site.btaГеорги Симеонов: Необходима е дългосрочна стратегия за българския оперен театър

BOBSTH 14:05:01 28-03-2019
AM1404BO.007
опера - Георги Симеонов - интервю

Георги Симеонов: Необходима е
дългосрочна стратегия
за българския оперен театър


София, 28 март /Оля Ал-Ахмед, БТА/
Необходима е дългосрочна стратегия за българския оперен театър, каза в интервю за БТА Георги Симеонов - артистичен директор и заместник-директор на Държавна опера-Русе.
Той отбеляза, че стратегическата цел на ръководството на Русенската опера е да изгражда самочувствието на всички артисти, като им дава възможност да излязат на най-престижните национални, а и на международни сцени. Георги Симеонов съобщи, че на 29 март в НДК Русенската опера представя "Набуко". Операта "Бохеми" ще бъде представена на "Сцена на вековете" - Велико Търново на 3 август и през новия творчески сезон, допълни той.
На 29 май известните български поп-групи "Сигнал" и "Диана Експрес" ще имат концерт съвместно с Русенската филхармония, озаглавен КЛАСИКА и РОК - 45 години ДИАНА ЕКСПРЕС - SYMPHONY 2019, каза още Георги Симеонов.
Той е завършил Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" - специалност Музикално-сценична режисура със степен Магистър при проф. Павел Герджиков. Специализира оперна режисура при Франко Дзефирели в Италия (2003 -2007). Започва работа като асистент-режисьор в Националната опера в София, където практикува като асистент на знаменития руски оперен постановчик и педагог проф. Борис Покровски, работи съвместно и с акад. Пламен Карталов и проф. Павел Герджиков, с Петър Щърбанов и Емил Бошнаков. Списъкът с оперни и оперетни заглавия, поставени от Симеонов е респектиращо дълъг. През 2014 година Георги Симеонов създава Опера "Нова" - България, която е единственият по рода си оперен театър в страната, замислен като платформа за обучение и кариерно израстване на оперни певци от целия свят, с подобаващ репертоар и атрактивни форми на творческа изява. Активен член е на Музикалното общество "Гаетано Доницети" в Бергамо - Италия.
От началото на сезон 2018/2019 Георги Симеонов е артистичен директор и заместник-директор на Държавна опера-Русе.

Следва цялото интервю:

Въпрос: Г-н Симеонов, в момента текат Мартенските музикални дни. Какво е най-интересното в този фестивал? Кои са иновациите на тазгодишната проява?
Отговор: Приоритетно събитие беше вечерта с откриването на 59-тото издание на този висок международен музикален форум, а именно - концертът на Русенската филхармония с Пета симфония на Густав Малер под диригентството на забележителния български диригент Йордан Камджалов. Щастлив бях, а и горд да видя как музикантите от нашия театър, които все още с голям ентусиазъм и с висок професионализъм защитават името "Русенска филхармония", дадоха един много висок старт на Фестивала. Концертът се превърна в събитие, което дълго ще се помни и от претенциозната и образована русенска публика, и от оркестрантите, и от гостите на Русе, които ежегодно изпълват с висок дух атмосферата на града в дните на Мартенски музикални дни.
Тази програма - Пета симфония на Малер, гостува и във Варна, и в София, където нашите музиканти имаха феноменален успех. Важно, разбира се, е и участието на Русенската опера с традиционна оперна продукция в програмата на Фестивала. Тази година нашият избор беше "Дон Карлос". По моята скромна преценка иновативно в облика на Фестивала е търсенето на взаимовръзки и синтез и с други музикални жанрове. Това, всъщност, е тенденция, която наблюдавам от последните няколко издания и това дава нов, свеж облик на Фестивала.
Винаги с интерес очаквам разнообразието от чуждестранни гости, а едно от по-новите явления, което е изключително позитивно, е организирането на Фестивален оркестър, за изявите на който се събират предимно млади русенски музиканти от цял свят.

Въпрос: Направихте много успешна постановка на "Бохеми" /първата през юбилейния 70-годишен сезон на Русенската опера/. Двете премиери имаха огромен успех. На какво се дължи този успех? Разкажете по-подробно за това представление? Кога пак ще го играете?
Отговор: Да, премиерата на "Бохеми" беше първа в юбилейния сезон на Русенската опера и за мен беше голяма отговорност да поставя тази опера, която е една от най-успешните през целия легендарен период на операта. По моя идея направихме изложба и я представихме на русенската общественост, емблематичните постановки на "Бохеми", в които са участвали патриарсите на българския оперен театър, като диригентът Константин Илиев, режисьорът Михаил Хаджимишев, както и плеядата легендарни певци на България - Пенка Маринова, Кирил Кръстев, Николай Здравков и др.
Искрено се радвам, че и тази премиера на "Бохеми" имаше такъв голям успех, освен препълнените зали, много хора ме срещат и се обаждат по телефона да поздравяват екипа съградил тази постановка. Тук искам да подчертая, че тя беше дело, изключително на хората работещи в Операта - от постановъчния екип, солисти, оркестър, хор, балет и др. Като режисьор бях изключително впечатлен от мотивацията на всички и желанието за успех и най-вече за съграждането на истински творчески продукт. И това зрителите го оцениха. Радвам се, че посланието ми стигна до сърцата на хората, до онази най-чувствителна брънка в човешкото светоусещане, което го кара да се вълнува и да преживява заедно с артистите. "Бохеми" ще бъде представена на "Сцена на вековете" - Велико Търново на 3 август и през новия творчески сезон.

Въпрос: На 29 март в НДК представяте"Набуко". Защо избрахте столицата за тази премиера, а не Русе? Какво да очаква публиката от вашето "Набуко"?
Отговор: Всъщност, премиерата на тази суперпродукция беше в Русе през миналата пролет. И премина с огромен успех. Тя е зрелищна, пищна, с интересна сценография и необичайно красиви и интересни костюми. Но нашият театър иска да се представи и пред софийската публика, която видимо, по мое мнение и по мнение на софийската публика, с която аз контактувам, има нужда и от добрите стари и "традиционни", както казваме, оперни заглавия. Вярваме, че нашата продукция на "Набуко" ще бъде като най-красиво и благоуханно цвете в твърде разнообразния културно-музикален букет, който се предлага на столичани - от Вагнер, до Ендрю Лойд Уебър и АББА.
Освен това, наша стратегическа цел е да изграждаме самочувствието на нашите певци и инструменталисти като им даваме възможност да излязат на най-престижните национални, а и на международни сцени. Това е и моя приоритетна задача като артистичен директор на театъра. Ние искаме да споделим радостта от това да изпълниш и да интерпретираш класическите, вечните, нежно-затрогващите музикални произведения. Такава е операта на Верди "Набуко". Ще продължим и занапред, както и досега, да предлагаме в цялата страна, не само в София, най-доброто от нашите оперни, оперетни и мюзикълни продукции, както и симфонични, а и камерни концертни програми.

Въпрос: С кои оперни заглавия ще продължите сезона в Русе и извън града?
Отговор: Продължаваме да поддържаме тенденцията за многопалитреност в репертоарната ни политика. Предстои ни на 6 април премиера на световноизвестния и култов мюзикъл "Кабаре", който ще бъде представен в много градове на България. Продължаваме и с нашия страхотен спектакъл "Фалшив герой", който вече изиграхме в НДК, но сега ни предстоят спектакли във Русе, Варна и др. През май ще направим премиера на "Селска чест" от Маскани, заедно с балетен спектакъл по Пиацола. На 6 юни ще излезе премиера /нова постановка/ на "Царицата на Чардаша". От 1 до 10 юли Русенската опера ще гостува на престижния фестивал във Худиноара - Румъния, и в Грац - Австрия, със спектаклите на "Турандот", "Кармен" и "Набуко". През септември ще има нова премиера на "Трубадур" от Дж. Верди. Русенската опера е официализирана през 1949 г. като първата премиера е на "Травиата", която се е състояла на 27 ноември същата година. На 27 ноември 2019 г. ще излезе и нашата премиера на същата опера, като най-значимото събитие в 70-годишния юбилеен сезон.

Въпрос: Успяват ли да се реализират добре младите опрени и балетни артисти в русенската опера? Предлага ли им операта достатъчно предизвикателства с репертоар?
Отговор: Полагаме грижи за нашите млади изпълнители, на които даваме изключителен шанс за кариерно израстване. Отворени сме за млади таланти в оркестъра и в хора.

Въпрос: На 29 май Държавна опера - Русе ще представи КЛАСИКА и РОК - 45 години ДИАНА ЕКСПРЕС - SYMPHONY 2019. Известните български поп-групи "Сигнал" и "Диана Експрес" ще имат концерт съвместно с Русенската филхармония. Как се стигна до тази съвместна инициатива? Според вас успешно ли ще е смесването на двата жанра - рок и класика?
Отговор: Разбира се, че днес, в нашето съвремие, смесването на жанровете е нещо успешно, очаквано и силно желано от публиката в цялата страна. Така е и по целия свят. Това е също така един деликатен възпитателен подход към публиката. Дава й се възможност да усети звука, да почувства специфичния пулс на симфоничния оркестър. Това е омагьосващо и, вярвам, че след романтичния концерт с носталгичните песни от миналото на "Сигнал" и "Диана Експрес", прозвучали с класическия звук на симфоничния оркестър, част от публиката ще пожелае отново да преживее подобна емоционална среща със симфоничния оркестър на концерт с Моцарт, Бетовен, а защо не и с Малер, Брукнер и Шостакович.
Концертът на Русенската филхармония с диригент Димитър Косев и "Диана Експрес" ще е на 29 май 2019 година в зала 1 на НДК от 19.00 часа. Очаква се не просто концерт, а истински спектакъл!

Въпрос: Каква е възрастовата категория на публиката в русенската опера? Младежта проявява ли интерес към класическите названия?
Отговор: Радвам се, че младите хора са голяма част от публиката. Наред с популярните концерти, правим и мюзикъли, оперети, съвременни балети и най-различни други форми. Насочваме се интензивно за отварянето на нови хоризонти и нов "таргет" млада публика. Това е много сериозна задача и изисква търпение и постоянство.

Въпрос: Навремето Русе беше един от най-активните градове в страната с културни събития и прояви. Как стои сега въпросът с културния живот в града?
Отговор: Русе продължава да бъде културната столица на Централна северна България и особено на Крайдунавския регион. По мое наблюдение Русе има взискателна театрална и музикална публика - образована, критична, с отворени и прецизни сетива. Това е така, защото от гледната точка на артист и човек на изкуството аз виждам как в Русе има нещо ирационално, нещо мечтателно, нещо романтично и притегателно към отминали времена и нрави. Историята сякаш живее в съвременното ежедневие на русенци и поради това те ценят и обичат изкуството.
Културният календар на града е изключително наситен с всякакви събития и мисля, че активността в образованието и културата не е престанала да бъде същата, както я знаем отпреди десетилетия. Аз съм дълбоко емоционално свързан с този град.

Въпрос: Какви други проблеми в културата Ви правят впечатление? Къде да търсим решение на тези проблематики?
Отговор: Има много проблеми, и те са продиктувани от недомислие и прибързаност в хората, които управляват културните процеси. И проблемът е не само финансов. Недофинансиране има вече в цяла Европа, предизвикана от глобалните миграционни процеси. Но над всичко за мен трябва да има стратегия. На този етап, аз такава не виждам. Досега не съм чул дискусия, в която да има дългосрочна цел, какво трябва да представлява българският оперен театър след 10 години примерно или как да се "стимулира духовното израстване на нацията". Участието в даден финансов проект е спорно и мимолетно решение. Имаме потенциал, имаме и ресурс да съградим нещо много по-добро от това "да оцелеем".
Изобщо нещата за мен са преобърнати, поне в сферата на операта. С продукциите на големите, а и не само големите оперни театри и фестивали в Европа, е свързан и бизнесът - хотели, ресторанти, туроператори и пр. Дори в една Румъния, моделът е много по-работещ. Така е в Албания и в Сърбия, и в Босна и Херцеговина. Ето такива добри практики, трябва да се заимстват.
Ако методиката за финансиране на държавните културни институти, по която работим за театрите, е подходяща, за музикалните културни институти е направо смразяваща. Оперите са по численост много повече като брой /солисти, оркестър, балет/, но разликата в ставките е минимална. Амортизират се при един гастрол в страната декори, костюми и най-вече музикални инструменти /на които ремонтът е в хиляди левове/. Не се отчитат и други особености, като разстояние, икономическо положение на региона, инфраструктура. За съжаление, това води до компромиси с качеството, което за мен е неприемливо. А и градовете вече не могат да поемат толкова много културни прояви, продиктувани от същата тази "методика". Всякакви музикални, театрални, театрално-мечкарски, балетни, танцувални и други мероприятия по едно и също време.
Друг парадокс - по летни продукции на открито сме може би на първо място в света, като никой не си дава сметка, че учейки по този начин публиката на този "free style", после как същите тези зрители ще влязат отново в залите. И това е също така, слабост на тази въпросна "методика".Но това е много обширна тема и изисква специална дискусия, диалог и чуваемост от всички страни.

Въпрос: Вашето пролетно пожелание към аудиторията?
Отговор: Пожелавам на всички хора безкрайна жизнерадост и самочувствие, с мисъл и достойнство да се грижат за поколенията и духовната си потребност, за да се чувстваме пълноценни. Има какво още да дадем на света, иначе се превръщаме в преходна територия./АМ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 03:35 на 15.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация