Фискален съвет на Република България – Прессъобщение

site.btaФискален съвет на Република България: Анализ на Симеон Дянков - Икономическо въздействие на един допълнителен километър магистрала „Хемус“

Фискален съвет на Република България: Анализ на Симеон Дянков - Икономическо въздействие на един допълнителен километър магистрала „Хемус“
Фискален съвет на Република България: Анализ на Симеон Дянков - Икономическо въздействие на един допълнителен километър магистрала „Хемус“

Икономическо въздействие на един допълнителен километър магистрала „Хемус“

Автор: д-р Симеон Дянков

Магистрала „Хемус“ (А2) улеснява регионалното развитие в Северна България. Този анализ оценява икономическото въздействие от изграждането на един допълнителен километър от магистрала „Хемус“, при условие че всички материали и строителни услуги се доставят на местно ниво. Разглеждаме три компонента на икономическото въздействие: ефекти предизвикани от строителството, използвайки макроикономически мултипликатори; ползи за потребителите от спестяване на време за пътуване и намаляване на експлоатационните разходи на превозните средства; и ползи от намаляване на произшествията, приемайки 50% намаление на смъртните случаи и нараняванията.

Анализираните обеми на трафика са 10 000 превозни средства на ден, което е правдоподобно ниво за магистрала с интензивно движение. Стойността на средното време на водача е консервативно оценена на 5 евро на час.

Дългосрочният мултипликатор се оценява на 1,2, като се използват оценки от други източноевропейски страни, което води до добавена стойност от 9,6 милиона евро. Строителството генерира 267 еквивалентни на пълно работно време работни години, с допълнителни косвени ефекти чрез веригите за доставки. Спестяванията на време за пътуване се оценяват на приблизително 1 520 225 евро. Годишните икономии от експлоатационни разходи за превозни средства са приблизително 182 500 евро. При допускане за 30 години полезен живот на магистралата и 5% амортизация годишно, настоящата стойност на този мултипликатор е 26 160 000 евро.

Годишната полза от намаляване на произшествията - ако се приеме 50% намаление на произшествията поради подобрения в безопасността на магистралите, е 1 625 000 евро, с настояща стойност от 24 970 000 евро. Чрез това изчисление намаляването на произшествията допринася с ~42% за общото икономическо въздействие, което подчертава значението на безопасността при строителството на магистрали.

Таблица Общо икономическо въздействие

Компонент

Дългосрочен план ( € )

Дългосрочен ефект върху БВП

9 600 000

Време за пътуване + спестявания от превозно средство

26 160 000

Намаляване на инцидентите

24 970 000

Общо икономическо въздействие

60 730 000

 

Заключения:

  1. Спестяванията от време за пътуване и разходи за превозни средства се увеличават пряко с интензитета на трафика; по-големият трафик поради намаленото време би увеличил допълнително ползите. Този вторичен ефект не е част от допусканията.
  2. Намаляването на произшествията допринася за половината от общите ползи, което показва, че подобренията в безопасността носят големи дългосрочни ползи.
  3. Дори един-единствен километър от стратегическа магистрала осигурява значителна макроикономическа стойност от близо 61 милиона евро, което оправдава инвестициите в тесни участъци или сегменти с висок трафик.

БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 21:43 на 22.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация