site.btaКампания обединява активни граждани и хора на изкуството срещу замърсяването с цигарени угарки

Кампания обединява активни граждани и хора на изкуството срещу замърсяването с цигарени угарки
Кампания обединява активни граждани и хора на изкуството срещу замърсяването с цигарени угарки
Снимки: "Промени картинката", Фейсбук

В глобален мащаб едва 13 на сто от хората знаят, че разграждането на една цигарена угарка може да отнеме до 15 години, в зависимост от условията, в които е попаднала. Това сочат статистическите данни, каза за БТА Диляна Якова, мениджър „Регулации и устойчиво развитие“ във „Филип Морис България“.

Около 75 процента смятат, че цигарените филтри са направени от памук или хартия и се отмиват след първия дъжд, но материалът, който се използва в производството им – целулозен ацетат, всъщност е вид пластмаса. „Това не е пластмаса от нефтени продукти, а биопластмаса от дървесина, но въпреки това не отговаря на изискванията за биоразградимост“, обясни Якова. Така фасовете се превръщат в огромна тежест за околната среда – градската, горската и най-вече морската, защото по един или друг начин те в крайна сметка се озовават в морето, допълни тя.

Всички тютюневи компании търсят биоразградими алтернативни на целулозния ацетат, но все още няма ефективно решение. „За съжаление, към момента единствено този материал отговаря на изискванията на Директивата за тютюневите изделия за свойствата на филтъра да филтрира никотин, катран и въглероден диоксид. Тютюневата индустрия е доста рестриктирана от най-различни европейски и национални регулации и за да се отговори на всички изисквания, филтърът е единствено в този си вариант. Надяваме се скоро да имаме алтернатива“, допълни Якова.

Като заместващо решение Европейската комисия включва тютюневите изделия с филтри в Директивата за пластмасовите продукти за еднократна употреба, обясни тя. Така върху опаковките на всички подобни тютюневи продукти бе поставена маркировка, която указва, че угарките не бива да се изхвърлят безразборно, а на предназначените за това места. „Във връзка с тази директива преди няколко години Европейската комисия направи едно изследване, което да идентифицира десетте най-разпространени вида отпадъци по плажовете на Европейския съюз, и, за съжаление, но не и неочаквано, фасовете са номер едно. Именно затова бе инициирана тази директива – за да въведе мерки срещу всички тези често срещани десет и повече вида отпадъци“, разказа тя.

С цел да бъде част от решението на проблема „Филип Морис“ стартира кампанията „Промени картинката“, която има за цел да фокусира вниманието на обществото върху замърсяването с цигарени угарки, каза Якова. „Даваме си сметка, че такова решение няма да дойде в краткосрочен план, но много се надяваме да успеем да стигнем до екосъзнанието на цялото общество и в частност на потребителите, защото от всеки от нас зависи къде ще си изхвърлим фаса или какъвто и да било друг отпадък и дали градската, горската или морската среда ще са замърсени“, допълни тя.

В рамките на кампанията „Филип Морис България“ създава сайт и Фейсбук страница, в която два пъти седмично чрез публикации разказва за различни инициативи на „Промени картинката“. Част от тях са и визии с провокативни послания, които можеха да бъдат забелязани на спасителни постове и съблекални по българските плажове от юни до септември, каза Якова. „Миналото лято имахме визии на около 40 плажа, а тази година са на над 50, на повече от 130 позиции. Целта е да накараме хората да разберат, че мястото на фасовете не е в пясъка“, обясни тя.

След това компанията решава да премести „Промени картинката“ в градска среда и през 2021 г. стартира изложба от информационни пана, които първо поставя в Градската градина в Пловдив, а после пред Националния дворец на културата и Народния театър в София. Тази година „Филип Морис“ прави нова пътуваща експозиция, която, след Варна, в момента се намира в Добрич – пред затворената за ремонт Концертна зала. „Поставихме информационните пана на строителните огради пред залата и така някак двояко изпълняваме функцията на „Промени картинката“ – от една страна променяме донякъде неприветливата гледка на ремонта, а от друга – разказваме за нашата кампания така, че да можем истински да променим картинката в Добрич“, обясни Якова.

Част от „Промени картинката“ е и съвместен проект със студенти по режисура, сценарии, продуцентство, монтаж и други специалности в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, разказа Якова. „В рамките на курсова работа за социална реклама, седем екипа създадоха седем страхотни видеа на тема „Промени картинката“. Мисля, че всеки, който гледа поне едно от тях, ще разбере проблема и никога повече няма да изхвърли фас на улицата или да позволи на околните да го правят“, обясни тя. Според нея тези съвместни усилия потвърждават факта, че чрез изкуството може да се достигне до повече хора, за да намерим решение всички заедно, като възпитаме децата си и превъзпитаме себе си да изхвърляме отпадъците си на правилните места.

В стремежа си да достигне до „първоприемниците“ на различни нови идеи – младите и активните, за които промяната на градската среда е лична кауза, компанията работи и с арт кварталите във все повече населени места. „Информационните пана на „Промени картинката“ и видеата на студентите от НАТФИЗ съпътстваха фестивала „Арт будилник“. Ще продължаваме да работим с неговия екип и догодина в различни малки градове на страната, където те се опитват да пробудят културния живот“, сподели Якова.

Другата седмица пътуващата изложба на „Промени картинката“ ще може да бъде разгледана в Стара Загора, а по-нататък и в Русе и Велико Търново.

 

 

/ВД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:16 на 28.11.2022 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация