site.btaАвгустовският брой на ЛИК бе основният акцент в рубриката „Цената на успеха“ на Празниците на изкуствата „Аполония” днес


Августовският брой на списание ЛИК бе основният акцент в рубриката „Цената на успеха“, която се проведе днес в рамките на 41-вите празници на изкуствата „Аполония“ в Созопол. Изданието на Българската телеграфна агенция (БТА) е посветено на организирания туризъм в България, от чието начало на 27 август се навършиха 130 години. По време на събитието бяха представени всички броеве, излезли за една година – от миналия месец септември до днес.
В събитието в морския град участваха Маргарита Димитрова, изпълнителен директор на фондация „Аполония“, генералният директор на БТА Кирил Вълчев, главният редактор на списание ЛИК доц. Георги Лозанов и отговорният редактор на списанието Яница Христова. Онлайн в разговора се присъедини и Венцислав Венев, председател на Българския туристически съюз. Чрез видеовръзка в премиерата на ЛИК се включиха и гости от пресклубовете на БТА в страната и чужбина.
„Между Българската телеграфна агенция и „Аполония“ има едно много дълго приятелство, което продължава вече 41 години”, каза Маргарита Димитрова. Тя допълни, че фестивалът в Созопол е истинско отражение на културния туризъм.
Генералният директор на БТА Кирил Вълчев подчерта важността на новите инициативи на списание ЛИК, включително обновения му облик и издаването му на чужди езици, които позволяват на списанието да представя България на международната сцена. Той припомни броевете, излезли в рамките на последната една година – от миналогодишното издание на „Аполония” до сега, като сред тях са броят за 155-ата годишнина на Българската академия на науките, за 60-ата годишнина на списание ЛИК, излезлия на японски и английски език брой за световните изложения, който беше представен в Осака, изданието за 90-годишнините от рождението на Кристо и Жан Клод и броят „България в ЮНЕСКО” по повод председателството на страната ни на Сесията за световно културно наследство на ЮНЕСКО, който беше представен в Париж. Генералният директор на БТА добави, че списанието вече е с нов облик, благодарение на студентите на Националната художествена академия и е с абсолютно нов шрифт, който също се нарича ЛИК.
„Законната любов между „Аполония“ и списание ЛИК продължава все по-страстно. Казвам, че е законна, защото какво по-законно от връзката между един фестивал за изкуства и едно списание за култура и изкуство”, каза главният редактор на изданието доц. Георги Лозанов. По думите му през тази година се наложи тенденция в редакционната политика на списанието да се опита да обслужи нещо, което, като че ли нямаме – национална културна стратегия. Според него броевете на ЛИК от последната година могат да се възприемат като глави в една такава стратегия на националната културна идентичност.
„Понякога най-трудната част от нашата работа е не какво ще представим, а това, което ще пропуснем”, каза отговорният редактор на списание ЛИК на БТА Яница Христова. Тя даде за пример августовския брой от тази година, в който не успяват да включат поканата на Алеко Константинов, публикувана през 1895 година във вестник „Знаме”, с която той приканва туристите да се качат на Черни връх и това поставя началото на организирания туризъм в България, и новина на БТА от 1963 г. за най-младия член на туристическо дружество в страната.
„В Българския туристически съюз подготвяме една много обхватна апликация, която ще бъде завършена в цялост в скоро време. Апликацията ще може да се инсталира в телефоните и ще се казва Национален туристически портал”, каза Венцислав Венев, председател на Българския туристически съюз. Приложението ще предлага дигитална интерактивна карта на България, върху която ще бъдат нанесени всички национални обекти – природни, културни и исторически забележителности.
В събитието с видеовръзка се включиха и кореспондентите на БТА и техните събеседници от Анкара, Букурещ, Одеса, Варна, Враца, Добрич, Казанлък, Русе, Сливен, Смолян и Търговище.
Дискусия, посветена на представянето на България зад граница и на най-обичаните места в страната, съпътства премиерата на списанието в пресклуба на БТА в Анкара. Тематичният брой събра представители на българската общност и почитатели на България. Председателят на българската общност в Анкара д-р Юксел Йозкале използва случая, за да разкаже за някои от най-ценните знания, които ЛИК предоставя на българите, живеещи в Анкара. Един от примерите беше информацията, че български полярен учен е стъпил на Антарктида преди турските изследователи.
„Потенциалът на туризма между Румъния и България все още не е достигнат и наполовина”, каза Юлия Баховски, която е сътрудник-редактор на Радио България-БНР и основател на медиен дигитален проект MyRoBiz и MyBgBiz с фокус върху бизнеса и туристическия и културен туризъм. По време на гостуването си в пресклуба на БТА в Букурещ тя изрази мнение, че румънските туристи знаят много за българското Черноморие, но не знаят достатъчно за фестивалите, които се организират там, както и за възможностите на културния туризъм.
През тази година сме планирали с БТА достойно да отбележим празника на бесарабските българи в края на месец октомври в Одеса и региона, каза генералният ни консул в град Одеса Светослав Иванов, който бе гост в националния пресклуб на БТА в украинския черноморски град. „Дано Господ ни даде възможност и войната да не се усложни, планираме да бъдат организирани три концерта с участието на народния изпълнител Илия Луков, благодарение пак на помощта на БТА, на 30 октомври в Болград, на 31 - в Община Вайсал и на 1 ноември в Одеса“, сподели Светослав Иванов. Тези културни събития дават резултат, тъй като показваме, че България не е забравила етническите българи и е близо до тях, е на мнение дипломатът ни.
Директорите на Регионалния исторически музей (РИМ) и Военноморския музей във Варна Игор Лазаренко и Мариана Кръстева посочват, че през последните години групово организираните туристи намаляват като брой за сметка на индивидуалните посещения. По думите им, много са семействата и хората, които пътуват с близки и приятели. Те посочват и няколко проблема пред туризма в града, сред които е липсата на паркинги и наличието на „синя зона“ почти на всички места. "Транспортната свързаност и паркоместата също са фактори за посещаемостта на музеите", смята директорът на РИМ-Варна. А директорът на Военноморския музей във Варна коментира, че за музеите ученическата публика е потенциал, който чака своето развитие.
Националният музей „Параход Радецки“ е сред най-привлекателните туристически обекти в региона, споделиха пред БТА уредникът и ръководител на музея Десислава Десева и капитанът на кораба Марио Тотонаров. Те взеха участие в представянето на новия брой на списание ЛИК „130 години организиран туризъм в България“ във Враца.
В пресклуба на БТА в Добрич временно изпълняващата длъжността директор на Държавно-културен институт и център "Двореца" в Балчик Галина Миткова заяви, че културният туристически продукт на България има нужда от повече целенасочена реклама. В Националния пресклуб на БТА в Добрич гостуваха също директорът на Художествената галерия в Добрич Недко Недков и художникът Наско Атанасов, който сподели, че неговият плакат „Кълбо от емоции“ може да бъде видян в новия брой на списание ЛИК.
Кореспондентът на БТА в Казанлък Ралица Стефанова се включи на живо от Литературно-художествения музей (ЛХМ) „Чудомир“, където неин събеседник бе директорът на музея Добрина Матова. Музеят е включен в списъка на 100-те Национални туристически обекта под номер 91. По думите на г-жа Матова музеят предлага около сто културни събития годишно. „Музеят съчетава в себе си двете уникални дарби на Чудомир – както с перото, така и с художническата четка“, посочи тя.
Темата за туризма е обвързана с начина ни на живот, с културата, както и с културните продукти, които създаваме. И с активността на музеите показваме, че не сме онези "бърсачи на прах", както бяхме квалифицирани преди време, а всъщност създаваме част от културата на България. Това каза в пресклуба на БТА в Русе директорът на Русенския исторически музей проф. Николай Ненов. По думите му "100-те национални туристически обекта" в Българи е изключително важна стратегически листа.
„Ние сме връзката между миналото и бъдещето - във всеки наш проект се стремим да предложим съвременен прочит на историята и традициите. Миналото има бъдеще!”, каза Тони Димитрова, завеждащ Националния музей на текстилната индустрия в Сливен. Националният музей на текстилната индустрия е единственият специализиран музей в България, посветен на развитието на текстилното производство и неговата роля за икономиката и културата на страната. Като филиал на Националния политехнически музей, той е сред най-посещаваните културни обекти в Сливен и част от движението „100 национални туристически обекта“ на Българския туристически съюз.
Кореспондентът на БТА в Смолян Христина Георгиева се включи от Етнографския комплекс в Златоград, където нейни събеседници бяха инж. Александър Митушев – управител на комплекса, заместник-кмета Елмира Пехливанова и журналистите Лиляна Андреева и Ефим Ушев. По време на представянето бе подчертано, че комплексът е уникален за България модел за развитие на културно-исторически туризъм. Създаден основно като частна инвестиция, комплексът от реставрирани родопски къщи не е просто музейна забележителност, а живо пространство, изпълнено с културни събития. „Устойчивият културен туризъм в Златоград е резултат от публично-частното партньорство, реализирано чрез инициативата Етнографски ареален комплекс”, заявява заместник-кметът Елмира Пехливанова. Според журналиста Лиляна Андреева Етнографският комплекс тотално променя облика на Златоград и дава изключително бъдеще на този град.
Ръст в посетителския поток отчитат музеите в Търговище и Попово, включени в инициативата за 100-те национални туристически обекта. Това казават в Националния пресклуб на БТА в Търговище ръководителите на културните институции, в чиито обекти се поставя колекционерския печат – Магдалена Жечева, директор на Регионалния исторически музей (РИМ) в Търговище, и Владимир Иванов, директор на Исторически музей (ИМ) – Попово.
В представянето на броя на ЛИК се включиха и още гости в пресклубовете на агенцията в страната:
Ловеч – с участието на Йорданка Якимова от музея в Черни Осъм и заместник-кмета на Ловеч д-р Алдин Начков
Както и в чужбина:
Босилеград
Скопие
От януари 2024 г. списание ЛИК е със свободен достъп. Всички броеве от неговото възстановяване през 2022 г. до днес могат да бъдат изтеглени в електронен формат от интернет страницата на БТА. Августовският брой на тема „130 години организиран туризъм в България“ можете да откриете на следния линк – https://www.bta.bg/bg/lik-magazine/59.
/ХК/
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Свързани новини
Б.Т.Р. и „Ахат“ разказаха за „Цената на успеха“ в рамките на „Аполония“
Концертмайсторите на „Аполония“ и представяния на книги бяха сред акцентите в шестия ден на Празниците на изкуствата в Созопол
Постановката „Лисабон“ по текст на Захари Карабашлиев бе представена на „Аполония“
Концертмайсторите на „Аполония“ излизат на сцената в Созопол днес
Михаела Филева пя пред публиката на „Аполония“ тази вечер
Доц. Георги Лозанов представи книгата на Мария Конакчиева на „Аполония“
Владимир Левчев представи стихосбирката си „География на съня“ на „Аполония“
Литературните дни в Златоград ще обединят Пловдивската и Търновската съвременни книжовни школи, съобщи журналистът Ефим Ушев
Връзката между туризма, спорта и културата е силно застъпена в Трънското туристическо дружество, каза една от основателките му Румяна Боянова
Планираме с БТА достойно да отбележим празника на бесарабските българи през октомври, каза генералният ни консул в Одеса Светослав Иванов
Представянето на сп. ЛИК в Анкара се превърна в повод за пътешествие към любимите места в България
Ръст в посетителския поток отчитат музеите в Търговище и Попово, включени в инициативата за 100-те национални туристически обекта
Устойчивият културен туризъм в Златоград е резултат от публично-частното партньорство, посочи заместник-кметът Елмира Пехливанова
Националният музей „Параход Радецки“ е привлекателно място за хората от региона, разказа капитанът на кораба Марио Тотонаров
За музеите ученическата публика е потенциал, който чака своето развитие, смята директорът на Военноморския музей във Варна
Сръбски архитект сравни чифт чехли от вълна с два бели облака и ги превърна във визитна картичка на България по света
Голям е интересът към печата за 100-те национални туристически обекти при посещенията на крепостта Баба Вида, съобщи експертът Цецка Цокова
Първите залесителни мероприятия у нас поставя ТД “Трапезица- 1902“, каза за БТА секретарят на дружеството Георги Димитров
Интерактивният музей в Разград е единствен по рода си, каза главният му екскурзовод Виктория Вълчева
Историческият музей в Гоце Делчев привлича туристи със своята уникална сграда и богата експозиция
Транспортната свързаност и паркоместата също са фактори за посещаемостта на музеите, смята директорът на РИМ-Варна
В област Шумен са седем от стоте национални туристически обекта, каза директорът на местното общинско предприятие по туризъм
Списание ЛИК бе представено в „Цената на успеха“ на „Аполония“
Книгата "Еделвайси в равнината" разказва историята на организирания туризъм в Силистренския край
В похода, поставил началото на организирания туризъм в България, участват 25 свищовци, каза директорът на Историческия музей в Свищов
Регионалният военноисторически музей в Плевен работи по изпълнението на три проекта
Всяка година между 60 и 65 хиляди души посещават Аладжа манастир край Варна, каза главният уредник на комплекса Горан Стефанов
Туризмът е във възход и все повече хора имат интерес към него, смята Даниел Йорданов от ТД "Сърнена гора"
Листата на "100-те национални туристически обекта" е важна, но се наблюдава размиване, каза проф. Николай Ненов
Потенциалът на туризма между Румъния и България все още не е достигнат и на половина, смята Юлия Баховски
Около сто културни събития годишно предлага на своите посетители музей „Чудомир“ в Казанлък, каза директорът Добрина Матова
Културният туристически продукт на България има нужда от повече целенасочена реклама, каза Галина Миткова, и.д. директор на "Двореца" в Балчик
В Пловдив най-много е застъпен туризмът, свързан с археологическите, исторически и архитектурни забележителности, каза Татяна Йорданова
Къщата музей „Димитър Пешев“ в Кюстендил е единственият музей в България, посветен на спасяването на българските евреи
Ямболският Безистен е уникално съчетание на туристически обект и средище на културния живот в града, каза директорът му Елена Куманова
Списание ЛИК разширява своята мисия с издания на чужди езици, каза генералният директор на БТА Кирил Вълчев
Самоков е един от пионерите на туризма в България, каза Иванка Вукова от Туристическия информационен център
Индивидуалните посещения в музеите във Варна са повече от групово организираните
За нашия край подобни инициативи са вдъхновение да развиваме местния туризъм, каза Юлия Виктова, специалист към Районния съвет в Тараклия
Българският туристически съюз подготвя мобилно приложение, каза Венцислав Венев
Понякога най-трудната задача е да решим какво да оставим извън броя, каза отговорният редактор Яница Христова
Законната любов между „Аполония“ и сп. ЛИК продължава все по-страстно, каза доц. Георги Лозанов
Приятелството между Българската телеграфна агенция и „Аполония“ продължава вече 41 години, каза Маргарита Димитрова
„130 години организиран туризъм в България“ е темата на списание ЛИК през август
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина