценарий и е изпитал много трудности със създаването на епохата чрез декори и костюми. 

Лентата е снимана в махалите до софийското село Каменица, където къщите са били състарени, за да изглеждат като от началото на XIX век, сподели режисьорът. Попитан дали е искал да направи връзка между сюжета на разказа и съвременната пандемия от коронавирус, Владимиров обясни, че сценарият е бил готов години, преди да се появи КОВИД-19. Разбира се при подготовката на снимки екипът е обсъждал тази близост, но тя според режисьора присъства единствено в репликите на героите за страха в нас, който е силен колкото чумата. 

Той сподели, че е искал да направи историята като уестърн, но според критиците опитът му не е успешен и жанрът е постигнат само в началните епизоди, а след това разказът се разпада и е по-силен в интимните епизоди, но по-слаб в масовите сцени, където трябва да се усети страха на хората от болестта. Бяха изказани мнения, че липсва образът на чумата в атмосферата на екрана. Много добри отзиви получи главният актьор Свежен Младенов, който по думите на критиката изнася филма със силното си присъствие. 

 

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:22 на 15.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация