ОБЗОР

site.btaСАЩ искат да достигнат Арктика през финландските корабостроителници

САЩ искат да достигнат Арктика през финландските корабостроителници
САЩ искат да достигнат Арктика през финландските корабостроителници
Финландският ледоразбивач "Нордика". Снимка: AP Photo/David Goldman

Мащабният закон на президента на САЩ Доналд Тръмп за данъците (т. нар. Голям и красив законопроект) предвижда над 8,6 милиарда долара за засилването на ледоразбивачния флот на Бреговата охрана на САЩ в Арктика, където Вашингтон се надява да противодейства на засилващото се руско и китайско влияние, предаде Ройтерс. Агенцията отбелязва, че Бреговата охрана, която е отделно разклонение на въоръжените сили на САЩ, иска приемането на въоръжение на осем или девет ледоразбивача, като в момента тя разполага с едва три. Същевременно, докато климатичните изменения свиват полярните шапки, арктическите морета все повече се разглеждат като търговски пътища.

Китай и Русия работят заедно за разработване на арктически корабни маршрути и за укрепване на отбраната им. Като контрабаланс миналата година САЩ, Канада и Финландия обявиха тристранно партньорство, наречено „Леден пакт“, за изграждане на флот от 70 до 90 ледоразбивача през следващото десетилетие, за да „проектират сила“ в полярния регион и да прилагат международни норми и договори.

„След 17 години Америка най-накрая се включва в надпреварата за разбиване на ледовете“, коментира Нешънъл Интерест“. Изданието припомня как през 2008 г. Русия започна да се съсредоточава върху разработването на огромните ресурси на Арктика. Москва предприе стъпки за съживяване на старите си военни бази от съветската епоха, които са разпръснати в доходоносния регион. Днес се разкри сериозна стратегическа празнина – Русия разполага с много сложни и впечатляващи ядрени ледоразбивачи, на които американците и техните съюзници нямат какво да противопоставят. Като се има предвид 17-годишната преднина на Русия и влошаващото се корабостроене и цялостен капацитет на отбранителната промишленост на Америка, ще бъде трудно за Вашингтон да навакса в смислен срок, допълва авторът на статията Брандън Вайхарт.

Тръмп многократно е призовавал САЩ да придобият около 40 нови ледоразбивача, за да подобрят националната сигурност в Арктика. Тези ледоразбивачи биха могли да помогнат на компаниите с логистиката и да поддържат отворени линии за доставки за потенциално разработване на находища в мразовития регион. Ройтерс посочва като евентуален изпълнител на поръчките на ледоразбивачите не само корабостроителниците в САЩ, но и тези в Канада и Финландия.

Самата Финландия изглежда готова да помогне на САЩ, що се отнася до ледоразбивачите. В интервю за „Си Би Ес Нюз“ президентът Александър Стуб заяви, че докато страната засилва отбраната си по границата си с Русия и се готви да приеме контингент от сухопътните войски на НАТО, тя е силно фокусирана и върху морската сигурност. Той припомни, че страната му е построила повече от половината действащи ледоразбивачи на света, както и споразумението от миналата година с Канада и САЩ, което позволява обмен на опит и ускоряване на строителството на съдовете. „Ще се радваме да предоставим няколко ледоразбивача на администрацията на САЩ преди края на мандата на Тръмп“, заяви Стуб, добавяйки, че един от начините да се направи това, е „да се продаде употребяван ледоразбивач и след това евентуално да се комбинира с построяването на няколко нови“.

Изследователят от Финландския арктически институт Хари Микола заяви пред националната медия „Иле“, че засиленият интерес на САЩ към севера остава полезен за страната му и съюзниците от НАТО. „Най-мощният ни съюзник и ключови съюзници ще имат подобрени възможности и капацитет да действат в Арктика“, заяви той, като отбеляза, че макар САЩ да се отличават във въздушните и подводните области на Арктика, им липсва капацитет за действие върху ледени повърхности – празнина, която Финландия би могла да помогне да се запълни. „Не само че американският флот от ледоразбивачи е атрофирал през десетилетията, но и уменията за изграждане на такива кораби са загубени“, отбеляза на свой ред пред медията бившият военноморски аташе на САЩ в Хелзинки Питър Рибски. Според него ако американските корабостроителници искат да разработват ледоразбивачи на същото ниво като Финландия, това ще изисква значителни инвестиции и експертиза, което ще отнеме както време, така и пари. Затова за Вашингтон е по-логично да се обърне към Финландия за готови кораби.

Междувременно по време на пресконференция Тръмп разкри, че води разговори с Хелзинки за закупуване на 15 кораба, способни да разбиват морски лед, като похвали финландския опит в изграждането на този тип кораби, предаде вестник „Ю Ес Ей Тудей“. Изданието отбелязва, че този ход е част от международна надпревара за влияние във все по-достъпна Арктика. Според Тръмп ледоразбивачите биха били от съществено значение за САЩ, за да прокарат стратегическите си интереси в региона и за запълване на празнината, зейнала от загубените години на бездействие в Арктика. Предложението за закупуване на корабите обаче може да предизвика противоречия, отбелязва изданието. Тръмп призна, че е направил предложение директно на Стуб, без да минава през Конгреса, и се пошегува за възможни реакции: „Ще се опитат да ме импийчнат и за това“. Представителите на опозиционната Демократическа партия вече разкритикуваха хода, твърдейки, че президентът се меси в делата на законодателната власт.

Арктическите клаузи в „Големия красив законопроект“ на Тръмп обаче бяха решително подкрепени в неговата Републиканска партия, както и в самата арктическа Аляска.

„Арктическата сигурност е ключов компонент от портфолиото на националната отбрана и граничната сигурност на Америка, но ние отлагахме тази инвестиция твърде дълго. Тази историческа инвестиция укрепва нашия капацитет за реагиране, подкрепя текущите мисии за издирване и спасяване и подобрява способността ни да пресичаме чуждестранни оператори, занимаващи се с незаконен, недеклариран и нерегламентиран търговски риболов“, коментира пред изданието „Мъст Рийд Аляска“ конгресменът от щата и член на подкомисията по брегова охрана и морски транспорт в Конгреса Ник Бегич. „Ясно е, че трябва да направим значителна инвестиция в Бреговата охрана, и то бързо“, допълни той.

Сенатор Лиза Мурковски (Републиканска партия – Аляска) говори за „историческата инвестиция и модернизация на бреговата охрана“ в изявление след гласуването за законопроекта. Изданието коментира, че макар демократите да критикуват финансирането на ледоразбивачите като „разточително“, за консерваторите и ястребите на националната сигурност това е въпрос на суверенитет и оцеляване в променящия се геополитически климат.

„Програмата за полярни ледоразбивачи е нашият най-голям приоритет за придобиване“, на свой ред адмирал Кевин Лънди, изпълняващият длъжността командир на Бреговата охрана, цитиран от „Политико“. Това масивно вливане на средства цели не само да навакса, но и да направи скок напред, защото който контролира арктическите морски пътища и енергийни маршрути, контролира бъдещето, като Арктика сега е бойно поле за световно господство, отбелязва изданието.

„Америка не бива да изостава в Арктика“, коментира в своя статия за вестник „Вашингтон Таймс“ пенсионираният подполковник от Корпуса на морската пехота на САЩ и настоящ преподавател в Университета в Джорджтаун Дейвид Джонас. Според него САЩ трябва да обмислят дали да не си сътрудничат с Финландия и при разработването на атомни ледоразбивачи, защото в момента достъпните дизелови биха отстъпвали пред руските атомни разработки. „Тази инициатива обаче би изисквала решителност от президента. Бреговата охрана на САЩ експлоатира конвенционалните ледоразбивачи, но няма ядрени възможности, докато военноморските сили експлоатират ядрени самолетоносачи и подводници, но нямат опит с ледоразбивачите. Флотът, бреговата охрана и Националната администрация за ядрена сигурност трябва да работят заедно, за да определят най-добрия начин за действие“, смята той.

„Ако финландците успеят да подпишат договор със САЩ за строеж на ледоразбивачи, това ще бъде голям успех за тях“, отбелязва пред руското издание Взгляд политологът Максим Рева, специалист по корабостроене, който преди това е работил като анализатор в ръководството на руското пристанище Уст Луга. „САЩ обаче се нуждаят от ледоразбивачи, достатъчно мощни, за да работят в Арктическия басейн, а не във вътрешни морета като Балтийско. Атомните ледоразбивачи са най-подходящи за тази работа, но финландците нямат технология за ядрено корабостроене“, допълва експертът.

САЩ трябва да се конкурират с Москва във всички аспекти в Далечния север. Същевременно единствено САЩ имат политическата воля сред страните от Запада да се вдигнат в защита на Арктика и да я развият по-пълноценно в полза на Запада. При управлението на Тръмп изглежда, че Америка най-накрая също има политическата воля да го направи. Ето защо новоприетият „Голям красив закон“ ​​включва над 8,6 милиарда долара за изграждането на нови ледоразбивачи на бреговата охрана на САЩ. И затова Тръмп се опитва да закупи ледоразбивачи от трети страни като Финландия, обобщава „Нешънъл Интерест“.

/ПТА/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:37 на 11.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация