site.btaПовечето български компании все още се намират в междинна фаза по отношение на цифровата си зрялост, сочи проучване

Повечето български компании все още се намират в междинна фаза по отношение на цифровата си зрялост, сочи проучване
Повечето български компании все още се намират в междинна фаза по отношение на цифровата си зрялост, сочи проучване
Главният изпълнителен директор на „Сименс“ за България, Северна Македония и Украйна Боряна Манолова и от Соня Миклай, главен управител на ГБИТК представиха национално проучване за нивото на дигитализация у нас. Снимка: ГБИТК

Повечето български компании вече са преминали началния етап на дигиталната трансформация, но все още се намират в междинна фаза по отношение на цифровата си зрялост. Това показва третото поред национално проучване за нивото на дигитализация у нас, реализирано съвместно от "Сименс" (Siemens) България и Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК), съобщиха от двете организации.

Резултатите от изследването бяха представени от главния изпълнителен директор на "Сименс" за България, Северна Македония и Украйна Боряна Манолова и от Соня Миклай, главен управител на ГБИТК.

Проучването надгражда предходните допитвания от 2018 и 2021 г. и затвърждава ролята си на барометър за дигиталната трансформация в българската икономика. В анкетата, проведена онлайн между 2 март и 7 април 2025 г., се включиха 92 компании от 27 сектора – от производство и енергетика до IT, логистика и услуги. Повече от 60 на сто от участниците са представители на висшето ръководство, което прави изследването ценен индикатор за стратегическите нагласи на бизнеса към дигиталната трансформация. 

Резултатите показват, че българските компании са в етап на преход - те активно използват цифрови технологии, но сравнително рядко ги интегрират в пълна степен и мащаб. Средната самооценка на бизнесите за степента на дигитализация е 6,82 по десетобалната скала. Това предполага умерена дигитална зрялост с известен напредък, но и с отчетлива нужда от ускоряване на трансформационните процеси. 

"Дигиталната трансформация не е технологичен лукс, а условие за растеж, устойчивост и конкурентоспособност. Компаниите, които стратегически възприемат и интегрират новите технологии, ще бъдат лидерите на утрешния пазар", каза Боряна Манолова, цитирана в съобщението. 

"Радващо е, че виждаме нарастваща осъзнатост сред бизнеса, но е ясно, че ни предстои още работа – особено в посока човешки капитал, стратегическа визия и по-смели инвестиции", допълни тя.

Според резултатите от допитването компаниите в България се фокусират основно върху решения с директна и бърза възвръщаемост като повишаване на оперативната ефективност (посочена от 18 на сто от анкетираните като основен мотив за внедряване на цифрови технологии), постигане на конкурентни предимства (16 процента) и оптимизация на производителността на служителите (14 на сто). Макар и разбираем от гледна точка на икономическата рационалност, този подход често пренебрегва по-дългосрочните възможности, свързани с трансформацията на бизнес моделите, интеграцията на устойчивостта и създаването на нови източници на стойност.

Най-широко разпространените технологии, които се използват от бизнеса у нас, са платформите за анализ на данни (21 на сто), изкуственият интелект/машинното обучение (15 на сто) и решенията за разширена автоматизация/роботика (14 на сто). В същото време авангардни решения като цифрови близнаци и блокчейн остават до голяма степен пренебрегвани с едва 2 - 7 на сто внедряване. 

Значителна част от компаниите разчитат на хибридна технологична инфраструктура (47 на сто) или предимно локални решения (38 процента), докато едва 13 на сто използват основно облачни платформи. Това, в комбинация с факта, че само 9 на сто от анкетираните са достигнали високо ниво на автоматизация на процесите (над 80 процента), показва сериозно разминаване между инфраструктурната модернизация и реалното извличане на стойност чрез цифрови процеси.

Инвестициите в цифрови технологии остават сравнително скромни – близо 60 на сто от респондентите отделят под 10 процента от бюджета си за дигитализация. Въпреки това близо две трети от анкетираните вече са интегрирали или планират да интегрират цифрови технологии в следващите 12 месеца.

Бюджетни ограничения, липса на квалифицирани специалисти и трудности при интеграцията на съществуващи (наследени) системи са посочени като основните препятствия пред разгръщане на пълния потенциал за дигитализация. 

Недостигът на квалифицирани кадри остава особено сериозно предизвикателство, затвърждавайки изводите от предишните две проучвания. Въпреки че 62 на сто от компаниите очакват позитивно въздействие от дигитализацията върху работната сила - включително създаване на нови роли и професии - само 10 процента от работодателите смятат, че техният персонал е напълно подготвен за технологичните промени. 

"Българският бизнес е изправен пред стратегически избор - от оперативна дигитализация към стратегическа трансформация. Той осъзнава значението на дигиталната трансформация и вече е направил първи стъпки, но напредва бавно и неравномерно. Основните усилия са насочени към оперативни подобрения с бърза възвръщаемост, а стратегическите аспекти като иновации, устойчивост и развитие на кадри често остават на заден план", отбелязва Соня Миклай. 

"Недостатъчните инвестиции, липсата на подготвен персонал и технологични ограничения възпрепятстват реалното извличане на стойност от дигитализацията. За да бъдат конкурентоспособни в дългосрочен план, компаниите трябва да преминат от тактически към стратегически подход и да възприемат дигитализацията като основен двигател на растеж и иновации", допълни тя, цитирана в съобщението.

Над 75 на сто от анкетираните посочват устойчивостта като ключов или важен приоритет в своите дигитални стратегии. В областта на киберсигурността компаниите залагат на технологични защити, обучения и планове за реакция при инциденти.

/ИЦ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:29 на 18.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация