site.btaС тържествено честване Институтът по микробиология ще отбележи 77-годишнината си и 20 години от членството си в мрежата "Пастьор"

Снимка: Асен Тонев/БТА, архив

Институтът по микробиология "Стефан Ангелов" при Българската академия на науките (ИМикБ-БАН) организира тържествено честване на своята 77-годишнина и на 20 години от членството си в мрежата "Пастьор", съобщиха за БТА от научната институция.

Честването е под мотото "Успешни истории на български учени в мрежата "Пастьор" и ще се състои на 7 март в конферентната зала на Института по микробилогия, на ул. "Акад. Ангел Бончев", блок 26. На него ще присъства д-р Сесилия Кастило, отговорник за регионалното и стратегическо развитие на мрежата "Пастьор" в Евро-Средиземноморския регион.

Както БТА писа, на 14 март 2022 г. председателят на Българската академия на науките акад. Юлиан Ревалски връчи почетен плакет - "златен" на БАН, на директора на Института по микробиология "Стефан Ангелов" проф. Пенка Петрова, за съществения научен принос за развитието на микробиологията в България и за 75-годишнината от основаването на института. Наградата беше присъдена от БАН на тържественото честване за 75 години от създаването на Института по микробиология.

Институтът по микробиология на БАН е много търсен и видим от обществото, и в него се правят дълбоки фундаментални изследвания в ключови области като микробиологията и биотехнологиите. Много се радвам, че в института има толкова млади учени, каза тогава акад. Ревалски.

Той отбеляза, че заради пандемията от КОВИД-19 се видя колко е нужно на страната ни да има учени, особено микробиолози. Трябва да стане ясно на всички, че трудът на учения е не по-малко важен от този на учителите и на преподавателите във висшите училища, заяви председателят на БАН.

Институтът по микробиология на БАН е лидер и доказва позицията си в своята област, като постиженията са му на световно ниво, подчерта акад. Юлиан Ревалски. Той отбеляза, че Институтът по микробиология "Стефан Ангелов" е член на престижната Международна мрежа от институти "Пастьор".

В словото си директорът на Института по микробиология на БАН проф. Пенка Петрова изброи големите успехи на института за изминалите 75 години, но и припомни имената на изтъкнатите учени, допринесли със своите микробиологични открития за подобряването на живота на българското общество и на държавата ни. Ценните ни патенти за антивирусни препарати са действащи и до днес, отбеляза директорът.

Проф. Пенка Петрова в словото си на тържественото честване за 75-годишнината акцентира и върху значимите научни проекти и изследвания в Института по микробиология на БАН. Тя каза, че в Департамента по обща микробиология са открити бактерии, които могат да разграждат някои видове пластмаси и се изучават проби за свойствата на млечно-кисели бактерии. В областта на инфекциозната микробиология е създадена методика за бърза диагностика на туберколозата. В биотехнологиите са създадени нови системи за получаването на биогаз, на водород и на метан. В Департамента по вирусология се правят научни изследвания за КОВИД-19, а в друг департамент на института се правят проучвания за забавяне на стареенето. В областта на имунологията има голям напредък за изучаването на имунитета, търсят се също връзките между ревматоидния артрит и КОВИД-19. Работи се и по създаването на нови видове ваксини, каза тогава проф. Петрова.

Тя подчерта, че микробиологията винаги ще бъде една от науките, които решават основни проблеми, свързани с прехраната и със здравето на човека.

На 13 март 2022 г. проф. Пенка Петрова в интервю за БТА каза, че през последната година учените от Института по микробиология "Стефан Ангелов" работят по 88 научни проекта, сред които за създаването на пробиотици, на нови ваксини и на козметични препарати за предотвратяване на стареенето.

/АКМ/