site.btaОбщина Шумен: 4431 шуменски деца и ученици са включени в занимания по интереси в над 15 училища и центрове за личностно развитие
С пълно единодушие общинските съветници в Шумен приеха Анализа на потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в община Шумен
Нарастват децата за обща подкрепа, което се дължи на напрегнатия и динамичен начин на живот, родителите са все по-склони да търсят съветите и подкрепата на специалистите, се посочва в анализа на общинските експерти
С пълно единодушие общинските съветници в Шумен приеха Анализа на потребностите от подкрепа за личностно развитие на децата и учениците в община Шумен, представен като точка 38 от сесията на Общинския съвет. В анализа се посочва, че 4431 шуменски деца и ученици са включени в занимания по интереси (без национални програми и проекти) в над 15 шуменски училища и центрове за личностно развитие.
ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ
Според документа, който е с обем над 100 страници, през учебните 2022/2023, 2023/2024 и 2024/2025 години образователната система в община Шумен обхваща 28 детски градини, 23 общински и държавни училища (общинските училища са 19 – 2 начални, 7 основни, 2 обединени, 5 средни, 2 профилирани и 1 професионална гимназии, 5 училища са „средищни“. Държавните училища са 4 професионални гимназии, 1 духовно училище), Регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование, Центъра за специална образователна подкрепа, 4 центъра за подкрепа за личностно развитие – ОДК, УСШ „Хан Крум“ и 2 средношколски общежития. В системата на висшето образование в Шумен развиват дейност ШУ „Епископ Константин Преславски“, факултет „Артилерия, ПВО и КИС“ към Национален военен университет „Васил Левски“ – Велико Търново и филиал Шумен към Медицинския университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“- Варна. Образователните институции от община Шумен са работили по над 20 национални и европейски програми за последните 3 учебни години. В ЦПЛР-ОДК „Анастас Стоянов“ се обучават 1885 деца и ученици, в ЦПЛР – УСШ „Хан Крум“ – 1580, в Средношколско общежитие (СО) „Младост“ са настанени 54 ученици, а в СО № 2 – 121 ученици.
ДЕЙНОСТИ ЗА ПОДКРЕПА ЗА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ
Съгласно чл. 178, ал. 1 от ЗПУО, общата подкрепа за личностно развитие включва 14 форми и дейности: екипна работа между учителите и други специалисти, допълнително обучение по учебни предмети при условията на ЗПУО, допълнителни модули за деца, които не владеят български език, допълнителни консултации по учебни предмети, които се провеждат извън редовните учебни часове, консултации по учебни предмети, кариерно ориентиране на учениците, занимания по интереси, библиотечно-информационно обслужване, грижа за здравето, осигуряване на общежитие , дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, поощряване с морални и материални награди, ранно оценяване на потребностите и превенция на обучителните затруднения, логопедична работа.
В детските градини в Шумен се предлагат допълнителни над 20 педагогически услуги като английски език, руски език, народни танци, художествена гимнастика, футбол, изобразително изкуство, хореография, работилници по изкуства, балет, театрална школа, спортна гимнастика, бойни изкуства, арт работилница, мажоретки, словесна работилница, карате, аеробика, плуване, забавна математика и др.
В ЦПЛР – ОДК и ЦПЛР-УСШ „Хан Крум“ децата на Шумен се занимават с изкуство, занаяти и спорт в 32 действащи школи и клубове. За постиженията си в ЦПЛР-УСШ „Хан Крум“ наградените деца са 2411 със спечелени грамоти, купи, медали, плакети и индивидуални награди. За постиженията си в ЦПЛР-ОДК „Анастас Стоянов“ са наградени 152 ученици, като над 900 деца са участвали в конкурси, състезания, фестивали и др., а 589 са получените награди за изброените три учебни години, се посочва в документа.
Децата и учениците се поощряват с морални и с материални награди за високи постижения в образователната дейност. Ежегодно Общински съвет - Шумен приема Програма на мерките за закрила на деца с изявени дарби от държавни, частни и общински училища и насърчаване на творческите заложби и потребности на студенти в община Шумен. Съгласно тази Програма ежегодно се изплащат стипендии и финансово се подпомагат талантливи деца и ученици.
През 2024/2025 г. като отпаднали от образователната система са посочени 29 деца и ученици, по социално-икономически, образователни и етнокултурни причини.
СГРАДЕН ФОНД И ПЕРСОНАЛ
Относно сградите на образователните институции в документа се подчертава, че отговарят на условията за цялостен, качествен и пълноценен педагогически процес и чрез реализиране на проекти и програми в тях са направени подобрения, а процесът по модернизацията им продължава.
Всички 28 детски градини имат изградени детски спортни площадки, осигурени със спортни съоръжения и пособия, в 9 има физкултурни салони. От ремонти се нуждаят някои дворове на детски градини и прилежащи съоръжения. Реновирането на бази и изграждане на нови е предвидено в предстоящи за изпълнение проекти и програми.
Общинските и държавни училища (с изключение на НУ „Княз Борис I“, III ОУ „Димитър Благоев“, ОбУ „Христо Ботев“ – с. Ивански, ОУ „Васил Левски“- с. Градище и ОбУ „Христо Ботев“ – с. Друмево, които ползват пригодени класни стаи ) разполагат с физкултурни салони, а базите и оборудването се обновяват по програми и проекти.
За всички училища на територията на община Шумен е осигурено библиотечно-информационното обслужване, има оборудвани компютърни кабинети и осигурен постоянен достъп до интернет, какъвто има и за всички детски градини.
Педагогическият персонал в община Шумен притежава много висока професионална квалификация и необходим опит, се посочва в документа. Извършва се поддържаща квалификационна дейност на кадрите, придобиват се по-високи професионално-квалификационни степени, редица педагози са отличени с национални и професионални награди.
ОБЩЕЖИТИЯ, АВТОБУСИ, МЕДИЦИНСКО ОБСЛУЖВАНЕ
В община Шумен осигуряването на общежитие се осъществява в СО „Младост” и СО № 2, както и в общежитията към ПГССХТ и ПГСАГ. В общежитията се настаняват ученици от 8 до 12 клас.
Деца от 6 детски градини и 17 училища ползват организиран ежедневен транспорт с 10 училищни автобуса, като броят на ползващите организиран транспорт ученици расте.
Медицинското обслужване в детските градини в град Шумен се осъществява в 21 разкрити и оборудвани здравни кабинета от 26 специалисти по здравни грижи /медицински сестри/. В яслените групи на детските градини са заети 10 медицински сестри. Медицинското обслужване в училищата в град Шумен се осъществява в 17 разкрити и оборудвани здравни кабинета от 19 специалисти по здравни грижи /медицински фелдшери и медицински сестри/.
ФОРМИ НА ЛИЧНОСТНА ПОДКРЕПА И СПЕЦИАЛИСТИ
Детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие са длъжни да осъществяват дейности по превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение. Извършва се образователна интеграция на деца и ученици от уязвими групи, дейности от областта на патриотичното и гражданското образование, естетическото физическото, мултикултурното, здравното и екологичното възпитание.
В община Шумен функционират Общински съвет по наркотичните вещества и Превантивно-информационен център към него. Разработени са Програма за превенция на наркотични зависимости на Община Шумен и План за действие към нея, както и План за работа и координация между институциите в реализиране на дейности по превенция употребата и разпространението на наркотични вещества сред учениците.
Логопедичната работа като част от дейностите за целите на превенцията на обучителните затруднения се осъществява от логопеди в детски градини, училища и центрове за подкрепа за личностно развитие. Осъществява се и обща подкрепа за личностно развитие в училищата – логопедична и психологична, в детските градини от страна на ЦПЛР-ОДК „Анастас Стоянов“. В началото на учебната година, всеки специалист прави обследване на децата по групи. Предлага се обща психологична и логопедична подкрепа в зависимост от установените затруднения, спецификата на децата и по предложение на възпитателите в групата. Работата с всяко дете е строго индивидуална според възрастта, нарушението и нивото на развитие на детето.
Наблюдава се нарастване на децата за обща подкрепа, което се дължи на напрегнатия и динамичен начин на живот, родителите са все по-склони да търсят съветите и подкрепата на специалистите, се казва в документа. През учебната година се провеждат многобройни родителски срещи с цел по-ползотворна и градивна работа, беседи на актуални теми, решаване на различни казуси по отношенията родител-дете.
Близо 260 са обучените специалисти за предоставяне на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в образователните институции в общината.
За всички деца и ученици със СОП са разработени индивидуални учебни планове и програми. Изготвени са седмични разписания, съобразено с психо-физическите особености и индивидуалните потребности на ученика. Осигурени са специалисти и ресурсни учители, работещи с децата със СОП в училищата. Броят на интегрираните деца и ученици със СОП в детски градини и училища в община Шумен през последните три учебни години са съответно 74, 84 и 87 деца в детските градини и 233, 263 и 277 подрастващи и училищата. Обучените специалисти от детски градини и училища от община Шумен през последните три учебни години са съответно 35, 74 и 57 специалисти за настоящата учебна година, която още не е приключила.
По данни от РДСП за община Шумен децата в риск за 2023 г. са били 246, а за 2024 г. – 221 деца. Деца и ученици, претърпели насилие от възрастни, са 16 за 2023 г. и 25 деца за 2024 г. Децата и учениците, настанени при близки и роднини, са 46 деца за 2024 г. По данните на ОЗД за 2024 г. настанените в Кризисния център деца са 10. Настанените в приемни семейства деца са 31. Постъпилите сигнали за деца в риск в ОЗД Шумен са 270 сигнала. Настанени деца в семейства на роднини и близки са 43, а случаите на деца в риск, по които е работил ОЗД през годината, са 191 случая.
Институциите за социални услуги към община Шумен, които се посочват в анализа, са 10 - ЦНСТДБУ 1, ЦНСТДБУ 2, ЦНСТДБУ 3, Кризисен център, Център за обществена подкрепа, ЦНСТДМУ „Слънчево детство“ 1 и 2, Дневен център за деца с увреждания, ДЦДМУ – СГ, ЦОП-Шумен.
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Анализът очертава като заплахи такива, които са валидни и в национален мащаб: продължаващата демографска криза и миграция, социално-икономически фактори като бедност, безработица, ниска родителска ангажираност, намаляване на децата в училищна възраст, недостиг и текучество на специалисти, висока натовареност и други, които очертават риска от изключване.
В заключение се подчертава, че в община Шумен е изградена стабилна нормативна и институционална основа за развитие на приобщаващото образование и за предоставяне на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците. Въпреки това съществуват сериозни предизвикателства. Необходима е системна работа за подобряване на междуинституционалното сътрудничество, повишаване на квалификацията на педагогическите кадри и осигуряване на по-добра достъпност на средата, се добавя още в анализа.
Той е разработен в съответствие с изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) във връзка с чл.196, според който областният управител организира разработването на областна стратегия за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците на базата на този анализ. Анализът бе приет единодушно на 31 октомври, във втория ден на сесията на Общинския съвет в Шумен и е публикуван на сайта на Общината в документите по т. 38 от дневния ред.
БТА публикува този текст съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от Закона за Българската телеграфна агенция
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина