След вчерашния брифинг на министър Асен Василев за план-сметката на държавата за тази година

site.btaПредставители на политически сили в парламента коментираха намеренията на финансовото министерство по отношение на бюджета за 2023 г.

Представители на политически сили в парламента коментираха намеренията на финансовото министерство по отношение на бюджета за 2023 г.
Представители на политически сили в парламента коментираха намеренията на финансовото министерство по отношение на бюджета за 2023 г.
Снимка: БТА/ Архив

Представители на политически сили в Народното събрание коментираха за БТА намеренията на финансовото министерство по отношение на бюджета за тази година.

Вчера министърът на финансите Асен Василев представи пред медиите напредъка в подготовката на бюджета на страната за 2023 г. след срещата си с членовете на Комисията по бюджет и финанси в 49-ия парламент.

По думите му разработваният бюджет е изпълним. Той дава една добра основа за следващите няколко години, тъй като е разчетен по изключително реалистични параметри – 1,8 % ръст на БВП, 7,8 % средногодишна инфлация и 3% дефицит.

Василев съобщи, че има няколко основни промени спрямо бюджета, предложен от служебното правителство. Заложеният  дефицит е 4,582 млрд. лв., което е 3 % дефицит на начислена основа и 2,5 % на касова основа. Предвижда се страната да получи второ плащане по ПВУ в рамките на тази година. 

В приходната част е предвидено да се отчислява 100 % дивидент от печалбата на държавните предприятия и търговските дружества с държавно участие в капитала. Това ще осигури 780 млн. лв. допълнителни приходи в бюджета. 

В Народното събрание мненията не бяха единодушни.

В проекта, предложен от служебния кабинет, се оказа, както и очаквахме, че много от разходите са завишени, а много от приходите занижени, коментира Искрен Митев от „Продължаваме промяната - Демократична България“ (ПП-ДБ). Първото тримесечие бяха реализирани по-големи приходи в брутния вътрешен продукт (БВП) от очакваното и това е отразено в проектобюджета, посочи той.

Според него голяма част от обещанията, дадени на определени социални групи, ще бъдат спазени с увеличението на заплащането в различни сектори при 3% дефицит. Всичко, което беше обещано от финансовия министър Асен Василев, е материализирано в бюджета, подчерта Митев.

„България ще получи плащане по Плана за възстановяване и устойчивост в рамките на тази година, каза вчера Асен Василев. Когато става дума за финанси е хубаво да се говори, когато парите са в банката, но щом това е публично обявено, смятам, че е било взето предвид, че са се случили законите, които са необходими, за да бъде получен този транш. Очаквам парите да дойдат“, коментира още депутатът.

Той отбеляза също, че министърът на финансите обсъжда с всеки един министър заявките на съответните ведомства, след което ги събира в бюджета.

На база на това, което вчера министърът представи, виждаме, че е възможно да има дефицит от 3 %, въпросът е за сметка на какво, коментира Деян Николов от „Възраждане“. Виждаме, че са орязани около 1,8 млрд. лв. от капиталовите разходи, като твърдението е, че това не е за сметка на проекти, които вече са в ход, и е може би адекватен подход, посочи той. 

За нас притеснителното е, че са орязали около 1,5 млрд. лв. от издръжката на държавни ведомства, като аргументът е, че те са били завишени в прогнозата на служебното правителство, допълни депутатът. Имаме притеснения и дали министърът не гледа с леко „розови очила" на приходната част, където предлага някои данъчни облекчения да бъдат премахнат, съответно очаква приходи от ДДС и акцизи за около 700 млн лв повече и от около 500 млн лв. от корпоративен данък и данък върху доходите на физическите лица, обясни Николов. За „Възраждане“ било притеснително и че с този бюджет държавата не инвестира в развитието на икономиката с единствената цел да влезем в еврозоната. Предвид че международната обстановка е сравнително тежка и може би предстои глобална финансова криза, да не се окаже, че ще влезем в еврозоната, дефицитът ще е 3 %, в крайна сметка ще дойде финансова криза и ще се окаже, че не сме направили капиталови разходи, които да развиват икономиката в средносрочен план 2025-2026 година, предупреди Николов. Той е скептичен, че България ще получи следващия транш по ПВУ, заради темповете, с които работи НС.

Румен Гечев от „БСП за България“ определи готвения бюджет като „бюджет на тотално затягане на коланите“, който противоречи на политиката на ЕС и препоръките на МВФ. Когато има периоди, близо до кризисна ситуация, каквато е в европейската икономика, е препоръчително да растат бюджетните разходи като дял от БВП, да се увеличават капиталовите разходи с цел стимулиране на икономиката чрез публично-частно партньорство – нещо, което не наблюдаваме в нашия бюджет, обясни той. По думите му този бюджет е една много добре изпълнена ексел операция, в която приходи и разходи са почти изравнени, гарантирани са плащанията по текущите нива, приети при удължаването на бюджета, но те не компенсират инфлацията, не се предвижда по-нататъшно увеличаване на доходите и най-важното – намалени са капиталовите разходи, за разлика от другите страни членки на ЕС. 

Според него бюджетен дефицит от 3 % е постижим. Ако замразите плащанията, ограничите  капиталовите разходи, няма никакъв проблем, но никъде по света държавите не се класират по дефицити, подчерта депутатът. И даде пример със САЩ и Великобритания, които през последните години поддържат дефицит 8-12 %, но нямали някакви сериозни проблеми от това. Проблемът на това управление е, че вместо да сложат за основна цел растеж на икономиката и повишаване на жизнения стандарт, те „въртят“ цялото общество около някаква измислено от тях число за бюджетен дефицит до 3 процента, посочи Гечев. И тук, коментира той, е цинизмът на страните от еврозоната., които „правят дефицити 6, 7 ,8 12 %, а на нас размахват пръст да стоим под 3 процента“. Според Гечев в този бюджет не е заложено реално повишение на доходите. Миналата година инфлацията е 15 процента, тази, даже и да е под 10, не прави ли това 22-23 процента, сметна той. Сега ще увеличат пенсиите с 12 процента, всъщност реалната покупателна способност на пенсиите ще намалее, допълни депутатът.

БСП няма да подкрепи този бюджет, защото не отговаря на европейските политики, заяви той. По думите на Румен Гечев е сбъркана въобще концепцията на правене на бюджета. 

„Най-точно, представеното от Асен Василев може да бъде наречено „насипни предложения“ за бюджет“, написа на профила си във Фейсбук лидерът на „Има такъв народ“ (ИТН) Слави Трифонов. Според него това не е реформаторски, а инерционен бюджет. Не се правят никакви усилия за поне някакви реформи в публичния сектор – размер на публичната администрация, пенсионен модел, държавните дружества и предприятия, здравеопазване, образование. Предвидените общи разходи са малко над 40% от БВП (планирани 40,1%). Това прави бюджета не много популистки, но все пак умерено популистки, пише Трифонов. 

„Вчера Асен Василев излъга и каза, че ще има намаление на разходите. Не, няма. Те са същите като в предишния бюджет“, посочва още лидерът на ИТН. Според него Министерството на финансите желае да компенсира по-ниската данъчна събираемост и липсата на реформи в разходната част, като смята да прибере 100% от дивидентите на държавните дружества. Образно казано - да им източи кръвта, продължава с анализа си Трифонов. А това пряко ще повлияе на приходите в държавата. „Още нещо отвратително. Асен Василев упражнява брутален натиск върху ръководствата и дори одиторите на БЕХ да се изкривят счетоводните практики и да се покаже по-висока счетоводна печалба с цел източване на по-висок дивидент. Това си е чиста измама. Тоест, със счетоводни врътки се опитват да извадят 1,5 милиарда лева от енергетиката, за да му излезе на Асен Василев, на хартия, дефицитът от 3%“, се казва също в публикацията. 

Затова повтарям за хиляден път – Асен Василев никога не бива да докосва власт, убеден е Слави Трифонов.

От ГЕРБ-СДС засега се въздържат от коментар. ДПС заявиха, че ще направят такъв, когато проектобюджетът бъде внесен в парламента.

/ЛРМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:24 на 29.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация