site.btaПодготовката на учителите е решаваща за смисленото използване на дигиталните технологии в образованието, заяви в Бургас Хосе-Луис Алварес-Галван от ОИСР

Подготовката на учителите е решаваща за смисленото използване на дигиталните технологии в образованието, заяви в Бургас Хосе-Луис Алварес-Галван от ОИСР
Подготовката на учителите е решаваща за смисленото използване на дигиталните технологии в образованието, заяви в Бургас Хосе-Луис Алварес-Галван от ОИСР
На снимката: видеовръзка с представителя на Дирекция "Образование и умения" към Секретариата на ОИСР Хосе -Луис Алварес-Галван. Снимка: Христо Стефанов/БТА

Подготовката на учителите е ключов фактор за ефективното интегриране на дигиталните технологии в обучението, заяви Хосе-Луис Алварес-Галван от Дирекция "Образование и умения" към Секретариата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Той се включи чрез видеовръзка в конференцията "Как членството на България в ОИСР работи за успеха на младите хора: иновации в образованието и младежко предприемачество", организирана днес в Бургас от Дипломатическия институт към министъра на външните работи.

Алварес-Галван представи резултати от последните проучвания на ОИСР в областта на дигиталното образование, сред които международното изследване на политиките за дигитално обучение, обхванало 37 образователни системи, включително България. Той посочи, че България е сред малкото страни, които не само имат национална стратегия за дигитална трансформация (2020–2030), но и включват в нея конкретни цели и инициативи, свързани с изкуствения интелект. 

Според него страната прилага централни насоки и правила за киберсигурност и провежда външни оценки на училищата, включващи използването на дигитални ресурси. Въпреки това, както и в много други държави, има нужда от по-ясно регулиране на прилагането на новите технологии в преподаването и ученето. "Почти всяка държава вече има стратегия за дигитално образование, но най-слабо развитата част остава оценяването и мониторингът на ефективността на тези практики", отбеляза Алварес-Галван.

Втората част на презентацията му беше посветена на връзката между дигиталните технологии и резултатите от ученето. Той представи изследване, изготвено по поръчка на Ирландия, което анализира пет типа технологии в класната стая – програмиране и роботика, медийна грамотност, разширена реалност и симулации, образователни игри и изкуствен интелект.

"Тези инструменти предлагат възможности за персонализирано обучение и по-голяма приобщеност, но всичко зависи от подготовката на учителите", каза Алварес-Галван. Сред рисковете той посочи икономическите неравенства и неравномерния достъп до дигитални ресурси.

Като примери за добри практики той посочи Франция, където програмата El Pilote проследява използването на дигитални технологии в училищата, и Нидерландия, където националната агенция Gamesnet координира рамковите споразумения с доставчици, за да гарантира качество и равен достъп до оборудване.

"Не е необходимо да изоставяме традиционните методи на преподаване, а да комбинираме дигитални и аналогови инструменти според нуждите на учениците", допълни той.

/ЕС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 06:19 на 31.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация