site.btaПарламентът обсъжда законопроект за ратификация на два международни договора - за придобиване на още 8 нови F-16C/D Block 70 и на съвместна тактическа радиосистема

Парламентът обсъжда законопроект за ратификация на два международни договора - за придобиване на още 8 нови F-16C/D Block 70 и на съвместна тактическа радиосистема
Парламентът обсъжда законопроект за ратификация на два международни договора - за придобиване на още 8 нови F-16C/D Block 70 и на съвместна тактическа радиосистема
Снимка: "Локхийд Мартин"

Парламентът обсъжда Законопроекта за ратифициране на международен договор „Придобиване на 8 нови самолета F-16C/D Block 70, боеприпаси, средства за обучение, средства за поддръжка, резервни части, първоначална поддръжка и обучение за Българските военновъздушни сили“ и на международен договор "Многофункционална система за разпределение на информация - Съвместна тактическа радиосистема (MIDS JTRS) и свързана с нея поддръжка и оборудване“.

Тези договори, подписани от министъра на отбраната на 9 ноември т.г., са свързани с изпълнението на втория етап на проект за "Придобиване на нов тип боен самолет“. Инвестиционният разход за реализацията на проекта е приет с решение от 48-ото Народно събрание на 4 ноември т.г. 

Освен тези два договора, има и трети договор, който също е пряко свързан с изпълнение на Етап 2 от проекта -  договор BU-P-AAH за придобиване на авиационни управляеми ракети AIM 9X Block II и свързани с тях материали и услуги. Той е в размер на 24 357 633 щатски долара и е изцяло финансиран от правителството на САЩ, поради което не подлежи на ратификация.

Необходимите средства от националния ни бюджет за реализацията на втория етап за придобиване на нов тип боен самолет ще са в размер на 1 296 412 185 щатски долара без включено ДДС. Предвид предоставеното право на България да заплаща разсрочено всички нови сключени договори по Програмата за чуждестранни военни продажби (FMS), средствата са предвидени да бъдат заплатени за период до 10 години. Това разпределение на плащанията по години е предложено от правителството на САЩ и се допуска изменението му през годините при промяна на конкретен договор по реда на Закона за международните договори на Република България и/или съгласувано с Министерството на финансите.

За американската страна договорите влизат в сила не само след тяхното подписване, съответното ратификация от Народното събрание на Република България, а и след регулярното превеждане на финансовите средства по тях в рамките на заложения в договорите начин на плащане.

Междуправителствените договори по Програмата FMS на САЩ не предвиждат клаузи, позволяващи на купувача да търси обезщетяване на настъпили вреди и пропуснати ползи. Когато осигурява доставки за купувача, Департаментът по отбрана на САЩ (DoD) ще използва същите договорни клаузи, същата договорна администрация и същите процедури за качество и проверки, които би използвал при осигуряване на доставки за себе си. По този начин купувачът приема, че ще получи същата защита на своите интереси, каквато DoD ще осигури за своите въоръжени сили. Заедно с това страните се съгласяват да разрешават всяко разногласие посредством консултации между двете правителства. 

Предвид необходимостта от гарантиране на конфиденциалност се предлага в чл. 3 от законопроекта Народното събрание да разпореди договорите да не се обнародват. 

/АБ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:09 на 04.12.2022 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация