site.btaСметната палата оповести 13 одитни доклада, включително и одита на Фонда за гарантиране на влоговете в банките

Сметната палата оповести 13 одитни доклада, включително и одита на Фонда за гарантиране на влоговете в банките
Сметната палата оповести 13 одитни доклада, включително и одита на Фонда за гарантиране на влоговете в банките
КТБ -сграда

Сметната палата оповести 13 одитни доклада, приети на заседания от ръководството на институцията от 27 юли до 3 август 2023 г., съобщиха за БТА от одитната институция. Докладите са публикувани на сайта https://www.bulnao.government.bg/bg/, в раздел „Одитна дейност“.

Осем от новопубликуваните доклади са за общини. В подраздел "Финансови одити за 2022 г. - общини" има резултатите от извършени одити на консолидираните финансови отчети в Аксаково, Балчик, Бяла, Горна Оряховица, Дряново, Каварна и Козлодуй. В раздел "Доклади-общини" е докладът за извършен одит за съответствие при управление на публичните средства и общинските дейности на община Алфатар за периода 01  януари 2020-31 декември 2021 г.

В раздел "Доклади" са публикувани три специфични одита – докладът за извършен одит на Фонда за гарантиране на влоговете в банките за периода началото на 2016  до края на  2020година, одитен доклад и становище на Сметната палата по бюджетните разходи на БНБ и тяхното управление за 2022 година, както и одитен доклад и становище на Сметната палата за изпълнението на бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2022 г. В същия раздел са публикувани и докладите за съответствие при управлението на публични средства и дейността /от началото на 2021 г. до 30 юни 2022 г./ на Медицински университет Плевен и УНСС.

Някои от новооповестените доклади са част от 57-те одита за съответствие, включени в годишните програми за одитната дейност на Сметната палата за периода 2016-2021 г., за които в началото на януари 2023 г. е установено забавяне в сроковете за приемане.

В последните месеци са предприети активни действия за приключването на забавените одити. Само в периода 27 юли - 3 август 2023 г. са приети още 10 от тях, отнасящи се за общини и ведомства. Всички 11 оставащи одитни доклади, при които е налице изоставане, се очаква окончателно да бъдат приети до края на септември, като за 5 от тях се планира това да се случи до края на  август 2023 г. Те ще бъдат оповестени на интернет страницата на Сметната палата веднага след приключване на вътрешната процедура по проверка за спазване на изискванията на Общия регламент и Закона за защита на личните данни.

Наред с действията за преодоляване на съществените забавяния при част от одитите, в изпълнение на своята годишна програма Сметната палата е приела общо 173 броя одитни доклада в рамките на 30 проведени заседания от началото на 2023 г.

Поради засиления медиен интерес Сметната палата прилага линк към Одитен доклад номерер 0600201521, приет на 28 юли 2023 г., за извършен одит на Фонда за гарантиране на влоговете в банките, където всеки може да се запознае със съдържанието му: https://www.bulnao.government.bg/media/documents/OD_FGVB_0823.pdf

Въз основа на резултатите от извършения одит на ФГВБ за периода от 01.01.2016 г. до 31.12.2020 г., представени в одитния доклад, и събраните одитни доказателства, са направени следните заключения:

Създадените условия за управление на ФГВБ (човешки ресурси, целеполагане и вътрешен контрол) не осигуряват в достатъчна степен ефективното планиране и изпълнение на законовите функции на Фонда в производството по банкова несъстоятелност, свързани със защита на интересите на кредиторите и законосъобразното и целесъобразното упражняване на правомощията на синдиците. Дейностите по осигуряване на ръководен и ключов експертен персонал на ФГВБ имат потенциал за подобрение. Няма нормативно изискване за провеждане на особена процедура за номиниране на председател и заместник-председател на Фонда, които да се прилагат от Министерския съвет и БНБ.

През одитирания период, вкл. след откриване на производството по несъстоятелност, са извършвани промени в организационната структура, но същите не са своевременно отразявани във вътрешните актове. Въпреки предприетите действия за увеличаване на щатните бройки, административният капацитет на Фонда остава недостатъчен за изпълнение на обема от дейности, най-вече свързани с производството по несъстоятелност. Това налага компенсирането му чрез използване на външна експертна помощ в различни области. Предприетите от ФГВБ действия по отношение постигане на целевото ниво от едно на сто на наличните средства във Фонда спрямо размера на гарантираните влогове са адекватни и са осигурили постигането му през одитирания период.

Поради обективни причини и независимо от упражнявания от Фонда контрол, в препоръчания от компанията 12-месечен срок не са постигнати прогнозираните резултати за попълване на имуществото на банката в несъстоятелност. Процесите по запечатване на обектите на КТБ АД (н.), вдигане на печатите и описване на имуществото на банката в несъстоятелност по смисъла на чл. 50, ал. 1 от Закона за банковата нессътоятелност са изпълнени в рамките на определените със закона срокове. През одитирания период ФГВБ е упражнявал предвидените в закона правомощия, относими към процеса по осребряване на имуществото на КТБ АД (н.). Въпреки трудностите, свързани с мащабите на търговското предприятие на банката в несъстоятелност, процесът по осребряване е стартирал и се намира в напреднала фаза.

Приетата Програма за осребряване отговаря на изискванията на чл. 78, ал. 1-4 от Закона за банковата несъстноятелност (ЗБН). Осребряването на имуществото на „Партнер лизинг“ АД (н.), извършено по способите и цените, съгласно одобрената Програма за осребряване, до средата на 2022 г. не е довело до събиране на средства. Всички събрани средства от вземанията по кредитните експозиции на "Партнер лизинг“ АД (н.) в размер на 6,687 млн лв. са резултат от действия на синдика по събиране на вземанията по чл. 57 от ЗБН.

Възприет показател за оценка на удовлетворяването на кредиторите е т.нар. Recovery rate (процент на възстановяване), с който се измерва степента, до която главницата и натрупаната лихва по просрочен дълг могат да бъдат възстановени, изразена като процент от номиналната стойност.  Прогнозираният процент на възстановяване (Recovery rate) е приблизително 20 на сто (19,98 на сто) при съотношението между стойността на активите на КТБ АД (н.) след инвентаризация и оценка (по първоначален ликвидационен баланс към 22.04.2015 г.) – 1 377 923 хил. лв., спрямо първоначалната им стойност към 30 юни 2014 – 6 896 212 хил. лв.

Стойността на получените средства от осребряване на активи от масата на несъстоятелността на КТБ АД (н.) за периода 22 април 2015 г. – 30юни 2022 г. е 1 410 427 хил., която, съпоставена с първоначалната стойност на активите към 30.06.2014 г. – 6 896 212 хил. лв., достига 20,5 на сто процент на възстановяване.

Посоченият процент включва групи активи, осребряването на които не е показателно за положените усилия от синдиците и от Фонда, и респ. за постигнатите резултати в производството по несъстоятелност, напр. парични средства и парични салда при централни банки и финансовите активи на КТБ АД (н.). Процентът на възстановяване, изключващ цитираните активи, достига 15,3 на сто (915 053 хил. лв. към 5 974 978 хил. лв.). Към 31 декември 2021 г. разходите по несъстоятелността на КТБ АД (н.) са в общ размер на 99,277 млн. лв. и представляват 6,99 на сто от общата стойност на набраните парични средства от осребреното имущество на КТБ АД (н.) за периода от 22 април 2015 г. до 31декември 2021 г. в размер на 1 419 976 хил. лв.

Дейностите на Фонда, свързани с гарантиране на влоговете, могат да се определят като ефективни предвид постигането на целевото равнище, определено в Закона за гарантиране на влоговоте в банките (ЗГВБ), от едно на сто на наличните средства, спрямо размера на гарантираните влогове. В подкрепа на констатациите от одитния доклад са събрани 33 броя одитни доказателства, които заедно с работните документи, отразяващи отделните етапи на одитния процес, се намират в Сметната палата. На основание чл. 50, ал. 2 от Закона за Сметната палата, в срок до десет месеца от получаване на настоящия доклад, Министерският съвет и председателят на на УС на ФГВБ следва да предприемат мерки за изпълнение на препоръките и да уведомят писмено за това председателя на Сметната палата. Одитният доклад е приет на основание, чл. 48, ал. 1 от Закона за Сметната палата с Решение номер  235 от 28 юли 2023 г. на Сметната палата.

/СЛС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:55 на 13.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация