Представяне на списание ЛИК: „130 години организиран туризъм в България“

site.bta Съвременният музей трябва да е пространство за активна социална среда, а не да е просто галерия с артефакти, каза Антония Петрова

 Съвременният музей трябва да е пространство за активна социална среда, а не да е просто галерия с артефакти, каза Антония Петрова
 Съвременният музей трябва да е пространство за активна социална среда, а не да е просто галерия с артефакти, каза Антония Петрова
БТА, Хасково (1 септември 2025) Гост в Националния пресклуб на БТА в Самоков по случай августовския брой на списание ЛИК, посветен на 130 години организиран туризъм в България е Антония Петрова (на снимката), ръководител на проект за създаване на аудио гид за Александровска гробница под мотото „Ти си гласът на Александровската гробница!“ в Регионалният исторически музей в Хасково.Снимка: кореспондент на БТА в Хасково Красимира Славова (ПГ)

Съвременният музей трябва да представлява пространство за активна социална среда, а не да е просто галерия с артефакти. Само така ще можем да отговорим на потребностите на новото време. Това каза в Националния пресклуб на БТА в Хасково Антония Петрова, която отговаря за връзките с обществеността в Регионалния исторически музей (РИМ) в града. Тя гостува по време на представянето на новия брой на списание ЛИК, посветен на 130-годишнината от началото на организирания туризъм в страната.

Антония Петрова е и ръководител на проекта от българска страна, който РИМ- Хасково изпълнява съвместно с Музей на вучедолската култура от хърватския град Вуковар. Разработката е финансирана чрез Бюрото за знака за европейско наследство (European Heritage Label Bureau), което цели укрепване на мрежата на носителите на Знака за европейско наследство.

По проекта за един от най-интересните обекти в региона на Хасково – Музей на тракийското изкуство, в който се намира и точно копие на тракийския некропол от IV в. пр. Хр., до хасковското село Александрово, се създава аудиогид на три езика.

Във фокус групи, в които бяха включени младежи и професионалисти от двете партниращи си държави, под мотото „Ти си гласът на Александровската гробница!“, беше направен изборът какво ще е съдържанието на аудио разказа, от чие име той ще звучи, кои ще са героите и през какъв подход да бъде поднесена информацията, каза Антония Петрова.

Езиците, на които ще звучи разказът от името на трима герои -характерни за епохата от която датира некропола, но и през очите на любопитния съвременник, са български, английски и френски, каза ръководителят на проекта. Антония Петрова обясни, че френският език е избран в последния момент, след като от екипа на Александровската гробница, който действа под управлението на РИМ-Хасково, са подали информация за увеличаващ се брой туристи от Франция през последната една година, като основната група посещения е била реализирана от хора под 30-годишна възраст.

Звуковият пътеводител е в процес на разработка и към месец октомври ще бъде въведен в употреба, каза Антония Петрова. С екипа, с който работи по проекта, са убедени, че нововъведението ще даде значителна добавена стойност към интересната експозиция край Александрово. „Аудиоразказите са разделени на три части и всеки ще може да избира от коя да започне своята „разходка“ в миналото. Чрез този похват на практика ще има толкова различни истории, колкото са посетителите. По време на процеса на разработка, чрез онлайн анкетата, която направихме, и в дискусиите във  фокус групите, стигнахме до извода, че хората търсят емоция. Особено за младите посетители вълнуващите моменти са не просто да научат някаква интересна информация, а да я съпреживеят, да бъдат въвлечени в емоцията на мястото“, допълни Антония Петрова. Именно на този принцип с екипа разработват аудогида. „Основното от което се водим, е убеждението, че в един музей трябва да бъдат обхванати колкото се може повече сетива. Трябва да предоставим възможността да се изпита емоция, защото информацията с времето може и да се забрави, от споменът за преживяното ще остане“, категоричен е експертът.

Наред с аудио гида за Александровската гробница, екипът на Регионалния исторически музей разработва и наръчник, чрез който професионалистите и колегите им от други музеи в страната ще могат да се запознаят с пътя- подходите, проблемите, изводите, през които екипът от Хасково е преминали работейки по проекта. „За нас знанието има смисъл, когато е споделено и ще се радваме, ако споделяйки добития опит, успеем да привлечен други музей към идеята за ситуиране на модерно пространство, а и да улесним пътя им към това. Защото промяната идва от начина на мислене първо в екипа, тя идва отвътре навън“ каза още Антония Петрова.

 

/ТС/

Списание ЛИК

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 22:16 на 01.09.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация